PRIBOJ - Preduzećima sa područja Zlatiborskog
okruga nikad nije bilo teže, zaključeno je na sednici Upravnog
odbora Regionalne privredne komore u Priboju. Čelni ljudi najvećih
fabrika listom su zatražili da sa smanje poreske dažbine i poboljšaju
uslovi za proizvodnju, ali i da se sretnu sa predstavnicima vlade
i kažu šta ih sve tišti. Za razliku od vlade Zorana Đinđića, čiji
su ministri i po nekoliko puta obilazili preduzeća u Zlatiborskom
okrugu, sadašnji ministri, kako su konstatovali privrednici, izgleda
da nemaju hrabrosti da dođu među radnike.
- Država je jedini poverilac koji naplaćuje sva potraživanja
i to sa kamatom od 23 odsto. Ona je neumoljiva u naplati PDV-a
i ostalih poreza, pa ispada da je suština rada preduzeća budžet,
a ne proizvodnja. Preduzeća rade od datuma do datuma, sve je skoncentrisano
na to da se izmire obaveze i zarade, a investicije su u drugom
planu - kaže Dragan Subotić, direktor Valjaonice bakra u Sevojnu
i dodaje da preduzeća preživljavaju, zahvaljujući privatizaciji
i ino-kapitalu, ali je pitanje dana kad će početi da gube dah.
Đorđe Pjević iz "Impol-Sevala" smatra da treba promeniti
obračunski sistem jer je stranim partnerima nemoguće objasniti
negativne kursne razlike. Nikola Šojić, direktor Livnice iz Požege,
ističe da druge države stimulišu izvoz, imaju povoljnije kamatne
stope na kredite i manja su im poreska zahvatanja.
- Džabe se Ministarstvo trgovine zalaže za kupovinu domaćih proizvoda,
kad nema dovoljne koordinacije između proizvođača i kupaca. Godišnje
se u Srbiju uveze 1.000 kamiona, a FAP ne može da proda 200 vozila.
Više od polovine potrebnih autobusa stiglo je iz Turske, Belorusije,
Rusije, a nisu kvalitetniji od onih koje proizvode FAP, "Ikarbus",
"Neobus". NIS je na tenderu dao uslov da vozila imaju
disk-kočnice, samo da bi FAP bio unapred eliminisan, a taj detalj
nije neophodan, kaže mr Mirko Stojović, prvi čovek FAP-a.
Z. Prijović