GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e
Četvrtak, 21. 4. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Vlatko Stefanovski govori za Glas javnosti uoči nastupa u Beogradu i Novom Sadu

Prave stvari na marginama interesovanja

Hiperprodukcijom svega i svačega nije ugrožena samo tradicija već i živa kultura, umetnost, dobar ukus i naši životi

Saradnju započetu pre deset godina upravo u Beogradu Vlatko Stefanovski i Miroslav Tadić početkom ove godine krunisali su trećim zajedničkim albumom "Treta majka" (makedonski sleng za "treća sreća"). Mada je objavljen u Makedoniji, Hrvatskoj i Sloveniji, ali ne i u Srbiji, Novi Sad (Sinagoga, 26. april) i Beograd (Centar "Sava", 27. april) biće stanice na promotivnoj turneji gde, uz Stefanovskog i Tadića, nastupa i bugarski kavalista Teodosije Spasov, koji gostuje i na albumu.

Na pitanje kako to da "Treta majka" nije stigla do Srbije, od Stefanovskog smo dobili očekivani odgovor: "Moji menadžeri iz "Avalon produkcije" i ja probali smo da napravimo dogovor sa nekom diskografskom kućom iz SCG, ali su pregovori za sada bez uspeha. Šteta, jer album se odlično prodaje tamo gde je objavljen."

Koliko se "Treta majka" razlikuje od vaših prethodnih radova "Kruševo" i "Live in Belgrade"?
- Teme su uglavnom iz tradicionalne makedonske muzike, ali ima i jedna mala digresija - turska tema. I sama produkcija je različita od prethodnih. Snimali smo kod mene u studiju i tražili zlatne tejkove, ili izvođenje stvari bez i jedne greške. Ovaj album, za razliku od prethodnih, ide i dublje i više u neke meditativne atmosfere.
Ako svaki instrument priča neku priču - šta govori kaval Teodosija Spasova, šta Vaša i Tadićeva gitara? Šta je potrebno za skladan dijalog?

- Nadam se da muzikom putujemo vertikalno i horizontalno po prostorima, pejzažima, vekovima i emocionalnim nijansama, i na taj način dolazimo do zajedničke frekvencije s publikom. Svako od nas svira svoju priču, ali nadam se da je naša zajednička priča jača i zanimljivija od svake posebno. Naša komunikacija na sceni je ključ za uspešan koncert. A za dobru komunikaciju potrebna je ljubav i veliki respekt jednog prema drugom.

Ko je danas Vaša publika u LJubljani, Zagrebu, Beogradu? Da li ponekad razmišljate o tome šta je zajedničko tim ljudima osim što vole Vašu muziku?
- Na svu sreću, imam dosta mlade publike koja nije opterećena istorijom i želi da doživi nešto različito. Naravno, ima i starije publike, fanova iz raznih perioda. Međutim, ja ne gledam publiku nego sebe - od publike ne tražim ništa, a od sebe puno.

Poslednjih godina jedan od muzičkih trendova - i globalno i lokalno - jeste (zlo) upotreba tradicionalne muzike. Koliko je, po Vašem mišljenju, ugrožena izvorna muzika Makedonije i Balkana?
- Hiperprodukcija svega i svačega, agresivni globalizam, brendomanija, neukus u etru i u štampanim medijima, manijakalna upotreba kompjutera i mobilnih telefona, piraterija hrane, garderobe, muzike i svega ostalog pečat su vremena u kome živimo. Nije ugrožena samo tradicija već i živa kultura, umetnost, dobar ukus i naši životi. Mislim, ipak, da za ono najbolje iz tradicionalne muzike ili iz folklora ne postoji opasnost. Uvek će se naći neko ko će sačuvati ili oploditi to nasleđe.

Pre nekoliko godina rekli ste kako pravo pitanje nije kako (kulturno) reintegrisati bivši jugoslovenski prostor, već kako sve te kulture uključiti u svetska kretanja. Neprestano putujete po regionu - kako, iz Vaše perspektive, napreduje ta integracija?
- Tranzicija traje predugo, a vežbanje demokratije je veoma teško. Oduvek smo bili đaci koji su kao "inteligentni", ali lenji. Takvi smo u svim mogućim sistemima. Ceo region je pre petnaest godina propustio veliku šansu da se elegantno integriše sa civilizovanim svetom, a sledeća šansa će se ukazati kroz isto toliko godina.

U jednoj izjavi kažete kako je u muzici sve manje pravih stvari koje hrane dušu, daju utehu i nadu za bolji svet i život. Gde ih pronalazite?
- Nažalost, te prave stvari su negde na marginama interesovanja medija. U ovom trenutku, recimo, slušam muziku iz filma "Dnevnik motocikliste". Kompozitor je Gustavo Santoalala.

Predrag Dragosavac


vesti po rubrikama

^kultura

Vlatko Stefanovski govori za Glas javnosti uoči nastupa u Beogradu i Novom Sadu
Novo arheološko otkriće na nalazištu Feliks Romulijana kod Zaječara
Pavaroti se oprašta od praške publike
Kanda, Kodža i Nebojša u klubu "Pazi škola"
Izložba "Nostalgija" Marije Dragojlović
 


     


FastCounter by LinkExchange