GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Četvrtak 24. 8. 2006.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

   vesti dana

   arhiva

   vaša pisma

   istorijat

   redakcija

   kontakt

   pomoć

   pišite nam

 


VOZILI SMO : "Tojota prius", vozilo na struju i benzin

Dobrodošli u 2027.

"Prius" je tih, bešuman, brz, luksuzan i prostran, Iako liči na vozila iz naučnofantastičnih filmova, vozi se kao običan automobil, dok je potrošnja dvostruko manja, a emisija gasova neznatna. Uskoro u prodaji i u Srbiji

"Tojota" misli na budućnost. Ovako je, posle propratnog oduševljenja, glasila najčešća ocena svih koji su tokom našeg višednevnog testa imali prilike da se provozaju "Tojotinim" modelom "prius" koji kao pogon koristi kombinaciju dva motora, benzinskog i električnog. Iako se pre desetak godina ovakav automobil mogao zamisliti samo kao konceptno vozilo ili prevozno sredstvo u naučno fantastičnim filmovima, "Tojota" još od 1997. godine nudi hibridni pogon u dostupan u serijskoj prodaji. Da je reč o naprednom automobilu, suvišno je govoriti. Ukratko "prius" je tih, bešuman, brz, luksuzan i prostran, automobil u kojem vozača prati nezaobilazan osećaj da se nalazi u vozilu budućnosti.

Razvoj Tojotinog hibridnog vozila počinje 1993. godine kada je tadašnja američka administracija inicirala program PNGV (Partnerstvo za vozila sledeće generacije). Program je uključivao samo proizvođače iz SAD, pa se "Tojota" sama upustila u razvoj hibridnog pogona. Dok je PNGV uglavnom kaskao u mestu, "Tojota" je 1995. godine napravila prvi konceptni model na hibridni pogon. Ipak, to nije bilo ništa, jer je pravi šok za ostale usledio "tek" dve godine kasnije. Te 1997. godine pojavio se "prius", prvi serijski automobil u svetu na hibridni pogon. Danas, hibridne modele imaju "Ford" i "Honda", ostali su na pragu da naprave svoje prvence u pomenutoj tehnologiji, a "Tojota" je pre nekoliko meseci predstavila treću verziju "priusa" (drugi prius predstavljen je 2003). Od svog debija u Japanu 1997. prodato je oko pola miliona jedinica. Za 2006. godinu planira se povećanje prodaje u Evropi za 35 odsto.

Šta zapravo znači hibridni pogon. Pod haubom se nalazi, sada već višestruko nagrađivana kombinacija 1,5-litarskog benzinskog VVT-i motora snage 77 KS sa 115 nanometara obrtnog momenta i elektromotora snage 68 KS, ali uz koji dolazi i ogromnih 400 Nm momenta. Do konačne snage se ne dolazi prostim sabiranjem, već određenim algoritmom, pa tako "prius" ima 113 KS i za automobil grandioznih 480 Nm momenta. Snaga na točkove prenosi se preko bezstepenog automatskog E-CTV menjača. Iako podatak o 113 KS nije impresivan, veliki obrtni momenat čini da se, posle pritiska na pedalu gasa, ne tako lagani "prius" (1.300 kg), katapultira u dubinu ulice. Do 100 km na sat stiže za oko 10,5 sekundi, dok je maksimalna brzina ograničena na 180 km/h. Iako je testirani model sa natpisima "hibridnog pogona" izazivao učestale poglede i skepsu ostalih vozača, uverili smo se da "prius" omogućava takve performanse da ostali vozači najbolje mogu da osmotre samo zadnji deo ovog automobila. Ipak, sa brzom vožnjom dolazi i veća potrošnja goriva.

TEHNIČKI PODACI
MOTOR: BENZINSKI 4 CILINDRA OD 77KS + ELEKTROMOTOR OD 68 KS
ZAPREMINA BENZINSKOG MOTORA:
UKUPNA SNAGA:
OBRTNI MOMENT:
MENJAČ:
UBRZANJE 0-100 KM/H:
MAKSIMALNA BRZINA:
POTROŠNJA U GRADU:
PNEUMATICI:
D H Š H V (MM):
PRTLJAŽNIK:
MASA PRAZNOG VOZILA:
REZERVOAR:
CENA POČETNOG MODELA:
CENA TESTIRANOG MODELA:

1.498 CCM
113 KS
480 NM
E-CTV BEZSTEP
10,5 SEKUNDI
180 KM/H
4,3 L/100 KM
195/55 R 16
4.450/1725/1490
410 L
1.300 KG
45L
26.700 EVRA
32.600EVRA

Kako sve to izgleda za volanom. "Prius" poseduje "inteligentni ključ", pa čim priđete automobilu, brave se same otključavaju, a u kabini se pali svetlo.

Jedan pritisak na dugme pali automobil, iako nema nikakvih naznaka da se bilo koji pogonski deo uključio, jer do vozača ne dopire niti jedan jedini decibel bilo kakvog zvuka.

Ne treba zaboraviti da je "prius" sigurno jedan od pet najprostranijih modela na našem tržištu, što je postignuto zahvaljujući manjem prostoru koji je potreban za motor. Sem toga, unutrašnjost je obložena veoma kvalitetnim materijalima, ukrasnim detaljima i brojnim pregradama za odlaganje sitnica.

