|  |
 |
  |
 |
 |
Šta stoji iza tri albanska "ne" u pregovorima o Kosmetu
Drugi Ahtisarijev ispit
Tema Kosmet zaokuplja nas više ili manje evo skoro
sedam vekova, od Kosovske bitke 1389. godine. Sada, kažu, ulažu
u završnu fazu pitanje statusa Kosmeta. Pregovarači sa druge strane
ograde izgovaraju tri "ne": nema povratka na staro,
nema priključenja nekoj drugoj državi, nema podele Kosmeta. Iza
tog je sila i interes sile.
Aktuelno još neki vek
Na osnovu svega, izgleda da će tema Kosmet biti aktuelna i dalje,
možda, još neki vek, bez razlike što će se doneti, možda, uskoro
neko rešenje, koje će opet biti privremeno, za neku godinu, deceniju
ili vek.
Kad čovek čuje ona tri "ne", dolazi logično do zaključka
da je, po njihovom, jedino rešenje nezavisno Kosovo i Metohija.
Da li je to moguće da jednoj državi u 21. veku silom neko oduzima
deo teritorije? Moguće je jer sila je slepa kod očiju. Našim nejedinstvom
i našom nebrigom od ranije mi, u stvari, pomažemo takvom rešenju.
Gospodin Ahtisari je bio na potezu kada je trebalo poslati silnu
armadu NATO pakta na našu zemlju. I znamo šta se dogodilo 1999.
godine. Rat je završen povlačenjem naše vojske i policije sa Kosova,
tada smo izgubili Kosovo, bez razlike na Rezoluciju 1244, koju
ne poštuju oni koji su je doneli. Od tada Srbija, njeni funkcioneri
nemaju pristup na Kosovo, bez neke posebne dozvole. To je dokaz
da je Kosovo za sada izgubljeno.
Pritisci sa svih strana
Pa opet taj Ahtisari, predstavnik Ujedinjenih nacija, vodi važnu
reč o konačnom statusu Kosmeta. Opet su mu dali odgovarajuću ulogu
jer je položio ispit 1999. godine. A da li je položio ispit kod
onoga gore, videćemo to, videće - zapravo - on. Zamislite, on
reče pre nekog vremena na pregovorima o Kosmetu da je srpski narod
kriv i da mora da plati ceh. Šta opet to znači? Znači, verovatno,
da je taj ceh Kosovo.
Zašto nas toliko pritiskaju sa Kosmetom, sa Mladićem, šta je
tu narod kriv? Pritisak je toliko snažan da je i premijer Koštunica
promenio stav kada je reč o Haškom tribunalu, od "devete
rupe na svirali" do sadašnjeg da Mladić i drugi moraju u
Hag - sada je to "prava rupa na svirali".
Naši neki lideri kažu da postoji politička volja da se Mladić
i drugi uhapse i isporuče Hagu. Koja je to i čija politička volja?
Koliko se razumem u narod, nije to narodna volja, nije bar većina
naroda. Ta volja je volja grupe političara koja je pod velikim
pritiskom, sa jedne strane Haškog tribunala, a sa druge naroda,
svoga naroda - "čijem će se privoleti carstvu?" Plašim
se da nemaju dovoljno mudrosti za rešavanje ovih problema - Kosova
i Metohije i Haga.
Blagostanje ili utopija
Kada pišem o ovim našim problemima, ne mogu da se ne prisetim
šta se radi u Iraku, kako je to "oslobođenje" kada se
masovno tamo između sebe tamane. Ostvaruje se ona poznata "podeli
pa vladaj", to je bila politika svih sila i u prošlosti.
Pa šta je poradio Izrael protekli mesec u Libanu? Zar je narod
u Iraku, Libanu, kriv?
Živimo u nadi da će jednoga dana, u nekom veku, prevladati dobro
nad zlom, pravda nad nepravdom, Bog na đavolom, da će se jednom
ostvariti san da ljudi žive u sreći i blagostanju. Neće to doći
samo po sebi, ljudi se moraju boriti za to, boriti u celom svetu,
boriti svaki dan, na svakom mestu. Onaj nevidljivi sve posmatra,
svako će doći pred njegov sud.
Dragan Ugarčina, Čačak
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Misterija o novcu poreskih obveznika
Trezvene reči g. Branimira Kuzmanovića predsednika
opštine Vračar, koje ga, nadajmo se, neće koštati položaja, da
se veliki deo opštinskog novca "raspoređuje na nivou grada
i Republike" najbolje govori o tome kuda ide naša tranzicija.
Ne ka onome o čemu se zvoni na sva zvona, već ka očuvanju prevaziđenog
i starog. Svojevremeno je u Titovoj Jugoslaviji skoro sav novac
koji su "uplaćivali zaposleni za svoj jedan-jedini sindikat",
a zapravo je to bilo odbijanje od plate, odlazio "u centralu".
Te bi za proslavu državne Nove godine firma, a ne sindikat "odvajala"
novac za paketiće, a firmin sindikat vršio raspodelu. "Centrala",
opet, nije bila odgovorna nikom živom osim svojoj partiji.
