|  |
 |
  |
 |
 |
Da li je san o megalopolisu bez rasta privrede obična utopija
Budućnost ili tamni vilajet
Gradonačelnik g. Nenad Bogdanović izgleda da je
predodređen da iznenađuje svoje sugrađane. Eto, tako pljusnu iz
nebuha kao plahovita kiša i proglasi Beograd gradom budućnosti.
Lepo zvuči, a još lepše će da izgleda taj grad iz bajke. To nas
podseća na izazov od pre pola veka, kada smo krenuli u svetlu
budućnost. Da, krenuli smo i gde smo stigli?! Nije li to ono što
smo dugo očekivali?!
Umni se rasuli u svetu
Kada smo krenuli u svetlu budućnost, seljaci su se proletarizovali,
ostavili rodna ognjišta i imanja i namestili po gradovima, a oni
ljudi što su pameti imali rasejali su se po belome svetu, pa su
sada njive korovom prerasle, a stada se izgubila u divljini, izvori
su zapušteni, putevi se provalili, kuće posrnule, sela ostarila
i vapiju za snažnim mišicama.
Sada privreda, ta materijalna osnova za svaku ljudsku aktivnost
i društvenu nadgradnju, ne da zaostaje, već se urušava kao klizište
na kiši. Gomilanjem neproduktivnog stanovništva po gradovima predstavlja
ne samo opterećenje, već izaziva veliki zastoj u privrednom i
društvenom razvoju. Zapostavljanjem korišćenja prirodnog bogatstva
posebno, privreda i stanovništvo su predodređeni za gubitke i
siromaštvo.
Stanite malo, osvrnite se po ovom gradu da vidimo dokle smo stigli
i šta nas još može snaći. U zemlji Srbiji, Beograd ima mnoge prednosti,
pa, valjda, mu se zato i smeši budućnost. No, danas ga neki mutan
oblak prekrio - pao nam mrak na oči, a grudi nikako da se nadišu
svežeg vazduha. Ima još mnogo zagonetki u ovom gradu, ali bez
odgonetki. Gde je najveća gužva u saobraćaju i gomile izbezumljenih
ljudi na ulicama; gde je tolika masa nezaposlenih; gde je najveći
broj beskućnika i izbeglica; gde najviše vapiju gladni i hladni;
kuda nepregledne kolone bolnih kolaju, a mrijet im se neće; gde
se bez rada najbolje zarađuje, gde najviše buja kriminal i nestaju
životi?... U Beogradu ima svega toga više nego drugde!
Život najjeftiniji
Dotle u mamutskom gradu rastu spiskovi otpuštenih radnika, drugi
štrajkuju zbog zakinutih plata i socijalnog osiguranja, neki traže
pomoć da prežive, a hrana, prevoz, struja, voda i grejanje sve
skuplji, dok nadnice, plate i penzije opadaju. Kažu: život je
sve skuplji - ja sam ubeđen da je sve jeftiniji, čak ispod svake
cene!
A budućnost... Mladi navikli da jedu hleb bez motike, prepustili
su se lenčarenju, uživanju u zabavi bez prestanka i odali se raznim
porodicama, perverzijama i kriminalu. U takvom duhovnom stanju
i društvenom okruženju oni ne započinju promašen život i, što
je najvažnije, ne zasnivaju porodice, niti podižu podmladak. Nove
generacije većinom stvaraju pustoš u radu, stvaralaštvu, u dušama
svojim, u gradu i na širem nacionalnom prostoru. Većina gleda
samo kako da napuste ovaj tamni vilajet. Kako, onda, sa takvim
mentalitetom građana gradonačelnik misli da projektuje, izgradi
i popuni budući megapolis?
Stvaranje velikih gradova, bez odgovarajućeg rasta privrede,
i bez uključivanja stanovništva u privredne tokove predstavlja
besmislen projekat. Neproduktivno stanovništvo, pogotovo za glomazan
grad, donosi gomilu nerešivih problema. Problemi su i u napuštenim
i neiskorišćenim prostorima. Grad bez privredno aktivne zaleđine
osuđen je na odumiranje, a prazan prostor je izgubljen za narod
i državu. Podizati grad znači planirati sveukupni nacionalni prostor.
