GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e

Utorak, 17. 5. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam

 


Pronalazak šofera kome je dojadilo da pomera nogu tokom vožnje

Gas i kočnica na istoj pedali

STOKHOLM - Pune tri decenije Šveđanin Sven Gustafson vozio je autobuse i kamione širom Evrope. Svih tih godina mučila ga je zagonetka - zašto da gubi toliko vremena prebacujući nogu s pedale gasa na kočnicu? Sada, na 60. rođendan, Gustafson je, izgleda, pronašao rešenje. Na prvi pogled, njegov putnički automobil izgleda kao običan "saab 9-5". Ali samo dok ne zaustavite pogled na prostor ispod volana i shvatite da nešto nedostaje. Umesto tradicionalne tri pedale, ili dve ako je reč o automatiku, postoji samo jedna - "rezervna" pedala kočnice - sa čudnim postoljem uz pedalu nalik na "kolevku" veličine stopala.
- To je moja kombinovana pedala gasa i kočnice - objašnjavao je radoznalcima Gustafson, prebacujući desno stopalo na "kolevku".

Gustafsonova ideja je jednostavna: pritiskajući "kolevku" nadole prstima noge ubrzavate vozilo dok, ispravljajući koleno i pritiskajući petom unapred, aktivirate kočnicu. A da bi se sprečilo slučajno kočenje, "kolevku" u neutralnom položaju održava podešavajući elektromagnet. Rezervna pedala kočnice, povezana s kombinovanom "kolevkom", namenjena je "nepopravljivim" vozačima koji instinktivno dižu stopalo u "traganju" za kočnicom.

Aktuelni sistem s tri pedale pronašao je Henri Ford još 1928. godine da bi sprečio vozače da u isto vreme ubrzavaju i koče i otada nije mnogo unapređivan.
- Još kao 20-godišnjak počeo sam da vozim viljuškare i svaki čas sam morao da pokrećem stopalo između pedala pa me je mučilo pitanje: zašto ne kombinovati ove dve pedale jer će se dobiti dodatno vreme za reagovanje u slučaju potrebe - sećao se Gustafson.

- Ne postoje dva volana da bi se kretalo levo i desno. Zašto onda postoje dve pedale - mrmljao je Gustafson dok je novinare vozio u svom "jednopedalnom" vozilu kroz rodni grad Lund, poznati univerzitetski i naučno-istraživački centar na jugu Švedske.

Prema istraživanjima na Tehničkom fakultetu u Upsali, Gustafsonov sistem "štedi" ključne 0,2 sekunde koje se najčešće gube u prebacivanju stopala s jedne na drugu pedalu. A to znači - pet dodatnih metara kočenja za automobil koji se kreće 90 kilometara na sat. Studija je pokazala da bi vozači vrlo brzo i lako mogli da se prilagode vožnji "s jednom pedalom", ali su ljudi toliko navikli na postojeći sistem da smatraju da su promene nepotrebne.

Fonet


vesti po rubrikama

^vesti

Pronalazak šofera kome je dojadilo da pomera nogu tokom vožnje
"Zlatna svadba" čuvenog muzičkog bračnog para
Stjuardese se golišave slikale za kalendar
Biciklom išao od Londona do Akropolja
Bugari obožavaju Šabana i Cecu
Britanci na rubu nervnog sloma
"Pežo 1007" u prodaji
   


     


FastCounter by LinkExchange