[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Utorak, 22. 3. 2005.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


EKSKLUZIVNO

Izabela Gabor, direktor Bečke kamerne opere, govori za Glas povodom 50 godina rada

Otvaramo vrata budućnosti

Četiri stuba na kojima počiva pozorište: barokna, bufo i savremena opera, kao i mjuzikl. Čuveno 24. internacionalno takmičenje "Hans Gabor Belvedere" za mlade pevače ove godine počinje 27. juna. Saradnja sa umetnicima iz naše zemlje

BEČ - Hans Gabor, dirigent, krajem četrdesetih godina prošlog veka iz Budimpešte je došao u Beč, gde je osnovao operski studio, koji je, kako se kasnije pokazalo, bio prvi korak ka stvaranju Bečke kamerne opere. Prošle godine obeleženo je pola veka postojanja te ustanove. Ovo muzičko pozorište je u tom periodu uspelo da postane bitno na kulturnoj sceni Beča, grada muzike.

Između ostalog, poznato je i po internacionalnom takmičenju mladih pevača, na koje se prošle godine prijavilo 3.000 solista iz čitavog sveta, a 150 je ušlo u finale. Posle smrti Hansa Gabora, na čelo Bečke kamerne opere stali su Holger Blek i Hansova supruga Izabela, koja u ekskluzivnom intervjuu za Glas javnosti predstavlja ovu opersku kuću i govori o njenoj umetničkoj orijentaciji.

- Neočekivana Hansova smrt, početkom devedesetih godina prošlog veka, bila je, u stvari, veliki šok za mene i sve nas u Bečkoj kamernoj operi. Čuvajući tradiciju ove kuće, Holger Blek i ja smo kao generalni direktori od 1999. postavili glavne stubove Bečke kamerne opere, nastavljajući da promovišemo mlade generacije sa "internacionalnim Hans Gabor Belvedere takmičenjem pevača". Ali i sa operskim produkcijama na našoj sceni, lociranoj u Fleishmarket ulici, u starom jezgru Beča - seća se Izabela Gabor.

Šta je specifično u Vašem repertoaru?
- Veći deo naših predstava su dela koja nisu nikada postojala na repertoaru velikih operskih kuća, niti su ih producirale nezavisne trupe. Mi se fokusiramo na raritete, kamerne opere i komade koji nisu nikada izvedeni u Austriji, a predstavljaju istinski kvalitet. Naš program počiva na četiri stuba: opera bufo, barokna i savremena opera i mjuzikl.

Sezonu obično otvara jedno ili više savremenih dela koja treba da budu austrijska premijera, kao što je bio slučaj sa ostvarenjem vaše kompozitorke Isidore Žebeljan "Zora D", koje je igrano kod nas 2003. godine, ili jedno remek-delo klasičnog perioda kao Mocartov "La finta giardinera" 2004. Druga produkcija je, kao kontrast, posvećena "kamernom mjuziklu", tu treba spomenuti dela "Company" Stivena Sondhajma 2003. i "Avenue Dž" Džona Džilera i Reja Lezlija u 2004. Ipak, posebnu pažnju poklanjamo baroknoj operi 17. veka. Posle velikog uspeha "Euridike" Jakopa Perija 2002. i "Ljubavi Apolona i Dafne" Frančeska Kavalija, 2003, ciklus smo nastavili ostvarenjima Klaudija Monteverdija.

U martu i aprilu prošle godine, te produkcije su izvedene prilikom obeležavanja pedesete godišnjice Bečke kamerne opere. Rariteti iz opere bufo se čuvaju za kraj sezone. Ove godine to će biti "Moskva Čeremuški" po Dmitriju Šostakoviču, gde se vidi njegova manje poznata strana - briljantna satira Moskve pedesetih godina prošlog veka.

Često pominjete promociju mladih pevača, da li je iz toga proizašla potreba za osnivanjem takmičenja?
- Otkriće i promociju mladih vokalnih talenata Bečka kamerna opera oduvek je podržavala. Uvereni smo da organizovanjem "International Hans Gabor Belvedere Singing competition", koje će se ove godine održati 27. juna, mi uspešno ostvarujemo težnju da postanemo značajna institucija za napredovanje talenata i bitan stepenik u njihovoj karijeri.

Hansova zamisao, kada je osnivao ovo takmičenje početkom osamdesetih, bila je da eksperti odlučuju o sposobnostima takmičara, kao i da im se pruži prava prilika. Ali nije samo pobednicima omogućeno da budu angažovani, već i onim pevačima koji nisu mogli da se pokažu u punom sjaju, zbog trenutne indisponiranosti. Mi ovim konkursom (u žiriju su umetnički agenti) otvaramo vrata budućnosti umetnika i tragamo za talentima, evo, već 24 godine.

Imate u planu i letnji festival?
- Letnji festival Bečke kamerne opere biće održan u julu ove godine. Publika će moći da vidi našu novu produkciju - komičnu operu "Rita" Gaetana Donicetija, sa ekscentričnim humorom, sitkom scenama, grotesknom zabavom.

Da li je moguće, prema Vašem iskustvu, reći šta je potrebno da bi mladi pevač uspeo i koliko poznajete naše operske umetnike?
- Jedno je sigurno, vokalni kvaliteti nisu dovoljni za uspeh, potrebna je, pre svega, samodisciplina i dobar karakter. Mi, u operi, radimo već nekoliko godina sa pevačima iz vaše zemlje, ali i iz bivše Jugoslavije. Sa Biserkom Cvejić, vašom operskom umetnicom sam prijatelj, još od onih godina kada je nastupala u Bečkoj državnoj operi, a poznavala sam i Miroslava Čangalovića, Dragicu Martines, Valeriju Hejbalovu...

Biljana Lijeskić


vesti po rubrikama

^kultura

17:21h

Ekskluzivno : Direktor Bečke kamerne opere za Glas govori povodom 50 godina rada

17:28h

Nušićevim komadom počeo 34. festival "Dani komedije" u Jagodini

17:36h

Njujork: Mjuzikl po uzoru na Leteći cirkus

17:44h

Elajdža Vud, poznatiji kao Frodo iz "Gospodara prstenova" postaje huligan

17:52h

Šekspir i Sterija u Beogradskom dramskom pozorištu

18:01h

Mini turneja "Kvinteta snova" stigla do Beograda

18:10h

Džejmi Foks ponovo nagrađen za "Reja"

18:19h

Pljevlja: Petsto evra za satiričnu priču

18:27h

Ratovi zvezda - Tajna Darta Vejdera
   


     


FastCounter by LinkExchange