Član 13, u Aneksu o decentralizaciji, Ahtisari
je posvetio Kosovskoj Mitrovici to jest, predlogu da se na teritoriji
sadašnje opštine Mitrovice obrazuju dve nove opštine Mitrovica
sa odgovarajućim opštinskim granicama.
Predlog, takođe predviđa i da se obrazuje zajednički odbor opštine
Severna Mitrovica i Južna Mitrovica koji će da vrši funkcionalnu
saradnju u oblasti njihovih sopstvenih nadležnosti kako se o tome
dogovore opštine, a on bi trebalo da se sastoji od jedanaest članova,
sa po pet predstavnika koje bira svaka opština i jednim međunarodnim
predstavnikom koga bira Međunarodni civilni predstavnik (MCP).
Zajedničkim odborom treba da predsedava međunarodni predstavnik,
koji će otvoriti terensku kancelariju u Mitrovici. Prelazni rok
za formiranje nove opštine bio bi 120 dana a njega bi sprovodile
privremene opštinske strukture, u koordinaciji sa MCP, koje bi
ostale pod njihovom nadležnošću do održavanja prvih lokalnih izbora
u toj opštini.
Ahtisari se, fakat je, nije namučio dok je došao do ovog rešenja
za Mitrovicu, jednostavno zato što ga je prekopirao iz Dejtonskog
sporazuma, tačnije iz Aneksa 19 ovog dokumenta koji se zove "Dogovorena
načela za prelazni statut za grad Mostar". Međutim, izgleda
da je zaboravio da je ovaj deo Dejtonskog sporazuma po kome je
Mostar podeljen na istočni - muslimanski i zapadni - Hrvatski,
bio jedan od najneuspešnijih zamisli iz Dejtona, koji je ovaj
grad gotovo deceniju posle završetka rata u Bosni, ostavio u ratu.
Pedi Ešdaun, tadašnji međunarodni predstavnik za BiH, tu agoniju
prekinuo je 2004. godine brišući etničku podelu iz Dejtona i donoseći
novi Statut koji je grad opet proglasio jedinstvenim pod budnim
okom međunarodnog predstavnika. Ovakva odluka nije naišla na odobravanje
pre svega kod muslimana, jer se, a i danas je tako, pribojavaju
da bi Hrvati kao brojčano veća populacija u ovom gradu, u nekom
momentu mogli da materijalizuju svoj san o trećem entitetu, Herceg
- Bosni, i Mostaru kao glavnom gradom u njemu. Poznavaoci prilika
u Bosni tvrde da je Mostar neka vrsta testa za celu Bosnu i Hercegovinu,
i da je ujedinjenje grada pokrenula Evropska unija kao uslov za
potpisivanje sporazuma o priključenju što predstavlja prvi korak
ka članstvu u Uniji.
Prema prvobitnom sporazumu iz Dejtona, Mostar je trebalo da ima
dva gradonačelnika koji su imali zadatak da organizuju rad zajedničke
policije, da stvore uslove za povratak izbeglica i raseljenih
lica, a Uredbe o stanarskim pravima Upravnika EU trebalo je da
se strogo poštuju. Naravno, ništa od ovoga nije realizovano, ni
tada a ni posle promene statuta stvari ne idu nabolje, pa zato
čudi zašto se Ahtisari opredelio da neuspeli model primeni na
Mitrovicu.
B. Ristić
(nastaviće se)