[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Petak, 18. 2. 2005.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

forum

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Objavljena studija o istorijskim i književnim likovima glavnog grada

Beograd u romanima

Borislava Pekića

Na tragu reči da su "sve velike kulture rođene u gradu i da je svetska istorija - istorija gradskih ljudi" autorka se upustila u (beo)gradsko čitanje dva Pekićeva dela

Tatjana Korićanac, viši kustos Muzeja grada Beograda, nedavno je promovisala svoju studiju "Istorijski i utvarni likovi Beograda - Beograd u romanima Borislava Pekića "Zlatno runo" i "Hodočašće Arsenija Njegovana". Na tragu Špenglerovih reči da su "sve velike kulture rođene u gradu i da je svetska istorija istorija gradskih ljudi" autorka se upustila u (beo) gradsko čitanje dva Pekićeva romana, podrazumevajući da je, na primer, Džojsov Dablin, posebna realnost, ništa manje stvarna od one realne, istorijske.

Beograd, po Pekiću, jeste "grad sa crnim rupama sećanja i neuverljivim materijalnim dokazima o sopstvenom trajanju i kao takav nije mogao ostati samo u istoriji". Upravo zato, Pekića je zanimalo ne ono što je od Beograda ostalo vidljivo, zapamćeno i zapisano, već ono što je meta - istorija, njega je provociralo ne ono što se dogodilo, već ono što se nije dogodilo, ili što je moguće da se dogodilo posle verifikovanja činjenica iz realnog života.

Od dve hiljade godina postojanja, od svega što je mogao imati, Beogradu nije ostalo ni ono što je imao. Materijalno lišen svoje prošlosti, on svoje fizičko i duhovno obličje nije zadobio i sačuvao građevinama, trgovinama i mostovima, već onim što se zbivalo između neprekidnih razaranja i pustošenja.

Upravo u tom duhovnom međuprostoru, Pekić je otkrivao identitet grada i njegovih žitelja, kaže Korićanac i dodaje da je "grad, koji je kao poprište mnogih civilizacija bio sveden samo na vojničku dimenziju svoje istorije, samo u mitskim slikama prošlosti mogao da nadoknadi onaj drugi, normalni život, koji je nedvosmisleno morao postojati između opsada, bombardovanja, gladi i kuge".

Zvanično, beogradsku sudbinu Pekićevih junaka "Zlatno runo" prati od 1783. do 1921. godine, a u "Hodočašću Arsenija Njegovana" od 1919. do 1968. godine. Pekić je do tog mitskog Beograda došao preko istraživanja istorijske, pravničke, trgovačko-finansijske građe, a ova knjiga-studija nas, prema rečima autora, vraća na polaznu tačku, u onu stvarnost i realnost povodom koje je jednom sve i počelo. Tu se, pre svega, misli na registar toponima koji u najvećoj meri rekonstruiše prostore beogradske varoši iz 19. veka, odnosno nazive ulica i zdanja u Beogradu iz "Zlatnog runa", kao i registar događaja i institucija, i istorijskih ličnosti.

Odeljak studije "Šetnja Arsenija Njegovana" i "Kuće Arsenija Njegovana" slede ideju da iako je "Hodočašće..." pripovest o uglednom renterijeru, ona izrasta u povest arhitekture Beograda između dva rata. Knjiga je ilustrovana slikama i fotografijama Beograda iz kolekcije Muzeja grada Beograda (Nadežda Petrović, Ljubica Sokić, Peđa Milosavljević, Lazar Vozarević), a veliku pomoć autorka je duguje gospođi Ljiljani Pekić.

T. Čanak


vesti po rubrikama

^kultura

17:02h

Objavljena studija o istorijskim i književnim likovima glavnog grada

17:10h

Nada Stojimirov iz prištinskog pozorišta o problemima "u kući"

17:17h

Miroslavljevo jevanđelje, spomenik starosrpske pismenosti politizovan

17:24h

Uspeh na takmičenju mladih čelista u Drezdenu

17:30h

"Snežana i sedam patuljaka" u pozorištu "Boško Buha"

17:39h

Rečnik filozofije i religije u izdanju "Derete"

17:44h

Bijenale mladih pijanista u Kragujevcu

17:51h

Izložba u Galeriji Doma Vojske

18:02h

Koncert Beogradske filharmonije
   


     


FastCounter by LinkExchange