GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Utorak, 28. 6. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Vojnici budućnosti obučavaće se u kompjuterskim učionicama

Džojstik menja pušku

Američka vlada troši milijarde dolara na razvoj kompjuterskih simulacija koje se smatraju najboljim načinom da vojnici nauče da reaguju u pravom trenutku

Prolazi vreme mukotrpnih vojničkih dana, pa se pitomci u modernim svetskim armijama, umesto na terenu, obučavaju u učionicama sa najnovijom tehnologijom. Više nema potrebe da trče po blatu pod punom ratnom opremom i sa oružjem u rukama spremni da pucaju na neprijatelja - dovoljno je da se zavale u stolicu i uključe kompjuter. Učestvujući u nekoj od simulacija pripremaju se za ratne sukobe.

Neke vrste simulacije rata postoje već milenijumima, najbolji primer je jedna od najstarijih igara na svetu - šah. Danas je, pak, šahovska tabla zamenjena kompjuterski generisanim bojnim poljem na kome mikroprocesor diktira svaki potez. I rezultati ovakve obuke za sada su dobri, pa je Vlada Sjedinjenih Američkih Država tokom 2003. godine potrošila 3.730.000.000 dolara za različite simulacije za obuku vojnika.

- Na ovaj način štedi se mnogo novca koji se inače troši za gorivo, municiju, održavanje... A postoji i bitan aspekt sigurnosti. Iako je vojska pažljiva, kada se na terenu nađe veliki broj vojnika sa mnogo oružja, lako može da dođe do nesreće - kaže Majkl Valdir, projektant mesta obuke u Arlington Hajtsu.

Bitan razlog izbora simulacije umesto prave obuke je i efektivan način učenja. Kada uče, ljudi zapamte 20 odsto onoga što čuju, 40 odsto onoga što vide, 80 odsto onoga što urade i više od 90 odsto onoga što istovremeno vide, čuju i urade.

Proteklih godina mnoge privatne kompanije udružuju se sa raznim vojnim stručnjacima kako bi napravile realnu i detaljnu simulaciju borbe. Za sada se u vojnoj industriji najviše koriste softveri sa CGI animacijom - Netstrajk ili Nekstrejn, na primer. Ipak, postoji i takozvani VEILS (Virtual edžpirience imersiv learning simullation) koji koriste živu sliku umesto animacije. Ova platforma dozvoljava vojnicima na obuci da budu glavni junaci u interaktivnom filmu.

Iako svi tvrde da su kompjuterske simulacije najbolji način obuke vojnika, pitanje da li je zaista tako. Da li će vojnik koji dobro reaguje kada na njega pucaju animirani vojnici isto tako reagovati i kada pored njega prozuje pravi meci? Zbog toga, prema Valdirovim rečima, američka vojska i dalje radije koristi "žive simulacije" u koje su uključeni živi ljudi i prava oprema. Ali koliko još dugo?


vesti po rubrikama

^nauka

Vojnici budućnosti obučavaće se u kompjuterskim učionicama
Nova forma materije
Tamo gde se rađaju planete
Vesti: Mlaznjak deset puta brži od zvuka
 



     


FastCounter by LinkExchange