GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Petak, 20. 5. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Upravnik nacionalnog teatra Dejan Savić o zatvaranju scene

Na petom spratu bez uslova za predstave

Stolice su montažne, nema odgovarajućeg svetla, bezbednosnih uslova ni rezervnog izlaza. Kad glumci odlaze sa scene, moraju da izađu u publiku

Preuzevši dužnost upravnika Narodnog pozorišta Dejan Savić je odmah najavio zaustavljanje hiperprodukcije u nacionalnom teatru, rešavanje problema dugovanja i angažovanje u projektima isključivo stalno zaposlenih glumaca ovog pozorišta. Tada, međutim, nije pomenuto zatvaranje scene Peti sprat na kojoj se trenutno igra desetak aktuelnih predstava. U razgovoru za Glas Savić objašnjava razloge za smanjenje produkcije i zatvaranja scene Peti sprat.

Protivzakonita scena

Sa stavovima upravnika Savića saglasan je i Božidar Đurović, direktor Drame.
- Nikada zvanično probna sala nije ni bila scena. Pre nekoliko godina taj prostor, koji inače nema nijednu dozvolu za rad, počeo je da deluje kao scena. Svako javno prikazivanje dela obavezuje onog ko dela po zakonu prikazuje na bezbednost kako kuće, jer vi uvodite neke ljude u kuću liftovima zato što ne postoji ulaz, tako i publike. Postavlja se suštinsko pitanje - ko garantuje bezbednost učesnicima u predstavi i publici. Pitam se zašto se javnost nije interesovala kada je devedesetih godina izgubljena velika sala i pozorište u Zemunu koje je pripadalo Narodnom pozorištu - sada pozorište Madlenijanum.

- Nemoralno je sa toliko dugova ići u nove poduhvate, što će reći da je razlog zbog kog treba smanjiti produkciju prvenstveno materijalno stanje. Ima, međutim, i razloga umetničke prirode. Predstave koje se igraju svega dva do tri puta predstavljaju loše investicije. Od kada sam imenovan za upravnika, obustavljeno je sedam projekata - dva u Operi, dva u Baletu i tri u Drami. Tvrdim da nijedan nije obustavljen zbog finansijskih razloga. Ali, to ne znači da premijera neće biti, naprotiv.

Scena Peti sprat...

Oduzimala je prostor za probe. Sada i Balet i Opera drže probe na Maloj sceni, a kada se probe obavljaju na Velikoj sceni, ona je danima zatvorena. Kada glumci igraju na petom spratu, moraju da koriste korepetitorske sobe za presvlačenje, što znači da umetnici drugih sektora ne mogu da koriste te sobe u to vreme. Tako nalazimo klavire pune masti za skidanje šminke ili opušaka. Hodnici su zakrčeni dekorom, moramo to improvizovanim zavesama da krijemo od publike. Zakrčeni su nam i liftovi kojim se dovozi dekor, jer tamo nema pristupa tehničkim liftovima. Oni su od toga potpuno propali, a publiku obezbeđenje mora da sprovodi do sale. Tamo su montažne stolice, nemamo odgovarajući svetlosni park, bezbednosne uslove ni odgovarajući rezervni izlaz. Jednostavno, nema uslova ni za šta. Kad glumci treba da se sklone sa scene, moraju da izađu u publiku. Da ne kažem da pozorište živi u tim večernjim satima i da je buka spolja nepodnošljiva - bife, sobe za vežbu i hodnici su puni, a vrata nisu izolovana. Ta scena nema nikakve tehničke uslove.

Izmeštanje predstava...

Zvuči strašno kada se kaže da se gasi scena. Naša ideja je da na njoj više ne bude premijera, a sve što je moguće i potrebno sa te scene ćemo prebaciti na Veliku ili scenu "Raša Plaović". Kao što smo već prebacili predstavu "Hasanaginica" i pokazalo se da ima daleko veću gledanost nego na petom spratu. Proces premeštanja je u toku i probnoj sali će od iduće sezone biti vraćena njena prvobitna namena. Devedeset odsto predstava biće sačuvano. Čak ćemo i za oko 60 odsto povećati njihovo izvođenje. Sa novoformiranim pozorištem "Madlenijanum" ugovaramo saradnju, sa Centrom za kulturu u Pančevu imamo dogovor o stalnim gostovanjima tokom iduće sezone, tu je Pozorište na Terazijama, ima razgovora i o aktiviranju scene u Domu Vojske... Znači, biće izmeštene u mnogo uslovnije sale...

Eksperimentalna scena...

Ta scena ostaje kao potencijal i kao mogućnost da se nekakvo alternativno ili eksperimentalno pozorište ili savremena filmska drama pojavi tu na gostovanju ili, pak, neki individualni projekti. Odnosno, nešto što zasigurno ne može više da bude jeste da mi gore igramo klasike, a da na Veliku scenu dođe plesni teatar.

Biljana Bošnjak


vesti po rubrikama

^kultura

Upravnik nacionalnog teatra Dejan Savić o zatvaranju scene
"Diznijevi" filmovi u Srbiji
Teatrino Đulare na Bitefu
Lučano Pavaroti doputovao u Beograd
 


     


FastCounter by LinkExchange