Krajem meseca avgusta 2003. godine beogradska nadbiskupija
(-Stanislav Hočevar) zvanično je, na specijalnoj konferenciji
za štampu objavila da je Vatikan u Srbiji uspostavio tako zvani
egzarhat za, isto tako, tako zvane "grko-katolike" na
području Republike Srbije. Ovo je po prvi put u istoriji da na
prostorima Srbije država Vatikan i njen šef postavlja unijatskog
egzarha. Većina našeg naroda veoma malo zna o čemu se ovde, ustvari
radi.
Krštenje krštenih
Jednostavno rečeno, reč je o otvorenoj i bez trunke stida, politici
Vatikana da na prostorima srpskih, predanjsko pravoslavnih zemalja,
i u ova smutna i po mnogo čemu neizvesna vremena, radi na podržavanju
bivših vernika pravoslavne Crkve i njihovih potomaka, koje su,
isto tako u nekim prošlim i nesigurnim vremenima preverili - preveli
u rimokatolicizam i poslušnost rimskom papi. Radi se o krštavanju
već krštenih, preveravanju verujućih i njihovom odvajanju od Crkve
pravoslavne. Pravo ime u crkvenoj terminologiji za ovakve postupke
jeste prozelitizam na široka vrata i stvaranje jedne čudne, i
za sam Vatikan i njihove, nazovi misionare, kategorije vernika
koji se zovu unijati (-prisajedinjeni papi i Rimu) kojih posebno
ima dosta na graničnim područjima istočne i zapadne Evrope u poslednjih
nekoliko stotina godina.
Unijati su direktno potčinjeni papi. Vatikan za ovu vrstu vernika
obično koristi druge, manje izazovne nazive da bi samo prikrili
od neobaveštenih svoje prave namere. Zovu ih grko-katolici bizantiskog
odreda.
Ovim činom koji je izveden avgusta 2003. godine papa Vojtila
je ustvari obnovio egzarhat koji je na prostorima Bačke u Srbiji
postojao, u ratno vreme, u toku Drugog svetskog rata 1941-1945,
kada je Bačka bila pod mađarskom okupacijom ("Politika",
13. septembar 2003. Živica Tucić). U ovom trenutku Vatikan je
procenio da su se na ovim prostorima stekli povoljni uslovi za
obnovu egzarhata iz ratnih godina Drugog svetskog rata, za postavljanje
biskupa, odnosno egzarha Đure Džudžara (1954) u Ruski Krstur i
nesmetan rad ove, i za rimokatolike, čudne crkvene, ili paracrkvene
organizacije!
Papin ambasador u Beogradu, Evgenije Sbarbaro, biskup, koji je
već više godina akreditovan u Srbiji, dao je nedavno za dnevni
list "Politika" povodom ovih dešavanja i zvaničnu izjavu.
U izjavi se konstatuje, na već za rimokatolicizam i njegov odnos
prema pravoslavnom Istoku, prepoznatljiv stil lažne pacifikacije
otvorenog i agresivnog prozelitizma. On to čini bez pardona i
bilo kakvih, a najmanje hrišćanskih obzira.
On u izajvi razgovara sam sa sobom i svojim pretpostavljenim,
ne vodeći računa ni gde se nalazi ni kome se obraća. Nije, međutim,
mogao da zaobiđe sledeće činjenice vezane za postavljanje prvog
unijatskog egzarha u Srbiji, kako je to ustvari izvedeno: "Nije
bilo, kaže on, konsultacija sa vlastima (-Vlada Republike Srbije),
ali je (-samo) dan pre nego što je egzarhat uspostavljen saopšteno
da će to biti učinjeno".
Isti postupak Vatikana primenjen je i kada je u pitanju Srpska
pravosalvna Crkva: "Nije bilo konsultacija ni sa Srpskom
pravoslavnom Crkvom, ali sam ja (-samo) četiri dana pre nego što
je 28. avgusta istovremeno u Vatikanu i Beogradu objavljena vest...,
lično bio kod patrijarha Pavla da ga obavestim o tome i on mi
je zahvalio na vesti koju sam mu preneo" ("Politika",
novinarka Mirjana Kuburović, članak je propraćen Sbarbarovom slikom
u boji).
Dakle, o takvim potezima u Srbiji Vatikan sprovodi politiku saopštavanja
i svršenog čina, bez pravog uvažavanja, niti srpske države, a
još manje Srpske crkve? Treba povodom ovog postupka Vatikana i
njegovog šefa podsetiti, da je na isti postupak Vatikana u Rusiji
prošle godine (-uspostava četiri biskupije) reagovala i Vlada
Ruske federacije (predsednik Vladimir Putin) i Moskovska patrijaršija
(patrijarh Aleksej Drugi).
U Srbiji se nažalost tako nešto nije dogodilo: nije se oglasila
Vlada Republike Srbije, niti pak Sveti arhijerejski sinod Srpske
pravoslavne Crkve. Zato je papin ambasador u Srbiji, Egenije Sbarbaro
i mogao u Beogradu da izjavi, kako mu je stari srpski patrijarh
Pavle "zahvalio" na vesti koju mu je preneo!?