"Prius" se zapravo vozi kao svaki automobil sa automatskim menjačem. Ručica menjača funkcioniše kao na skupljim modelima "mercedesa". I pošto ubacite u "drajv", ništa se ne dešava sem što na LCD ekranu ugrađenom ispred volana vidite da je menjač prebačen u položaj "D". Kada lagano popustite kočnicu, automobil kreće uz pomoć baterije, a tada već možete čuti i zvuk guma koje se kotrljaju i lagani šum vetra. Ukoliko se neko od slučajnih prolaznika u tom momentu nađe u vašoj okolini, začuđeno će gledati u automobil koga pokreće nešto nalik na nevidljivu silu. Tek kad pritisnete pedalu gasa, neprimetno i bez ikakvih trzaja se uključuje benzinski motor, koji uskače u pomoć elektromotoru. Sve vreme, na displeju ekrana na centralnoj konzoli možete pratiti rad motora, odnosno kada je uključen koji motor, a kada se pune baterije. A "panasonik" baterije, smeštene iza zadnjeg sedišta, pune se čim pustite pedalu gasa kada se kinetička energija pretvara u električnu. "Prius" možete voziti i samo na struju. Kada pritisnete dugme "EV", u zavisnosti koliko je puna baterija, možete preći i do tri kilometara.

Prema deklarisanim podacima "prius" u gradu troši 4,3 litre bezolovnog benzina, i mnogo kilovata električne energije koji dolaze besplatno. Ukoliko vozite brzo, češće će biti uključen benzinski agregat, a tada potrošnja raste. Pri veoma brzoj vožnji potrošnja može da naraste i do sedam litara u gradu. Rezultati našeg testa pokazali su da, s obzirom na performanse i prosečnu brzinu za koju se odlučite, "prius" troši najmanje upola manje goriva od običnog benzinca. Pri normalnoj vožnji čak nam se čini da može utrošiti i manje od deklarisanih 4,3 litre. Inače "prius" ima neverovatno malu emisiju opasnog ugljen-monoksida od 0,18 g/km, a čak 90 odsto materijala korišćenih u njegovoj unutrašnjosti može se reciklirati. Zbog ovih karakteristika, zemlje Evropske unije za "prius" odobravaju poreske i carinske olakšice, koje umanjuju cenu ovog ekološkog vozila od 1.000 do čak 7.000 evra. Ukoliko vozite "prius" u Londonu, nećete morati da platite paprenih devet funti za ulazak u centar grada. Kod nas se ipak još čeka da nadležni organi odobre pogodnosti za kupovinu, mada se i to očekuje u narednih mesec-dva, posle čega će "prius" moći da se kupi i na tržištu Srbije. Iako još nije u izložbenim salonima, "prius" će, u zavisnosti od četiri ponuđena nivoa opreme, koštati između 26.700 i 31.800 evra.

Ne treba podsećati koliko pažnje "Tojota" pridaje bezbednosti, tako da već u osnovnom paketu opreme "luna", putnike u "priusa" štiti čak osam vazdušnih jastuka, dok je na Euro NCAP kreš-testu "priusu" pripalo maksimalnih pet zvezdica za zaštitu putnika. Sa najskupljim paketom opreme "egzekjutiv" ugrađuje se i IPA (inteligentna asistencija parkiranja). Dovoljno je da na ekranu odredite mesto na kome je potrebno parkirati automobil. Tada lagano popuštate pedalu gasa, dok komande volana preuzima kompjuter.

Prilikom preuzimanja automobila, u "Tojoti SCG" smo upozoreni da obratimo pažnju na pešake zbog bešumnog motora. Naš odgovor je bio "u redu", međutim posle nekoliko kilometara, prvi pešak nam je izleteo pred auto bez da je pogledao u stranu, a usledilo je kočenje, pritisak na sirenu postao je uobičajen manevar tokom vožnje. Naš test "priusa" ukazao je na potpuno novi filozofiju saobraćaja u budućnosti koja može da nastupi već za dvadesetak godina. Podsetićemo na film "Gataka" čiji je scenarista bio dovoljno pronicljiv da shvati viziju saobraćaja budućnosti. Naime, u jednoj sceni, glavni glumac Itan Hok nije u stanju da pređe ulicu jer su mu ispala sočiva. Tako će za nekoliko decenija krcate cele ulice biti potpuno tihe kao kada se ovih dana u Beogradu sa "priusom" nađete sami na kolovozu. Recimo 2050. ulicama će prolaziti samo hibridni ili potpuno električni automobili, a prelazak na drugu stranu trotoara biće uslovljen vizuelnim osmatranjem, dok dok dobro uho neće mnogo biti od pomoći. Do 2050. ima još dosta, a "prius" se može kupiti već za oko 27.000 evra. Budućnost odmah, filozofija koja je u "Tojoti" uveliko postala princip.

Mladen Radulović


vesti po rubrikama

^konjske snage

VOZILI SMO : "Tojota prius", vozilo na struju i benzin
 


     


FastCounter by LinkExchange