Danas su mamutski gradovi aglomeracije (glomazne skupine) nepogodne
za život. Kad bi se dešavale kataklizme (bombardovanja, požari,
poplave, zemljotresi, epidemije) stanovništvo bi bežalo u sela
i spasavalo se od napasti i propasti. Tako je bilo od davnina
sve do sad, ali u sadašnjim uslovima teško je evakuisati i spasavati
veliku masu naroda. Ugroženi ljudi stradaju u gužvi zbog fizičkih
i psihičkih potresa jer se u opasnosti ponašaju neprimereno nastalog
situaciji i dolazi do žrtava.
Građane teško zadovoljiti
Savremeni gradovi, ma kako to izgledalo privlačno, nisu idealno
uređeni ni organizovani da bi u potpunosti zadovoljili željene
standarde građana. Najveće nezadovoljstvo izazivaju stambeni i
komunalni problemi, ali i snabdevanje, zdravstvo, školstvo, usluge,
komunikacije i ekologija. Skoro da nema godine, a da nešto ne
pogodi veći broj stanovnika ili ceo grad. Uz to život u gradu
je opterećen prostornim, administrativnim, kulturnim, turističkim,
sportskim i rekreativnim potrebama građana. Nema takve gradske
uprave, službe i budžeta koji će u svako doba dana zadovoljiti
nužne potrebe svojih građana. Što je veći grad, to su potrebe
veće, a njihovo zadovoljenje sve teže.
Zato su ideje i projekti o megapolisu samo puki snovi, a ukoliko
bi se ostvarili, bio bi to grad bez budućnosti. Gradonačelnik
bi veće delo učinio kada bi sadašnji urbani prostor grada uredio
što bolje, a posvetio dužnu pažnju i njegovoj okolini radi obostrane
pogodnosti i koristi.
Tomislav Gluvić-Šapčanin, Ripanj
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Referendum istine
Predstojeći referendum u Crnoj Gori o državnom
statusu veoma je važan za budućnost državne zajednice Srbije i
Crne Gore! Doći će uskoro i taj 21. maj i uveren sam da će biti
jedno veliko "ne" suverenistima. Nije teško to pogoditi
ako se ima u vidu kompletna istorija jednog zajedničkog naroda,
kulturno nasleđe i prosperitet u integracijama, kako vole da kažu
sadašnje vlasti u Crnoj Gori. A 22. maja ujutro aktuelna vlast
Crne Gore svoje mesto će ustupiti nekim drugim ljudima, novim
ljudima, koji će doista integrisati razjedinjenu državnu zajednicu
i omogućiti istinski razvoj buduće zajednice, tj. doista prave,
demokratske države jednog (istog) naroda na putu ka boljem sutra,
običnog naroda koji je kroz istoriju zaslužio da živi zajedno,
spokojno i srećno.
Teško je poverovati u bilo kakav drugi ishod kad se ima u vidu
da ljudi na svojim vekovnim ognjištima u bratskoj Crnoj Gori nisu
zaboravili ko su i od koga su, gde im je mesto i gde pripadaju!
Oduvek i zanavek! Istina je kroz vekove bila moćno i najvrednije
sredstvo borbe za pravdoljublje, pa će i ovog puta trijumfovati
nad jednom pogrešnom, totalno besmislenom i jednoumnom idejom
- rasparčavanja, razjedinjenja, otuđenja i puta bez povratka,
koji zastupaju suverenisti na vrhu vlasti u Crnoj Gori.
Došlo je vreme da se ujedinimo, delimo dobro i zlo samo zajedno
i nikako drugačije. Nema vremena za svađe, dosta ih je bilo, nema
svrhe udaljavati se od matice, nema oprosta za odrođivanje od
najbližih, ni na Zemlji, ni na nebu. Zajedno kroz sva iskušenja
života - nekako! Obrnuto - nikako! Često je poraz putokaz i zvezda
vodilja, ali samo ako smo izvukli prave pouke. Pokažimo 21. maja
2006. da smo mnogo naučili iz prošlosti da nam se neke stvari
ne bi ponovile. NJegoš je rekao: "Neka bude ono što biti
mora".