Sadašnje "raspoređivanje" opštinskog novca je po karakteru
ista priča. Čak je i gora u poređenju s izvesnim periodima Miloševićevog
režima. Tako je, još tada opoziciona, opština Vračar 1995. godine
glatko pomogla štampanje jedne od knjiga dole potpisanog. Deceniju
kasnije, u maju 2005. godine, u prepunoj sali opštine Vračar,
emitovana je pretpremijera dokumentarnog televizijskog filma "Podrum
Svetih žrtava", ali je već narednog meseca prestao da izlazi
lokalni Vračarski glasnik, koji je o tom događaju imao opširan
prikaz. Sve i da materijalni razlozi, kažu, već neki novi zakon,
nisu bili razlog gašenju "opštinskog lista", koji čitaoca
nije koštao ni dinara, istanjenost budžeta namenjenog kulturi
bila je očevidna i pre i posle pomenute pretpremijere. Opština
je dala salu, i koktel potom, ali... Predlog da se u nastavku
postavi izložba fotografija odmah je pao u vodu, jer bi opština
za to mogla da da jedva 5.000 dinara... Dala bi prostor, panoe...
I tako dalje i tako dalje, u istom klecavom i sirotinjskom stilu.
Te je vrlo daleko ono vreme kada će se svaki državni službenik,
uključujući i ministre, osećati odista odgovornim i pred najbeznačajnijim
svojim poreskim obveznikom. Ostaje stara priča, uz novi refren
kada zaškripi po ministarstvima bilo gde u "centrali":
kriv je Dinkić! A zašto opštini ne ostavljaju barem opštinsko,
jer to što se na tom prostoru uradi ili ne uradi dade se odmah
i opipati? E, to pitajte velikog pokojnika ili, još bolje, njegove
učenike.
Brana Dimitrijević, Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Pedagozi ulaze u još jednu godinu neizvesnosti i straha
Svaki letnji raspust je vreme kada prosvetni radnici
mogu da rade sve i svašta da bi zaradili koji dinar, da bi poboljšali
svoju ekonomsku situaciju, platili dugove, račune struje, telefona
i ostalo.
Ne znam koliko je njih moglo da ode na zasluženi odmor. Da. Odmor,
a ne raspust, na more u goste, planinu, jezero sa svojim više
nego bednim platama. Za prosvetne radnike nema odmora, nema ni
fizičkog ni psihičkog, jer čovek koji jedva sastavlja kraj s krajem,
koji se odriče osnovnih životnih potreba, a o kulturnim da i ne
govorim, i što je najbolnije jeste što ne mogu svojoj deci da
priušte ono što je neophodno.
Plate na minimumu
Gospodin ministar Vuksanović i gospodin ministar finansija Dinkić
žive na drugoj planeti, nisu upoznati i ne žele da budu upoznati
sa standardom prosvetnih radnika koji su tako poniženi i potcenjeni
sa ministarskim odlukama o njihovom životu. Prosvetni radnici
su, prema njihovom vrednovanju, najlošiji radnici jer su od svih
baš najgore plaćeni.
Shvatam da je teško gospodinu Vuksanoviću u svom ministrovanju
koje sadrži dva resora - prosvetu i sport. Pa tako se navijački
i ponaša gospodin ministar, pa više navija za sport nego za prosvetu.
Nedavno je izjavio da je obezbeđen novac za sledeću školsku godinu
za seminare koje moraju da pohađaju nastavnici. Što ste hteli
s tim da kažete? To je, po Vama, prioritetno jer smatrate da su
vam nedovoljno stručno osposobljeni nastavnici i profesori, pa
treba hitno da dođu do tuđeg znanja, a ono što su do sada učili,
radili, postizali zavidne rezultate i na tom vašem Zapadu više
ne važi.
Da li ste, gospodine ministre, planirali te seminare subotom
i nedeljom, bez plaćanja dnevnica i slobodnih dana. Da li Vas
zanima i informacija da direktori nemaju para da realno odnosno,
po pravilniku, plate profesore za učešće na takmičenjima, za osvojena
visoka mesta i slično.
Sveti Sava nepodoban!?
Ko ih kontroliše? Ko kontroliše te komandante koji samo naređuju,
a kod postignutih zavidnih rezultata uživaju i sve sebi pripisuju
uz svoj mandat kao veliki lični uspeh, njihov i njihove škole
jer ste im dobro došli u momentu izbora drugog mandata, ali one
koji su radili i više nego na zapadu ne platiše, a kamoli nagradiše.
Ta vest "nabavka sredstava za seminare" potresla je
i uzbudila mnoge nastavnike jer ih i sledeće godine čeka ista
agonija. Da ti direktori imaju mandat da, sa svojom titulom, traže
strahopoštovanje, a ne samo poštovanje ličnosti koja poseduje
određene ljudske ili neljudske kvalitete.
Vi, gospodine ministre, dolazite u jednu srednju školu gde direktorka
skida sliku Svetog Save da ne vide gosti našeg prosvetitelja,
a to su gosti iz Nemačke i drugih zemalja. Zašto se to radilo?
Strah je i stid da možda stranci vide našeg prvog prosvetitelja.
Eto, tužnice i jadnice kako se ponaša a direktoruje. Ona bi, po
meni, odnosno, staroj izreci prodala veru za večeru. I u toj školi
se uči veronauka. Trebalo bi prvo uputiti te i takve direktore
na seminare iz veronauke, građanskog vaspitanja - odnosno, lepog
domaćeg vaspitanja koje nisu poneli iz porodice, a i zašto bi
kad im to nije bio uslov za postavku direktora.
I posle svega, početku školske godine treba da se raduju đaci,
roditelji, direktori, ali ne i nastavnici sa ovakvim platama i
ovakvim direktorima.
Dušanka Šolaja, diplomirani pedagog, Beograd
|
 |
  |
|
|