Vera za zemlju
Šta reći na ovakve akcije, a s druge strane ne akcije? Po pitanju
unijata na prostorima Bačke, politika rimskih papa je nepromenjena
od 1777. godine (- tih godina je austrijanska monarhija pod caricom
Marijom Terezijom u Beču vršila naseljavanje pravoslavnog naroda
u Bačkoj i dodeljivala im zemlju, čija je cena bila napuštanje
pravoslavlja i primanje rimokatolicizma). Taj stav se ponekad
menja utoliko ukoliko je u smutnim vremenima, a ona su na našim
prostorima česta pojava, on pojačan, bezobziran, ne uvažava elementarna
ljudska prava i slobode, menja samo oblike i načine delovanja
imajući uvek ispred sebe isti cilj - sve podvesti sub Petro (pod
Petra), misli se na Svetog Apostola Petra, koji svakako nije imao
ni državu, ni poklisare te države.
Današnje ponašanje rimokatolicizma prema Crkvi na Istoku podseća
na ono koje je bilo tako upadljivo pre oko jedne stotine godina.
Naime, ondašnji papa Lav 13. u svojoj vaseljenskoj brizi izdao
je poznatu Okružnu poslanicu (1894) kojom je posebno pozvao slovenske
narode i crkve u jedinstvo (jedino jedinstvo) sa Rimom. Već sledeće
1895. godine a povodom te papine enciklike oglasila se Carigradska
patrijaršija (-patrijarh Antim sa dvanaest mitropolita) jednom
Poslanicom* (avgust 1895).
U opširnoj Poslanici Carigrad ozbiljno upozorava pravoslavni
svet o opasnosti od ponuđene unije sa papom. Sem toga decidno
se navode svi razlozi zbog kojih jedinstvo u veri sa papistima
nije moguće: filiokve, azima (9), čistilište (12), krštavanje
oblivanjem (8), učenje o neporočnom začeću Bogorodice (13), papska
tako zvana nepogrešivost i prvenstvo u hrišćanskom svetu (14,
19), i mnoge druge novine i zablude u veri koje su uvedene na
Zapadu.
Zanimljiva je, međutim, pored ostalog, konstatacija u Poslanici
neprimerenog rimokatoličkog prozelitizma, sličnog onom koji se
upravo poslednjih godina događa na teritoriji istočno-evropskih
zemalja koje su nedavno izašle ispod jarma komunizma i realnog
socijalizma.
Vatikan se pre stotinu godina, a tako je i danas, više ne bavi
pregovorima i razgovorima sa pravosalvnom Crkvom, već, kako se
kaže u patrijaraškoj Poslanici, "... papska crkva odnedavno
je napustila put razgovora i pregovaranja, i na opšte čuđenje,
nepojmljivo otpočela sablažnjavati svest prostodušnijih hrišćana
svojim varljivim poslanicama, kao i slanjem na Istok, u odelu
i s kapom na glavi, kao što je propisano i za pravoslavne sveštenike...".
Ovde se misli na unijateske sveštenike koji s polja, po odevanju
i izgledu u potpunosti izgledaju kao pravoslavni sveštenici koje
obični pravoslavni vernici ne razlikuju. "A upotrebljavaju,
kaže se dalje u Poslanici, i mnoga druga različita sredstva radi
postizanja svog prozelitskog cilja" (3).
Tako je bilo nekada, ali, nažalost, tako je i danas. Oni koji
su nekada (9. vek) proterali Svetu Braću Kirila i Metodija i njihove
učenike, slovenske ravnoapostole i prosvetitelje, u 20. veku (1980.
god.) su ih proglasili (-papa Jovan Pavle Drugi) za pokrovitelje
Evrope, zajedno sa Svetim Venediktom iz Nursije (+547), uprkos
činjenice da su vekovima uništavali svaki trag pravoslavlja na
prostorima gde je zaživelo hrišćansko-misionarsko delo Sv. Kirila
i Metodija.
"Srećni dani"
"I ovo je, konstatuje se dalje u Poslanici, sve učinjeno
zvaničnom saradnjom rimskih episkopa i na način koji najmanje
služi na čast svetinji episkopskog dostojanstva. I pored toga
slovenske pravoslavne crkve, kaže se dalje, čuvaju i čuvaće do
kraja veka pravoslavnu veru. Uzalud papska Okružnica obećava slovenskim
crkvama srećne dane i veličinu". Na kraju Poslanice sledi
ozbiljno upozorenje koje za danas pravoslavne i danas važi i ima
snagu: "Pazimo i čuvajmo se od mnogih apsotola koji, dolazeći
u obliku ovaca, pokušavaju da varaju i mame prostodušnije srcem
među nama, raznim sumnjivim obećanjima... i obraćaju na unuju..."
(25).
Napomena:
Poslanica je prevedena na srpski jezik i objavljena u Beogradu
1896. godine. Prevodilac po imenu nije poznat. Ceo tekst videti
u, Sedam stubova premudrosti - Istorija vaseljenski sabora, Beograd
1998, 247-265.
Protojerej Ratomir V. Popović,
Beograd