GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e
Utorak, 16. 8. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


NIS traži kupca za 40.000 tona olovnog i bezolovnog goriva

Kome treba benzin od 92 oktana?

NIS je u prethodnim mesecima pokušavao da proda benzine u inostranstvu, ali nije uspeo. Kosta Ilić, direktor RNP, kaže da nema razloga za brigu jer čim rafinerija radi, znači da ima gde da se skladište proizvodi

BEOGRAD - Dalja proizvodnja goriva u Rafineriji nafte u Pančevu mogla bi da da bude zaustavljena ako se uskoro ne oslobodi ogromnih količina motornih benzina u svojim skladištima. Da bi smanjio zalihe derivata, NIS je juče raspisao javni poziv za prodaju i izvoz oko 40.000 tona olovnog benzina od 95 oktana i bezolovnog benzina od 92 oktana.

Na skladištima rafinerija nafte NIS-a, prema nezvaničnim informacijama, ima oko 100.000 tona ovih vrsta goriva. Inače, te vrste derivata niko nije želeo da kupi, niti je NIS uspeo da ih proda na svojim pumpama.

Atanacković: Nikad čuo

- Bezolovni benzin od 92 oktana je nestandardan i nisam siguran kakvu komercijalnu mogućnost prodaje ima. Ne znam kome bi bio potreban takav benzin. U Evropi se može kupiti samo benzin od 95 i 98 oktana, a za benzin od 92 oktana nisam čuo da se proizvodi. Možda tim benzinom NIS pokušava i da se oslobodi olovnog benzina od 95 oktana, kog imaju u velikim količinama. Mislim da sad imaju oko 150.000 tona tog benzina u skladištima. Ranije su prodali 5.000 tona MB 95 u neku egzotičnu zemlju bivšeg SSSR-a i tu napravili gubitak. Verovatno će i sada dati ispod tržišne cene - ocenjuje Nebojša Atanacković, predsednik "Nafta AD".

NIS je u prethodnim mesecima pokušavao da proda pomenute benzine u inostranstvu, ali nije uspeo. NIS je, kažu upućeni, pokušavao da benzin proda čak i u Ukrajinu i Albaniju. Olovni benzin od 95 oktana, tvrde upućeni, teško da će neko želeti da kupi jer ne može da se proda nigde zbog lošeg kvaliteta koji je dozvoljen samo u Srbiji. Bezolovni benzin od 92 oktana se kod nas ne koristi i ne prodaje, a mogao bi da se eventualno izveze u BiH. Pitanje je da li će NIS pristati da proda samo BMB od 92 oktana bez MB od 95, jer se u javnom pozivu navodi da se prodaje 40.000 tona oba derivata zajedno.

Kosta Ilić, direktor Rafinerije nafte u Pančevu, kaže da "nema razloga za brigu jer čim rafinerija radi znači da ima gde da se skladište proizvodi". O stanju rezervi benzina u rafineriji, Ilić nije mogao ništa da kaže jer po njegovim rečima, to spada u poslovnu tajnu.

- Osnovna delatnost je da proizvodimo naftne derivate, a da ne postoji tržište, ne bi ih ni proizvodili. Postoji višak tržišta u okolnim zemljama za benzin od 95 oktana i ne verujem da će biti problema da se izveze ovih 40.000 tona. Bezolovni benzin od 92 oktana je nov proizvod, koji je tek izašao na tržište, a marketing NIS-a će ga uvesti na tržište. Postoji tražnja za njim, to su uglavnom mali polovni automobili kojih ima dosta kod nas i zato smo odlučili da ponudimo bezolovni benzin od 92 oktana - kaže Ilić.

Međutim, stručnjaci tvrde da su velike količine olovnih benzina na lageru posledica loše projekcije energetskog bilansa. "Bilans nije pravljen kao optimizacija rada dveju rafinerija, s jedne, i potreba tržišta i Petrohemije, s druge strane. Da se pošlo od osnovnog ekonomskog rezona da tržište stvara ponudu, a ne obrnuto, ne bilo viška ovih derivata. Ovakve grube greške u planiranju dovele su do viška olovnih benzina, manjka dizela i evrodizela i situacije da Petrohemija uvozi velike količine primarnog benzina po velikim cenama umesto da ga nabavlja u rafinerijama NIS-a", tvrdi stručnjak iz ove oblasti.

V. S. - M. O.


vesti po rubrikama

^ekonomija

Komadanje NIS-a najlošije rešenje
Kome treba benzin od 92 oktana?
Drakulić: RTB Bor može kao "Ju-Es stil"
Direktor ulazi u "Keramiku" - sedmi put
Batić: Pare sa Kipra otišle u Moskvu
 


     


FastCounter by LinkExchange