GLAS JAVNOSTI

Utorak, 18. 10. 2005.

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

Vesti

Pauk koji žudi za ljudskom krvlju

Naučnici su u istočnoj Africi otkrili jednu vrstu pauka-skakača koji žudi za ljudskom krvlju, pa ipak ne napada ljude već ženke komaraca koje su upravo završile večeru. Ova životinja nazvana Evarcha culicivora, prvi je poznati predator koji se namerno hrani krvlju ljudi i ostalih sisara tako što jede komarce. Naravno, on ne napada mužjake koji se ne hrane krvlju, a ni ženke koje su na dijeti.

- Paukovi imaju dobre hemosenzorne sposobnosti i nema sumnje da bi, ako im je potrebna krv, mogli da je osete po mirisu, ali i da je vide. Ovi paukovi, za razliku od onih koji plen hvataju u mrežu, imaju odličan vid. Oni su jedinstveni po tome što su jedini poznati predatori koji svoj plen biraju na osnovu poslednjeg obroka samog plena - kaže Ksimena Nelson, koautor istraživanja.

Marihuana može da leči zavisnost

Većina narkotika inhibira rast novih moždanih ćelija, ali injekcija droge slične kanabisu imala je suprotan i prilično pozitivan efekat na laboratorijske miševe, tvrdi Ksija Žang, neuropsihijatar sa Univerziteta Saskačevan u Kanadi. On veruje da je ovim otvoren put ka korišćenju marihuane u lečenju bolesti zavisnosti.

Poslednjih nekoliko godina naučnici se zanimaju za efekte droga na deo mozga nazvan hipokampus neobičan po tome što stvara nove neurone tokom čitavog života, pa naučnici veruju da je zadužen za poboljšanje pamćenja i borbu protiv depresije i promena raspoloženja. Narkotici poput heroina i kokaina, ali i mnogo prihvaćeniji alkohol, usporavaju stvaranje novih neurona u hipokampusu, dovodeći do emocionalne nestabilnosti zavisnika. Ukoliko marihuana zaista stvara nove neurone, to znači da se njome mogu lečiti efekti zavisnosti.

Rođenje na ivici postojanja

Desetine masivnih zvezda osuđenih na skoro trenutnu smrt, mereno kosmičkim satom, rađaju se na rastojanju manjem od jedne svetlosne godine od centralne crne rupe u našoj galaksiji, kažu britanski astronomi. Koliko je ovo neobično govori i analogija kojom su oni želeli da objasne rađanje zvezda u neposrednoj blizini crne rupe: kao kad bi, rekli su naučnici, "napravili porodilište odmah pored kratera aktivnog vulkana".

Ipak, ovo otkriće nateralo je neke od naučnika da razmisle o postojanju "sigurne zone" u blizini crnih rupa, velikog prstena međuzvezdane prašine u kojem je moguće rođenje zvezda. Crne rupe su poznate čak i širokoj javnosti po svojoj osobini da u sebe "usisavaju" bukvalno sve, pa čak i svetlost. No, izgleda da su ove mlade zvezde pronašle čarobnu formulu, i da su u stanju da orbitiraju oko crne rupe otprilike onako kako planete kruže oko zvezda.

Ubrzano veštačko stvaranje tkiva

Britanski naučnici tvrde da su otkrili način na koji mogu da skrate vreme rasta novog veštačkog tkiva na svega nekoliko minuta, što je do sada bilo potpuno nezanimljivo. Proces rasta može da se ubrza jednostavnim uklanjanjem vode iz početnog materijala i tkivo može da bude stvoreno za 35 minuta. Ovo će omogućiti naučnicima da stvore potrebno tkivo pored kreveta bolesnika.

- Sledeći korak je testiranje da li ovaj proces može da pomogne u obnavljanju povređenog tkiva. Mogućnosti ovog procesa su neverovatne. Sada je potrebno proveriti da li je moguće koristiti ga i da li ono može da preživi u ljudskom telu - kaže profesor Robert Braun, autor projekta.

^nauka