GLAS JAVNOSTI

Četvrtak, 4. 8. 2005.

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

forum

Koliko ima planeta?

Jeste li čitali u novinama ovih dana - otkrivena deseta planeta! Jeste, svi su pisali o tome! Pa kako sad to? Jesu li nas lepo učili u školi kako oko Sunca kruži devet planeta? Merkur, Venera, Zemlja (naša Zemlja!), Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun i Pluton. Jel tako? Pa šta ćemo sad? Jel ta Ksena, kako će da je nazovu, stvarno deseta planeta?

E pa, nije lako odgovoriti na ovo pitanje. Oko Sunca kruži sve i svašta: planete, komete, sateliti planeta, asteroidi... A samo oni odabrani objekti se zovu planete. Oni mora da su dovoljno veliki (asteroidi isto kruže oko Sunca, ali su mnogo mali), dovoljno blizu Sunca (ova Ksena je baš mnogo daleko) i da se kreću po pravilnoj putanji.

Naši preci su odavno zapazili da se neke "zvezde" kreću. Znači nisu zvezde. Kako je nauka napredovala, ljudi su shvatali da se ta tela, zajedno sa Zemljom, kreću oko Sunca. I nazvali su ih planete.

Dugo se mislilo da ima šest planeta. LJudi su znali za Mars, Veneru, Merkur, Jupiter i Saturn, planete koje su vidljive golim okom. I naravno za Zemlju. Onda je 1690. godine jedan čika koji se zvao Džon Flamstid otkrio Uran, ali je mislio da je u pitanju neka zvezda. Skoro sto godina posle (1781. godine), jedan drugi čika koji se zvao Vilijam Heršel shvatio je da je Uran planeta poput ostalih šest.

A Neptun? Jedan pametni matematičar Urben Žan-Žozef Leverije (uh, kako Francuzi imaju dugačka imena) proučavao je putanju te nove planete Urana i shvatio je da na nju utiče jedno drugo veliko nebesko telo. Nekoliko godina kasnije (1846. godine), nemački astronom Johan Gale je uzeo te proračune i potražio je to telo koje ometa Uran. I pronašao je Neptun, planetu za koju se smatralo da je najdalja od Sunca. I tu su ljudi stali. Kao što se danas misli da ima devet planeta, tako su tada deca u školi učila da ima osam planeta. Sve do 1930. godine. Tada je otkriveno jedno malo nebesko telo (manje od našeg Meseca), još udaljenije od Neptuna. Nazvali su ga Pluton.

E, tu su se naučnici posvađali: jedni su govorili da je Pluton planeta, a drugi da nije. Jedni su tvrdili da je on premali za planetu (ima mnogo satelita koji su veći od njega), a drugi da je dovoljno veliki. Jedni su tvrdili da on nije planeta, pošto mu putanja oko Sunca nije pravilna, a drugi su tvrdili da to nema veze. Pobedili su oni koji su tvrdili da Pluton jeste planeta. Od tada se uči da ima devet planeta.

Da se vratimo mi na tu čuvenu desetu planetu: ona je još dalje od Plutona, a putanja joj je nepravilnija. Ksena jeste nešto malo veća od Plutona, ali je još patuljak u poređenju sa ostalim planetama. Ona se nalazi u takozvanom Kujperovom pojasu, za koji naučnici tvrde da sadrži mnooogooo takvih nebeskih tela. Tako su u poslednje vreme pronađeni "planeta" Sedna, "planeta" Kvaoar, "planeta" Varuna i sada "planeta" Ksena, a mnoge druge naučnici još nisu ni otkrili. Neke od njih su, pretpostavlja se, veće i od naše Zemlje. Pa kako sad? Jel ima osam planeta, ili devet, ili deset, ili mnogo više?

E, drugari, to sve zavisi od toga šta se naučnici među sobom dogovore! Ako se dogovore da ima devet planeta, deca će da uče da ih ima devet. Ako kažu osam, učiteljica će isto tako da priča deci. A decu ne treba mnogo da boli glava zbog toga - deca treba da vode računa o ovoj našoj planeti Zemlji - da bude zelena i lepa.

^glasić

Crtani junaci: Vatrena Kosa
Sajber klinci: Osvojite ceo svet!
Koliko ima planeta?