BEOGRAD - Najveći srpski biznismeni Bogoljub
Karić, Milorad Mišković, Miodrag Kostić i njima slični počeli
su da prodaju svoju imovinu i prestrojavaju se u poslu.
Karić je na dobrom putu da se oslobodi Mobtela, doduše, pošto
je iz njega izvukao nebrojeno puta više nego što je uložio, Mišković
je utopio Delta banku Italijanima, Enver Muhović, vlasnik veletrgovine
"Idea", sprema se za partnerstvo sa hrvatskim "Agrokorom",
a "Simpo" je za svoju fabriku mineralne vode "Vlasinka"
našao novog gazdu - "Koka-Kolu" jer mu je ponestalo
kapitala za ulaganja u industriju vode, gde konkurencija munjevito
raste. Miodrag Kostić, u čijem posedu je kompanija "MK komerc"
sa četiri šećerane, privodi kraju pregovore sa strateškim partnerom
iz Nemačke o zajedničkom ulaganju u industriju šećera.
Ovo je, izvesno, samo početak nimalo dobrovoljnog odvajanja srpskih
tajkuna od biznisa koji im je doneo basnoslovno bogatstvo.
- Te velike firme su nastale kada je srpsko tržište bilo izolovano
od globalnih uticaja svetskog kapitala i konkurencije. Radile
su na monopolskim principima i pravile velike profite, a sada,
kada se granice otvaraju, oni nisu u mogućnosti da odbrane tržište
i ostvare velike zarade. Zato je većina njih shvatila da je najpametnije
da firme prodaju pre nego što počnu da im prave velike troškove
koje ne mogu da pokriju tako visokim zaradama - objasnio je Nebojša
Medojević, direktor podgoričkog Centra za tranziciju.
Osim toga, objašnjava Medojević, ti moćnici su svesni još jedne
činjenice, a to je da im čak ni bliskost sa ljudima na vlasti
više ne može obezbediti siguran posao i velike zarade, pošto ni
političari ne mogu da im obezbede odbranu od konkurencije. "Oni
prodaju firme ne zato što žele nego iz nužde", konstatuje
Medojević.
Miodrag Kostić, vlasnik "MK komerca", priznaje da je
za njegovu kompaniju "ulazak u strateško partnerstvo rezultat
prilagođavanja rastućoj globalizaciji i promenama u poslovnom
okruženju".
- Sve oštrija globalna tržišna utakmica nije zaobišla ni našu
industriju šećera. Do skoro je, na primer, cena šećera na evropskom
tržištu bila 630 evra, a postojeća tendencija pada dovešće do
cene od nekih 375. Ovakva promena zahteva brzo reagovanje, kao
i uvođenje novina u dosadašnji način poslovanja. Jedan od načina
je i ulazak u strateško partnerstvo, što svakako ne znači i prodaju
šećerana. "MK komerc" i dalje ostaje u poslu sa šećerom
- rekao je Kostić.
Na pitanje da li je takve planove imao kada je kupio šećerane
ili je, u međuvremenu, ponestalo para za ulaganje, vlasnik "MK
komerca" Miodrag Kostić je odgovario da je njegova firma
"još od 1989. godine najviše trgovala šećerom u zemlji i
od tada sarađujemo sa najvećim evropskim i svetskim kućama, kako
u proizvodnji tako i u trgovini šećerom".
- Zbog toga je kupovina šećerana bila potpuno logičan korak da
bi kompanija nastavila da napreduje. Nikada ne bih kupio šećerane
da nisam želeo da od njih stvorim fabrike evropskog kalibra. Strateško
partnerstvo je samo realizacija našeg obećanja da ćemo ući u porodicu
evropskih proizvođača šećera. To je i osnovni razlog stupanja
u partnerstvo, a ne nedostatak finansijskih sredstava - zaključio
je Kostić.
Z. M - S. J.