GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e
Utorak, 20. 9. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Susreti sa stvaraocima: Hajner Gebels, autor predstave "Eraritjaritjaka"

Prazna pozornica idealna je za moje pozorište

Gledalac mora da bude bez predrasuda kada gleda komad. Kanetijevi tekstovi nisu pozorišni. Sve se događalo iza scene, publika radnju prati preko video-bima

Predstava "Eraritjaritjaka", rađena po dnevničkim beleškama Elijasa Kanetija, u režiji Hajnera Gebelsa, koju je pozorišna publika mogla da vidi 17. i 18. septembra na sceni Jugoslovenskog dramskog pozorišta, druga je velika premijera 39. Bitefa. Zbog angažmana na novoj predstavi u Frankfurtu, reditelj Gebels nije mogao da dođe u Beograd, ali se na "Susretu sa stvaraocima" publici obratio putem video-bima. O nazivu predstave, koji na jeziku Aboridžina znači - čežnja za nečim što je izgubljeno, Gebels kaže:

Peti dan: Slovenačko-srpska koprodukcija "Edvard Drugi"

Predstava "Edvard Drugi" u slovenačko-srpskoj koprodukciji biće premijerno izvedena sutra u 20 sati na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u glavnom programu 39. Bitefa. Dramu Kristofera Marloua režirao je jedan od najoriginalnijih slovenačkih umetnika mlađe generacije Diego de Brea. Druga premijera biće izvedena dva sata kasnije u Bitef teatru. Projekat "Ples, jezik, identitet" NVO Kulture sveta inspirisan je drevnom balinežananskom legendom. Režiju potpisuje Ivana Ašković, a koreografiju, kostime i scenografiju Boris Čakširan.

- U pitanju je trik. Publika mora da bude bez predrasuda kada gleda ovaj komad, mora da bude radoznala prema nečemu što ne poznaje. Mislio sam da ću to najbolje postići naslovom koji još niko nije čuo. Predstava se igra u mnogim mestima u svetu i svuda se usvaja nova reč "eraritjaritjaka", do tada nepoznata na tim područjima - objasnio je Hajner Gebels, koji je sedamdesetih godina uglavnom pisao muziku za predstave i filmove, da bi desetak godina kasnije svoje muzičko znanje "ukrstio" sa rediteljskim pozivom i počeo da režira neobične predstave.

- U ovoj predstavi sam radio na spajanju više elemenata: teksta, tona, muzike, svetla. Uspostavio sam proces kompozicije u svim mogućim medijima - kaže Gebels, smatrajući da je za to idealan scenski prostor upravo prazna pozornica.

I u Beogradu je na "Eraritjaritjaki" pozornica najvećim delom predstave bila potpuno prazna. Sve se događalo iza scene, a publika je to pratila putem video-bima.

- Gledaoci tako imaju veliki prostor za svoje asocijacije, za posmatranje predstave na svoj način. Gledalac je u 21. veku dobio mnogo veći značaj nego što je u 20. veku to uopšte bilo zamislivo. Ono što je za mene važno jeste da kamera i gudački kvartet pružaju manevarski prostor gledaocu - rekao je Gebels.

Mada mu neki zameraju da uvodi video-projekcije na scenu jer smatra da pozorište nije dovoljno upečatljivo da iskaže prostor, radnju i osećanja glumca, Gebels opovrgava.
- Nije mi to bila namera. Hteo sam da pokažem enterijer kuće koji je dobro poznat i za koji svako veruje da je samo njegov... Kada smo sami, vodimo intiman život. Jedemo, pijemo vodu, čitamo knjige i plašimo se da ne zvoniÖ Kanetijevi tekstovi nisu pozorišni. Oni pokazuju i tumače stvarnost. Najradije bih, dok ih čitam, gledao kroz prozor da vidim da li je sve stvarno tako. Mislim da video ne slabi pozorišnu predstavu. Prikazivanje drugih pojava je način da se pozorište obogaćuje i približava liku.

B. Bošnjak


vesti po rubrikama

^kultura

Prazna pozornica idealna je za moje pozorište
Divni filmovi sada traže distributere
Obračun sa tradicijom
Završnica "Mokranjčevih dana"
Erihu Košu uručena nagrada "Kočićevo pero"
Šabačko pozorište kreće u nove projekte
 


     


FastCounter by LinkExchange