Borka Ojdanić je pre 25 godina svojoj deci krpicama
obložila nacrtanog papagaja. Deca su u međuvremenu porasla, a
ona je nastavila da se igra. Sama i za svoju dušu.
Po struci magistar tehnike, do sada je, hobija radi, krpicama
"oslikala" nekoliko stotina slika koje su završile na
raznim stranama sveta i po zidovima kuća njenih prijatelja. Početkom
novembra pokupila ih je od njih i osmelila se na prvu samostalnu
izložbu u galeriji NU "Braća Stamenković".
- Najbolji materijal je svila ili kvalitetniji poliester. U početku
sam izbegavala tkanine koje se "osipaju", mada su nekad
upravo takve potrebne jer talasi ili lišće u opadanju mogu da
se "nacrtaju" jedino resama. Izbegavam debele materijale
jer bi tada slika bila gruba. Tankim materijalima, prvenstveno
prozirnim muslinom, dobijam prelaze kakve bih jedino četkicom
postigla, a nijanse postižem tankim preklopima. Mnogo sam marama
isekla da bih to postigla - opisuje svoju umetnost, kojoj su likovni
kritičari skinuli kapu, svrstavajući je između kolaža i mozaika.
Borka jedina u Srbiji radi ovom tehnikom.
Za
postizanje perspektive, svetla i senki krpicama, velikim tek nekoliko
milimetara, najvažniji je osećaj za prostor, koji je nekad teško
postići bez prethodne upotrebe olovke i četkice. A tako radi.
- Pitaju me ljudi otkud mi toliko strpljenje jer čak i u one
slike od po dvadesetak centimetara ode po nekoliko hiljada sitno
seckanih kvadratića. Isto kao kad slažete pazle. Jednu sliku nekada
radim i po nekoliko meseci. Dok sam na početku, nikad nemam jasnu
predstavu šta će ispasti na kraju. Tek kad se izmaknem, vidim
šta sam napravila - priča umetnica koja staru garderobu zarad
umetnosti odavno ne baca.
Baca jedino, kaže, novac na platna. A kada ga zafali, ili kad
potraga za dezenom tkanine postane muka, njeni prijatelji priskaču
u pomoć i ne žale i rukav da iscepaju sa košulja da bi se porodila
nova slika.
I. I.