Godinama unazad, a naročito posle osnivanja Saveza
učitelja Srbije 1982. godine do danas, prvi ešalon u organizovanju
- učitelji, postavljaju svome ministarstvu mnoga pitanja, tražeći
reformu obrazovanja od bazične škole do univerziteta.
Tražili su učitelji Srbije, a ima ih više od 20.000, da se promeni
dosta toga u obrazovanju, ali uglavnom se sve završavalo na obećanjima.
Govorili su učitelji na mnogobrojnim svojim susretima, seminarima,
okruglim stolovima i kongresima o tome da ovu i ovakvu osnovnu
školu, verbalno-reproduktivnu i agresivnu, treba što pre zameniti
mislećom školom po potrebi đaka, volji roditelja i zahtevu savremenog
društva. Ali, to je bio pucanj u prazno. Deklarativno svi su se
složili da školu treba reformisati ali bivši ministri ili nisu
znali ili nisu hteli da se ovim ozbiljnim poslom pozabave. Nije
ni čudo.
Reforma
Naši ministri su bili:ekonomsisti, pravnici, inženjeri, političari
ali ne i poznati pedagozi, pa nije ni čudo što u reformu nisu
hteli da zagrizu. A učitelji su na svojim skupovima prozivali
nadležne i tražili da se školstvo konačno reformiše.
Njihova pitanja su bila životna - od onih sa koliko godina dete
treba da pođe u školu, koliko će trajati osnovno obrazovanje,
do zahteva za ozbiljnom revizijom nastavnog programa, broja časova,
tvrdeći da za prvaka i osmaka čas ne može da traje isto, da klupe
za malog đaka kome noge vise i onog u osmom koji ne zna šta će
sa njima, ne mogu biti iste. A o broju knjiga u torbi, o nametnutoj
lektiri, apstraktnim sadržajima i drugim problemima da i ne govorimo.
Učitelji su na seminarima tražili da se na njima više govori
o savremenim oblicima rada, novim nastavnim metodama, individualnom
napredovanju učenika, njihovim sklonostima i talentima a zalagali
su se i za otvaranje učiteljskih fakulteta. Ovu poslednju bitku
su dobili. Fakulteti danas obrazuju učitelje za savremenu školu
ali ih ministarstvo zaobilazi kada treba ući u reformu.
A onda je naišao period demokratizacije društva pa, sledstveno
tome, i promene u obrazovanju. Međutim, odmah su se pojavile manjkavosti
u viziji reformisane škole, jer tome nije prethodila ozbiljna
priprema, neophodne provere relevantnih pokazatelja, kakva nam
škola treba za novi milenijum, i kakvi kadrovi da tu reformu iznesu.
Menjali su se zakoni, programi, ministri, a reforma nije zaživela.
A kako i može da se promenom vlasti sve ranije briše, što izaziva
zabunu praktičara koji treba reformu da realizuju.
No, nadajmo se da će i prosveti svanuti bolji dani, jer je na
čelo obrazovanja došao čovek koji ume da uvažava mišljenje praktičara.
Novi ministar g. Vuksanović. kao obrazovan čovek i roditelj, pre
svih shvatio je da bez školskih ljudi nema ni reforme.
Savez učitelja
Tako se odmah našao na tri sastanka sa učiteljima Sribije u njihovom
Savezu i izjavio: "Nijendu odluku u toku reforme školstva
neću doneti bez prethodnog dogovora sa Savezom učitelja, jer su
oni moj glavni oslonac u sprovođenju važnih promena u sistemu
osnovnog obrazovanja". Time što je obećao dr Vuksanović spada
u retke ministre koji zna da će školski ljudi najbolje znati šta
traži nova škola.
Takođe je jedan od retkih ministara koji je još rekao: "Ministarstvo
prosvete treba da bude servis koji će koristiti učitelji i svi
drugi u obrazovanju, do univerzitetskog. Do sada su, nažalost,
reformu osmišljavali ljudi iz Ministarstva, davno odvojeni od
prakse. Novi ministar hoće "evropsku školu u Srbiji",
ali reforma mora biti bez potresa i naglih obrta, jer bi to imalo
negativan uticaj na đake i roditelje".
I već je na delu pokazao da će istrajati u saradnji sa školskim
ljudima, pa je već na drugom sastanku sa učiteljima raspravljao
o Standardizaciji ortografije pisanih slova naše ćirilice. A od
prvog decembra ove godine stajaće novi ministar iza seminara na
kojima će biti 5.000 učitelja, a njihov Savez će sve sledeće seminare
za unapređenje nastave održavati uz punu saradnju sa Ministarstvom.
Nadajmo se da će g. Vuksanović isto tako biti dobar saradnik
učiteljskim fakultetima, srednjoj školi i univerzitetu. Reforma
je ozbiljan i dugotrajan posao, pa se nadamo da će g. Vuksanović,
kao mlad i obrazovan čovek, sve to izdržati i biti dosledan u
obećanjima, jer je i veliki Sokrat rekao "Govori da te vidim".
Našem obrazovanju treba čovek koji će najpre proceniti naše mogućnosti,
pa tek onda umerenim tempom rešavati bitne probleme u našem reformisanom
obrazovanju.
Ako sa novim ministrom ne budemo imali jasnu viziju škole od
bazične do univerziteta, ni reforma "na parče" nam neće
pomoći. Stoga sve školske strukovne organizacije treba da budu
neposredni učesnici u reformi obrazovanja, a novi ministar će
koordinirati sve radnje od Zakona do školskih programa. Poželimo
novom ministru da u svom mandatu bude uspešan na zadovoljstvo
đaka, roditelja i društva.
Moramo mu u tome pomoći.
Cveta Đurašković
Beograd