GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e
Sreda, 17. 8. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Nesreća kiparskog aviona i dalje obavijena misterijom

Živi u letećoj grobnici

Nikos Kalogrijas, član tima sačinjenog od sedmoro vrsnih patologa, kaže da je obdukcijom potvrđeno da su pluća i srca 25 putnika normalno funkcionisala u trenutku pada letelice

BEOGRAD - Uzroci pada "boinga 737-300" kiparske aviokompanije "Helios" - koji je u nedelju, srušivši se na 40 kilometara od Atine, u smrt odneo 115 putnika i šest članova posade - još nisu razjašnjeni. Štaviše, iz sata u sat na videlo isplivavaju novi podaci koji ovu misteriju čine još zamršenijom.

Posle prvobitne teze da su svi putnici i članovi posade u trenutku pada aviona bili mrtvi i smrznuti, juče se pojavila nova i potpuno oprečna.
Naime, grčke vlasti su saopštile da je obdukcijom 25 pronađenih tela, među kojima je bio i leš jedne stjuardese i kopilota, ustanovljeno da su putnici u trenutku pada aviona bili živi! Međutim, nije poznato da li su bili i svesni.

Nikos Kalogrijas, član tima sačinjenog od sedmoro vrsnih patologa, kaže da je obdukcijom potvrđeno da su pluća i srca pomenutih 25 putnika normalno funkcionisala u trenutku pada aviona. "Štaviše, nalazi pokazuju da je stjuardesa u trenutku pada bila živa i da je umrla od zadobijenih povreda", kaže Kalogrijas.
Pozivajući se na izvore u Grčkoj, kasno preksinoć istu tvrdnju prva je iznela i američka TV mreža Si-En-En koja je objavila da je najmanje šestoro putnika kiparskog "boinga" bilo živo u trenutku pada.

Lična karta "Heliosa"

1999: "Helios" je osnovan kao prva nezavisna aviokompanija na Kipru
2000: Prvi čarter let
2001: Prvi redovan let. "Helios" danas leti na linijama za Britaniju, Strazbur, Sofiju, Atinu, Dablin, Varšavu, Prag i vlasnik je četiri "boinga 737".

Poslednji minuti

1. 09.00: "Heliosov" "boing" na letu ZU522 poleće iz Larnake za Prag preko Atine;
2. 09.20: Dostiže visinu od 35.000 stopa - oko 10.000 metara;
3. 09.37: Avion ulazi u grčki vazdušni prostor;
4. 10.07: Kontrola letenja ne može da uspostavi vezu sa avionom;
5. 10.30: Grčka kontrola letenja kiparskom avionu dodeljuje status "odmetnutog aviona";
6. 10.55: Poleću lovci F16 s ciljem da presretnu kiparsku letelicu;
7. 11.20: Lovci javljaju da je kopilot bez svesti
8. 12.05: Avion se ruši nedaleko od mesta Gramatiko, na oko 40 kilometara severno od Atine

Atinski zvaničnici juče su ponovili i da su članovi grčkog spasilačkog tima do sada pronašli jednu "crnu kutiju", koja je već poslata u Pariz na analizu, a da tonskom zapisu iz kokpita kiparske "leteće grobnice" zasad nema traga. Reč je o uređaju koji u pilotskoj kabini tonski beleži pola sata razgovora uoči poletanja i poslednjih pola sata pred planirano sletanje.

Uporedo sa istragom grčkih, kiparske vlasti započele su i svoju, pa su kasno preksinoć upale u sedište "Heliosa", čije su prostorije smeštene na međunarodnom aerodromu u Larnaki. Kiparska policija je u "Helios" upala sa urednim nalogom za pretres i pokupila svu dokumentaciju uz objašnjenje da im je neophodna u daljoj istrazi. "Helios" je neposredno pre racije odlučio da zbog pada svog aviona u Grčkoj prizemi celokupnu flotu, a tome je verovatno doprinela i odluka posade i putnika koji su prekjuče popodne odbili da uđu u drugi "Heliosov" "boing 737-300".

Za razliku od kiparske policije, koja verovatno ispituje i mogućnost da sa avionom na letu 522 tehnički nešto nije bilo u redu, grčki istražni tim usredsredio se i na sledeću zagonetku - zašto pilot nije bio na svom mestu nekoliko minuta pre no što se avion obrušio ka atinskom tlu.

Grčki vojni piloti, koji su u dva borbena F-16 imali zadatak da presretnu kiparski avion, tvrde da su videli kopilota bez svesti, zatim da pilot nije bio na svom mestu, da su u kokpitu uočili i aktivirane maske za kiseonik, a najneobičnije od svega jeste njihova tvrdnja da su videli i dve osobe koje su pokušale da upravljaju avionom.

Svetske novinske agencije juče su javile i da je potvrđeno da je kiparski "boing" leteo gotovo tri sata "na auto-pilotu", a potom objavile i ime nemačkog pilota. Reč je o Martenu Hansu Jirgenu (50) iz Berlina.

U međuvremenu, grčka policija je na saslušanje pozvala i Nektarijosa Sotirijosa Vutasa (32), čoveka koji je primio SMS poruku jednog od putnika aviona u kojoj mu je napisao: "Zbogom rođače, mi se ovde smrzavamo".

Najveće avio-nesreće

11. septembar 2001 - Islamski militanti oteli dva putnička aviona i njima se zakucali u Svetski trgovinski centar u Njujorku. Treći je završio u zgradi Pentagona, a četvrti je pao blizu Pitsburga. Ukupno stradalo više od 3.000 ljudi
19. februar 2003 - Iranski vojni transporter sa 276 ljudi pao na jugu zemlje
12. novembar 2001 - U nesreći u blizini Kvinsa, Njujork, poginulo 260 putnika i najmanje petoro ljudi na tlu
2. septembar 1998 - "Sviserov" avion koji je leteo iz Njujorka za Ženevu pao u Atlantik, ubivši 229 ljudi

Smrzavanje i 1999. u američkom "lirdžetu"

Nekadašnji predsednik američkog Nacionalnog saveta za bezbednost saobraćaja (NSBS) Džim Hol povezao je još neizvesne okolnosti pada kiparskog "boinga 737-300" sa sličnom situacijom pada američkog "lirdžeta 35" iz 1999.
Taj avion je preleteo pola puta preko SAD uz pomoć automatskog pilota, a istraga je pokazala da se avion srušio jer su članovi posade bili onesposobljeni da reaguju zbog nedostatka kiseonika kada je kabina ostala bez pritiska.
Inače, tročlana ekipa NSBS-a, koja je doputovala u Atinu, pokušava da pomogne istražiteljima da otkriju šta je pravi uzrok pada kiparskog aviona jer je sličan padu "lirdžeta".
Prema navodima eksperata, i "boing 737" je ostao bez pritiska na velikoj visini. Temperatura i nivo kiseonika bili su u padu što je dovelo do toga da putnici ostanu bez svesti i počnu da se smrzavaju, dok je avion nastavio da leti neko vreme uz pomoć automatskog pilota.
Pilot i kopilot imaju mnogo više kiseonika od putnika u avionu, koji imaju dovoljno kiseonika za period od 12 do15 minuta. Moguće je i da su piloti kiparskog aviona pokušavali da poprave kvar na dotoku kiseonika i u tom pokušaju ostali dezorijentisani zbog hipoksije. Beta

Pripremile S. Đ. Pijevac - J. Mitić


vesti po rubrikama

^tema

Živi u letećoj grobnici
Al kaida preti Jatu
Trostruka kontrola
"Jat ervejz" na crnoj listi SAD
 
 


     


FastCounter by LinkExchange