[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e
Petak, 13. 8. 2004.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Foto

Žanetić: Kod birača prolaze dobro samo konkretne poruke

Vojislav Žanetić, direktor agencije "Mozaik", o izborima u Srbiji

Političari u Srbiji kupuju se kao svaka roba

Razlika između obične i političke robe je samo u tome što tampon možeš da kupiš svakoga dana a gradonačelnika, vladu ili predsednika jednom u četiri godine, kaže Žanetić

BEOGRAD - Političko primirje i dil DSS i DS da se ne ide na vanredne parlamentarne izbore, nova pozicija budućih gradonačelnika i mrtva sezona u beogradskim redakcijama dali su neočekivani sjaj lokalnim izborima u Srbiji. Pala su prva velika obećanja potencijalnih gradonačelnika, iako sve stranke još nisu izašle na crtu. Direktor agencije "Mozaik" Vojislav Žanetić kaže da se Srbija nalazi u epicentru pretpolitičkog vremena, kada je agresivno političko oglašavanje esencijalno važno.

- Izaberite mene - dobijate metro, izaberite mene - dobijate most, takve poruke u Srbiji se dobro primaju, kao i svuda u svetu. Što je najgore za političare starog kova, obećanja s dignitetom - izaberite mene i osećaćete se ponosnim - uopšte ne prolaze. Političari su se samo prilagodili svetu komercijalnih poruka koje obećavaju lice bez bora i ostale vrste čuda mladosti koja traje do beskraja - kaže Žanetić i dodaje da se birači ne mogu odbraniti od lažnih obećanja.

Birači kupuju obećanja

- Političari obećavaju budućnost, a birači ne mogu unapred da znaju kakva će ona biti. U tome je lepota te političke manipulacije: prodaju ti budućnost, a kad stigneš u tu budućnost utvrdiš da nisi u onoj koju si očekivao. I ljudi obično pristaju na to da se zavaravaju da su stigli tamo gde im je obećano, čisto da se ne bi osećali kao magarci. Birači kupuju obećanja, a glavna caka političkog marketinga je vreme, odnosno četiri godine nekog mandata. Znači, ako danas kupim pokvareno pivo, sutra ga neću kupiti, ali ako danas kupim gradonačelnika, a on je pokvaren, ja tek posle četiri godine mogu da se setim da nije ispunio obećanja - priča Žanetić.

- Kao što smo u pretkomercijalno vreme gledali filmove sa 30 minuta pauze zbog reklama da bismo se navikli šta sve treba da kupujemo, sad je vreme da se navikavamo na to da se političari kupuju kao roba. Na kraju krajeva, kažu ljudi koji se razumeju u to, da je razlika između kupovine obične i političke robe samo u tome što tampon možeš da kupiš svakog dana a gradonačelnika Beograda, vladu ili predsednika jednom u četiri godine - navodi naš sagovornik.

Radikalske linije

- Političari daju potrošačka obećanja. Evo kako je kandidat Vučić u nedelju izgledao. Ne govori Karlovac-Karlobag-Ogulin-Virovitica-vojska, nego Zemun-Čukarica-Kalemegdan-Dorćol-metro. Znači, radikali sada samo povlače drugačije linije jer su razumeli da ljudima više ništa ne znače linije koje su ranije postavljali. Pošto je sve od pseudomačo postalo pomalo pseudogej to se dogodilo i sa radikalima - hajmo metro, hajmo most, ne jedan nego odmah dva - smatra Žanetić.

Političke kampanje su skupe, ako kandidat želi da pobedi ili postigne bolji rezultat od očekivanog. Beogradski kandidati za gradonačelnika moraće da pripreme znatno više od milion evra, a milion dinara podmiruje samo snimanje jednog spota.

- Kandidat mora da se sretne sa ljudima, da ih obiđe, da se rukuje jer birač pamti njegovu ruku, oseća se kao da mu je dao obećanje. To je jednostavan način za privlačenje glasača. U Grčkoj, gde sam radio lokalne izbore, listu sačinjavaju ljudi koji donose glasove, a ne oni koji dugo sede u kancelarijama ili čekaju ispred opštine da bi bili prvi na listi.

Bogati Grci idu okolo i pomažu ljudima, daju im hranu, bogate žene dele odeću i igračke, sve to zbog eventualnih glasova. Jednog dana to će se raditi i u Srbiji. Mi tek treba da se izvežbamo u politici. Onoliko koliko su nevešti naši političari, toliko smo isto i mi kao glasači glupi, jer nismo imali priliku da vežbamo i da se učimo na greškama. Praktično, sada smo u fazi prapočetka prvih ozbiljnih demokratskih izbora, koji nisu postrevolucionarna verifikacija revolucije.

Ta provera revolucije, to je kad mi glasači glasovima potvrđujemo da je Skupština sasvim lepo spaljena ili da je bio baš lep govor na Gazimestanu, što smo do sad radili. Mi još ne glasamo, mi već deceniju i po na izborima samo probamo. Biramo, bukvalno - kaže Vojislav Žanetić.

D. Đevori
Foto: N. jovanović


vesti po rubrikama

^društvo

16:07h

Vojislav Žanetić, direktor agencije "Mozaik", o izborima u Srbiji

16:13h

Ubice dece u Goraždevcu nisu uhvaćene ni posle godinu dana

16:20h

Uz blagoslov političara, SPC prvi put javno sprečila donošenje jednog zakona

16:29h

"Glas" je juče pitao Beograđane šta misle o pozivu patrijarha Pavla da se ne usvoji "kentaur" himna

16:37h

Britanske vlasti odobrile "proizvodnju" humanih matičnih ćelija

16:45h

Protest zbog opasne odluke Evropskog suda

16:53h

Pravosnažno sudsko rešenje ne pomaže "geneksovcima"

16:59h

Civilno služi 3.000 mladih

17:05h

Ukraden novac za operaciju dečaka

 


     


FastCounter by LinkExchange