Živela državna zajednica Srbije i Crne Gore.
Đorđe Điknić, Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Srpsko gorivo najskuplje u Evropi!
Živ čovek mora samo tri stvari da radi: da jede,
da koristi gorivo za prevoz sa tačke A na tačku B, i da umre jednog
dana. Sasvim slučajno ili namerno, cene hrane na ovim, našim,
prostorima su najveće u Evropi, s obzirom na standard i prosečna
primanja. Nije slučajno naš satiričar napisao da možemo da hranimo
pola Evrope, ali nema potrebe!
Naš čovek bi i to nekako i progutao, da zbog takvih cena Srbija
bar ima najbolje drumove na svetu. Naprotiv, mi i dan danas imamo
jednu od najlošijih putnih infrastruktura u Evropi. Šta nam ta
priča govori? Neko opasno u državi mulja, manipuliše i skreće
ogromna finansijska sredstva od prodaje goriva na stvari koje
nemaju veze sa razvojem puteva, kolovoza, magistrala i sanitarnih
čvorova duž polovnih auto-puteva!
Koliko država dere svoje građane može se videti iz sledećeg primera:
država na veliko plaća litar goriva najviše 0,25 do 0,30 evro
centi. Ta cena se kasnije, kako vidimo nazida, raznim porezima,
akcizama, provizijama do celog jednog evra. Dakle, kada se gorivo
dopremi do krajnjeg potrošača, dobije cenu za skoro 200 procenata
veću od nabavne! Ako je i od države, mnogo je, bre. Jedina korist
za stanovništvo zbog ovog poslednjeg poskupljenja goriva je to
što će biti manje automobila na ulicama, a time i manje zagađenja
prirodne okoline. Ali to nije motiv za stalnim poskupljenjima,
naprotiv, motiv države je, narodski rečeno, dranje kože sa leđa
naših vozača.
Što bi se reklo, može im se, a to što im se može kod nas gotovo
da je dobilo zakonsku formu i nepisano pravilo. A kako zaključismo,
naš politički establišment ne rešava državne probleme, jer im
se može. To je deo je strategije sprdanja i ruganja sa svima nama.
Anita Aćević, Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Rešetke oko nas
Gospodin Cvetković napisao je jednostavno i lepo
pismo i, što je najvažnije, jasnu i važnu poruku. Pominje dva
čoveka koja su diskutovala u autobusu. Nekada davno to bi i meni
pomalo zasmetalo. A sada?
Svake godine dolazim u Beograd. Moji bliski prijatelji zašli
su u godine i u dobro poznatu statičnost i malodušnost. Ali, mnogima
nije jasno kako izgleda život na Zapadu; previše rada i jurnjave,
usamljenosti i otuđenosti, premalo bliskosti i pravih ljudskih
kontakata.
Dnevno provodim i po tri sata u podzemnoj železnici a da ni sa
kim ne popričam. Dva puta nedeljno putujem vozom uz reku Hadson.
Lep voz, još lepši kampus uz svoje parkove i sportske terene.
I prođu godine dok čovek ne shvati čega je odista željan i šta
mu je duševna hrana. Jer, za pet godina NIKADA ne progovorih nijednu
rečenicu s bilo kim u tom vozu, čak i kada sedi do mene. NJima
je valjda to normalno, tako odrastaju, tako se vaspitavaju. Kada
dođem u Beograd, obradujem se svakom razgovoru, diskusiji, prisluškujem
radoznalo, čak i male čarke u autobusu. Razgovorima s poznanicima
nikada kraja. A dodir, pogled u oči direktan i ljudski su nešto
čega još ima u Beogradu. Ovde Holivud svojim lažima i osmesima
razgaljuje usamljena bića uz TV.
Vidim i ja dobro da je proces otuđivanja uzeo maha i u Srbiji.
Neki misle da je to avangardno... Svako za sebe, u sebe, zbog
sebe, uz ograđivanje sa sve više rešetaka i ključeva od drugih
ljudskih bića. I, kada i tamo ljudi budu okretali glavu jedni
od drugih i odmicali se, mene više neće ni biti.
Miodrag Bjelić, NJujork
|
 |
  |
|
|