[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e
Sreda, 11. 8. 2004.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


 

Foto

"Jedno je biti 'pop', a drugo populistički pisac"

Pisac Zoran Ćirić, o novom romanu, dekonstrukciji mita o Magičnom Ćiri, pornografiji i politici

Srpski Matriks navučen

je na vinjak i špricere

Tačno se u pisanju naših "izabranih pera" oseća kako su vremenom sa Tarkovskog prešli na Tarantina. To su večni IN-ljudi, genetski uvlakači u Centar Moći, koji često menja mesto i oblik

Zoranu Ćiriću vera ne dozvoljava površno zezanje kada je pisanje u pitanju, a ono do čega drži jeste doživljaj književnosti kao "subverzivne zabave". Poslednjim romanom "Slivnik" srušio je mit o sveprisutnom Magičnom Ćiri, a njegov imaginarni blokbaster najavljuje Magičnog u ulozi plaćenog ubice koji odlučuje da pokoka sve "usamljene božje ljude", rame uz rame sa Kristoferom Vokenom i Džefom Bridžisom.

Zašto lik Magičnog više nije predimenzionirano narcisoidan, već se povukao, samo da zamajac priči i onda se pojavi na kraju, tek da poentira?
- Promena forme i pripovedačke strukture dovodi i do promene u tretiranju likova u romanu/priči, a ja ne volim da se ponavljam. Mislim da je Magični i u "Slivniku" superegoistični bludnik i melanholična zamlata - dakle ista onakva čuma kakvu su čitaoci već mogli da upoznaju u mnogim mojim pričama, pesmama, kao i u romanu "Prisluškivanje". A doziranje njegovog poslovično bizarnog prisustva jeste, pre svega, pitanje modela dramaturgije koji sam primenio u najnovijem romanu. To mi je omogućilo drugačiji uvid u svu tu famu o fantomskom piscu koji živi svoju književnost, a i pomoglo je da izvršim totalnu destrukciju mita o Magičnom Ćiri, što je jedna od centralnih tema romana.

Čini mi se da ste se poigrali opštim mestima kritike o vašoj literaturi ("totalna subverzija", "kontrakulturni pisac", "podzemna književnost").
- Nema toga sa čim se ja nisam poigrao! A što se tiče "etiketa" - one su trošnije i od same književne kritike, iz čijih redova se lansiraju, uvek iz određenih kalkulantsko-politikantskih razloga. Svi ovi marketinško-autopoetički slogani koje pominjete poprilično su tačni, u nekom pomerenom smislu. Mislim, ono do čega doista držim jeste, iznad svega, doživljaj književnosti kao "subverzivne zabave".

Greška u opremi

U opremi knjige napravljena je jedna greška, pa skoro magična. Za fotku na naslovnoj piše da je Dž. Hendriks, a biće da je K. Ričards.
- Vidi, to je smišljeno učinjeno. Gazda Mijović, svestan moje kultne pozicije, odlučio je da najpre izbaci "felerične" primerke - zbog kolekcionara. U sledećim izdanjima se pojavljuje ime Kita Ričardsa, čija raspojasana pojava krasi korice "Slivnika". Već sam čuo priču-objašnjenje koja kaže da je to fotografija koju je napravio Džimi Hendriks, pa je zato došlo do permutovanja imena. Naravno, tu je i ono narodno verovanje da je Kit ipak pokazao ko je jedina Džimijeva reinkarnacija. A što se tiče problema razumevanja i suštinskog neprepoznavanja, bez obzira na opšte stanje duha u ovoj državi, ipak verujem u svoju publiku. Ima čak i u Srbiji dovoljno ljudi koji vole nešto delikatniju i žešću zabavu.

Da li je moglo bez brzopoteznih i direktnih "aluzija" na tzv. političku situaciju i "ovo vreme"?
- Nikada ne igram na prvu loptu iliti na "direktne aluzije". Žao mi je ako ste stekli takav utisak. Pa, ja još od najranijih dana grmim protiv politizacije i estradizacije književnosti. Dokle ću da ponavljam da je jedno biti "pop pisac", a nešto sasvim drugo biti "populistički književnik"? Nema teme koja nije književna i sve je samo pitanje vere i stila. Meni moja vera ne dozvoljava površno zezanje kada je pisanje u pitanju. Otuda, valjda, toliki animozitet koji postoji između srpskog književnog establišmenta i Zorana Ćirića, koji ipak egzistira kao pisac - na užas i zgražavanje domaće akademske elite. Takav Trust Trutova nikako nije, kako kažete, "blizu postavljena meta". Oni su nedodirljivi!

Voliš li Tarantina?
- Zapravo, kradem od ljudi od kojih i on, samo što, za razliku od njega, nikada ne zaboravljam da sam u toj igri pravoverni sledbenik svojih učitelja i heroja, a ne neko ko dopisuje i pokušava da "ispravlja" njihov rad umišljajući da je dostigao nivo svojih učitelja. Tarantino radi lažne posvete, iako je alav na citiranje preko granice podnošljivosti. On zaista veruje u lupetanja nekih kritičara (uvek te spodobe, uh!) da su "Ulični psi" jedan od sto najboljih filmova svih vremena. Sve me to podseća na "egzotični intelektualizam" srpske "postmodernističke književnosti". Tačno se u pisanju naših "izabranih pera" oseća kako su vremenom sa Tarkovskog prešli na Tarantina. To su večni IN-ljudi, genetski uvlakači u Centar Moći. Avaj, samo što taj Centar Moći tako često menja mesto i oblik, kao neki Matriks navučen na vinjak i špricere.

Šaban Bajramović je ušao u frak i završio sa niskobudžetnim koncertima, Tarantino u Japanu, sa savršenom scenografijom. Kakav je Magični, i sa kim, u visokobudžetnom, holivudskom hitu, sa kojim hara blagajne?
- Plaćeni ubica bez smisla za humor koji odlučuje da pokoka sve "usamljene božije ljude", dok ne napravi rupu na nebu, kroz koju će se probijati rame uz rame sa Kristoferom Vokenom, Džefom Bridžisom i Džejmsom Vudsom. Taj (bes)konačni obračun režiraće, naravno, Volter Hil. Siguran sam da će u njegovom scenariju biti mesta za Roberta Divala i Harija Dina Stentona - u ulogama raspevanih bosova. Biće to "Poslednja bioskopska predstava".

Tatjana Čanak


vesti po rubrikama

^kultura

16:13h

Na kraju najbogatije koncertne sezone: Kajmak rentijerima državne imovine

16:20h

Saša Radojević o premijeri filma "Poljupci", na Festivalu scenarija

16:28h

Zoran Ćirić: Srpski Matriks navučen je na vinjak i špricere

16:35h

Umetnici iz SCG podučavali mlade na Kosmetu

16:44h

Poslednje pripreme za trodnevnu "Nisomniu"
   


     


FastCounter by LinkExchange