[an error occurred while processing this directive] 

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e
Ponedeljak, 10. 5. 2004.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Da li Srbija ima konkurentne i kvalitetne domaće proizvode

Hrana, lekovi, nameštaj

Kampanja Ministarstva trgovine "Kupujmo domaće- obnovimo Srbiju" demagogija ili realnost

BEOGRAD - Ambalaža prodaje proizvod gotovo u istoj meri, koliko cena, kvalitet i dostupnost utiču na izbor određenog artikla. Da li će se neko radije odlučiti za domaći proizvod ili onaj stranog porekla, zavisi od ovih faktora, o kojima se poslednjih godina u Srbiji, nije naročito vodilo računa.

S namerom da popularizuje srpske brendove, Ministarstvo trgovine Republike Srbije, pokrenulo je akciju pod sloganom "Kupujmo domaće-obnovimo Srbiju". Pitanje koje se odmah nametnulo, bilo je da li Srbija ima proizvode koji bi kvalitetom i cenom konkurisali stranim, i ako ih ima, koji su to artikli.

- Na prvom mestu je hrana, prehrambeni, gotovi proizvodi. Zatim, dobri smo u proizvodnji higijene, lekova i nameštaja. Ovo je najkvalitetniji deo srpske privrede. Očekujemo da će masa proizvoda iz ovih kategorija, dobiti robnu marku i mi kao država želimo da stanemo iza tih proizvoda - rekao je za "Glas" Srđan Srećković, pomoćnik ministra za trgovinu Srbije.

Po njegovim rečima, problem naših proizvoda je dizajn, koji nije moderan, zastareo je, jer nam je marketing nezgrapan, a često nam nedostaje novac upravo za propagiranje.
- Nema razloga da kupujemo hranu inostrane proizvodnje, jer je ona apsolutno konkurentna, sem ako neko želi da kupi nešto specifično, poput, na primer, kavijara, koji mi ne proizvodimo. Sa hemijskom industrijom, takođe, možemo da budemo konkurentni, jer se kod nas često pojavljuje roba potpuno nepoznatih brendova, koja nema prođu na tržištima razvijenih zemalja. I državna i privatna preduzeća koja se bave nameštajem, takođe kvalitetno rade, kao i fabrike lekova, koje su naši veliki izvoznici - obrazlaže Srećković, ali i dodaje da niko ne treba da forsira kupovinu domaće robe, ukoliko je ona, u odnosu na cenu i kvalitet, nekonkurentna.

Da li se ovde radi samo o demagoškoj političkoj kampanji, pitanje je koje sukobljava mišljenja javnosti, tek stručnjaci uglas ističu da zemlje u tranziciji, ali i razvijene zemlje Evropske unije i SAD, imaju sličnu propagandu.
- Svi propagiraju svoje proizvode, ali osnovno je pitanje kojim ćemo to sredstvima raditi? Ako bi se putem carina i zabrana, onemogućavao izvoz, to ne bi valjalo, ali ukoliko se to odvija u smislu otvorene privrede, onda treba propagirati hranu. Često kupujemo uvozno, samo zato što je lepše upakovano. Uveren sam da su naši prehrambeni i poljoprovredni proizvodi konkurentni, uključujući i bezalkoholna i alkoholna pića. Kvalitetom se izdvaja i naša farmaceutska industrija, kozmetika, praškovi, proizvodi koji se kod nas prave po svetskim standardima - rekao je za "Glas" dr Jurij Bajec, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

Akciju ozbiljno sprovesti

Generalni direktor "Pionira" iz Subotice Stevan Santo pozitivno je ocenio ovu akciju, ali je naglasio da treba uspostaviti stroge kriterijume za izdavanje robne marke.
- Ako se ona ozbiljno sprovede, osim postojećih, sigurno ćemo imati i nove proizvode - dodao je Santo.
Vladimir Borđoški, generalni direktor Fabrike ulja "Sunce" iz Zrenjanina takođe smatra da imamo kvalitetne proizvode i da ovu akciju treba sprovesti do kraja.

Po mišljenju prof. dr Bajeca, ovoj akciji treba obazrivo pristupiti, zbog eventualne političke demagogije, ali je neopsporno da imamo kvalitetne proizvode.
- Uvek je korisno podsticanje svih domaćih subjekata da se uključe u lanac kupovanja i prodavanja. To je jedan od aspekata, koji može da doprinese privrednom rastu zemlje. Ipak, naš nivo trgovine dosta je nizak. Nemate u svakoj prodavnici asortiman svih proizvoda - negde imate domaću, negde stranu robu. I kad bi hteli samo domaće da kupujemo, naših proizvoda nema svuda - naglasio je za naš list ekonomista Milan Kovačević, konsultant za strana ulaganja.

Kovačević ističe da je ova akcija jako važna, ali da se ne treba upecati na demagogiju političara.
- Imamo skupu državu, pa i ako napravite jeftinu robu, ostaju previsoke dažbine državi. Polovinu društvenog bruto proizvoda uzima država. Zatim, kamatne stope su previsoke - dodaje Kovačević.

Ministarstvo trgovine tražiće da se u kampanju uključe svi proizvođači, trgovine, zbog čega će za desetak dana sa njima organizovati sastanak. Koji će proizvodi postati zaštitna marka Srbije, niko od nadležnih, za sada, ne želi da kaže, ali je neosporno da pravimo dobre slatkiše, mleko i mlečne proizvode, margarine, ulje, majonez, mineralnu vodu, kao i brojna alkoholna i bezalkoholna pića.

A. Matić


vesti po rubrikama

^ekonomija

16:20h

Da li Srbija ima konkurentne i kvalitetne domaće proizvode

16:27h

"Britiš Ameriken tobako" zida novu fabriku duvana u Vranju

16:35h

Ministar Amir Nurković: Akcioni plan na doradi

 


     


FastCounter by LinkExchange