GLAS JAVNOSTI  

 

I n t e r n e t   i z d a n j e
Nedelja, 10. 4. 2005.

 
 

Glas javnosti 24 sata sa Vama... najnovije vesti iz zemlje i sveta...

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Hip-hop pesme kao reklame za Big Mek

Umetnost ima budućnost...

Danas svedočimo o još jednom tranzicijskom apsurdu: moderni nacionalni preporodi reaktuelizovali su interes za baštinu, pa i etno muziku, ali ipak na sve strane slušamo nekvalitetnu, turbo-folk muziku - Hrvoje Prnjak (Feral tribjun).

Najveći transnacionalni lanac za liferovanje onoga što se eufemistički naziva fast-food (a nutricionistički junk-food ili, u prevodu - đubre-hrana) McDonald's (http://www.mcdonalds.com/) udružio se sa marketinškom kompanijom Maven Strategies (http://www.commercialfreechildhood.org/news/articles/mcdonaldsrap.htm) sa namerom da angažuje popularne hip-hop autore koji bi u svojim pesmama spominjali Big Mac. I, podrazumeva se, bili plaćeni za taj kreativno-umetnički čin.

Diskretna prenaglašenost

U kritičkom osvrtu na najgledaniji domaći film "MNA2", novinar Kros radija Dejan Ubović svedoči kako ni Srbija ne kaska za svetskim umetničkim tendencijama. "Sama estetika filma donosi nešto novo i prvi put viđeno u Srbiji. Naime, od samog početka pa do poslednje scene neverovatan je način na koji su zastupljeni i prenaglašeni sponzori. Ređaju se pića, grickalice, vozila, osiguravajuća društva i banke, kontraceptivna sredstva, i šta sve ne još. Pa onda još jedan krug. Pa još jedan. Ostaje utisak da kada bi postojao zvanični zastupnik kokaina da bi i on bio kako kaže autor "diskretno provučen" kroz 80 minuta. U svakom slučaju originalno, nema šta...", piše Ubović u tekstu "Uzeli smo pare 2" koji se može pročitati na www.crossradio.org (http://www.crossradio.org)

Maven Strategies je već pregovarao sa nekolicinom muzičara, izdavača i producenata - još nije objavljeno kojih, to bi, valjda, trebalo da bude iznenađenje za publiku - tako da Big Mac kompozicije polako pristižu na lager.
U čitavoj priči najdirljivije je to što transnacionalna kompanija umetnost podržava na suptilan, takoreći lirski način. Dozvoljava punu umetničku slobodu - ne meša se u pisanje tekstova. Uslov je, čak, da se ne spominje ime kompanije. Samo i isključivo - Big Mac.

Kompanija, podrazumeva se, odobrava tekst. I brine da muzičari budu stimulisani. Zato neće biti plaćeni unapred, već po obavljenom poslu...i to u zavisnosti od frekventnosti emitovanja pesme na radio-stanicama. Sloboda - tržišta.

Nije McDonald's otkrio Ameriku. Nije ni prvi put da se roba (široke potrošnje) reklamira u hip-hop pesmama. Samo Keni Vest (višestruki dobitnik Gremija ove godine) na svom albumu The College Dropout spominje ni manje ni više nego 19 različitih "brendova". Ipak, McDonald's jeste najkaloričnija paradigma umetnosti 21. veka. Big Mac umetnosti...

P. D.


vesti po rubrikama

^glasno

Hip-hop pesme kao reklame za Big Mek
Supernaut u "Plastiku"
 


     


FastCounter by LinkExchange