Subota, 6. 12. 2003.

Kako je Beograđanka Mirjana Nikolić prisustvovala pojavi čudne svetlosti na Staroj planini i pokušala da je razjasni

Polarna svetlost ne
traje četiri sata

Stručnjaci ne mogu da se slože šta je uzrok naučno-fantastičnom prizoru u blizini Midžora, najvišeg vrha Srbije

Šta pomisliti i uraditi kada iznenada noćno nebo nad glavom dobije boju purpura? Požar, nuklearna havarija, geomagnetna bura, spaljivanje nuklearnog otpada?

U noći između četvrtka 20-tog i petka 21-tog novembra ove godine, na Staroj planini, kao što je "Glas" pisao, na nadmorskoj visini od preko 1.700 metara, nebo je bilo vedro. Na severoistoku se jasno ocrtavao Midžor, najviši vrh Srbije, 2.169 metara, a preko puta Ozren i ostale planine jugoistočne Srbije.

Oko 21.30, u pravcu Midžora, ukazao se prizor iz naučne fantastike. Na kristalno tamnom nebu obasjanom zvezdama, pojavile su se dve ogromne "fleke" prečnika više desetina kilometara, purpurno crvene boje. Visoko, na kilometar i više od zemlje, purpurni oblaci, bolje rečeno purpurna plazma. Rat zvezda, kataklizma, vanzemaljci? Posmatramo ovaj fenomen zbunjeni, a to je potrajalo sve do iza ponoći. Da bi negde oko dva časa posle ponoći, od dve purpurne fleke, ostala jedna, da "visi" nad Midžorom, sve do zore.

Šta uraditi, razmišljali smo. U slučaju nuklearne havarije, a tu je bugarska nuklearka Kozloduj na par stotina kilometara, vazdušnom linijom i manje, uzeti baterijsku lampu i radio i zatvoriti se u sobu, savetuju Njujorčane bivši službenici vojske SAD, sada zaduženi za prodaju i obuku artikala za ovu vrstu samozaštite. Potom, uzeti bočicu sa tabletama kalijum-jodida. Ne zaboraviti ni gas-masku, a poželjno je imati model SGE 1000 jer ne mora da se skida kad se pije.

Bez informacija, prateći vesti koje o ovom događaju ništa ne objavljuju, prisećamo se Kašnerove poruke: "Želimo da ojačamo naciju. Strah parališe. Verujemo da javnost mora i da želi kontrolu nad svojom sudbinom". Upravo zbog toga, krenuli smo u istraživanje ovog fenomena i zatražili mišljenja najpozvanijih stručnjaka.

- Pojava koju ste mi opisali najverovatnije je polarna svetlost - smatra dr Miodrag Dačić, naučni saradnik u Opservatoriji na Zvezdari. "Ovde nemamo stanice koje bi pratile ovakvu i slične atmosferske pojave, pa samim tim nemamo ni neke zvanično merene podatke koji bi mogli da se daju na uvid javnosti. Polazimo od činjenice da su se poslednjih nedelja na Suncu dešavale mnogobrojne hromosferske erupcije sa jakim turbulentnim kretanjima i sudarima. Tu se dešavaju erupcije posle kojih zračenje i naelektrisane čestice jurnu u kosmičko prostranstvo. Ove čestice i zračenje stižu do Zemlje izazivajući iznenadne jonosferske poremećaje, magnetne bure, promene u Zemljinom magnetizmu, kao i pojavu takozvane polarne svetlosti - svetljenja gornjih slojeva atmosfere, na visinama od 80 do 1.000 kilometara usled sudarnih procesa u razređenom vazduhu. Svetljenje, dakle, nastaje pod uticajem brzih elektrona i protona, koji stižu sa Sunca. Tom prilikom se povećava koncentracija naelektrisanih čestica, naročito u zonama oko Zemljinih magnetnih polova, gde je i pojava polarne svetlosti najčešća.

Sudari brzih elektrona i protona sa molekulima kiseonika i azota dovodi ih u pobuđeno stanje, pa se ovi molekuli oslobađaju viška energije. Molekuli kiseonika zrače u zelenoj i crvenoj oblasti spektra, a molekuli azota u ljubičastoj.

Veličina, boja, intenzitet, oblik, trajanje i slično, zavise od dotoka čestica i zračenja sa Sunca. Uživanje u razgledanju polarne svetlosti vrlo retko možemo sebi da priuštimo sa ove naše geografske širine, ali i to se dešava. Inače, pojava potraje od nekoliko desetina minuta, pa do časa, ali ipak, na zemljinim polovima".

Koje su mogućnosti postojale da dvadesetog novembra, pojavu purpurne plazme na noćnom nebu, na visini od preko 2.000 metara, izvan domena horizonta, može da izazove sagorevanje nuklearnog ili hemijskog otpada? Vremenska situacija: visok vazdušni pritisak, nepostojanje ili sasvim slabo vazdušno strujanje, vidljivost apsolutna?

- Takvo "gorenje neba" usled sagorevanja nuklearnog i ili hemijskog otpada nije moguće, jer nije bio vidljiv plameni stub sa zemlje, kao ni buktanje vatre - tvrdi prof. dr Vladimir Ajdačić, nuklearni fizičar Instituta "Vinča" u penziji.

Zaboravismo da napomenemo da nam je Midžor bio vizuelna prepreka, od par stotina metara, a možda smo se u film "kasno" uključili.

Ostao je nerazjašnjen problem peći u rudarsko-topioničarskom bazenu Bor, koje mogu da pod pritiskom izbace produkte radioaktivnog sagorevanja visoko u atmosferu - jer je to manje opasno za ljude, a i teže dokazivo Gajgerovim brojačem. Postoji li mogućnost i havarije na nuklearki u Kozloduju u Bugarskoj, o čemu se ništa nije čulož?

- Ni jedno ni drugo nije moguće. Objašnjenje pojave treba tražiti na drugoj strani i od eksperata drugih struka: meteorologa, astronoma (zbog jakih bura na Suncu u to vreme) i drugih, ili, možda, u izviđačkim balonima na velikoj visini obasjanim Sunčevim zracima. Kako sam tu pojavu nisam posmatrao, teško mi je da je po tuđem viđenju komentarišem i ovo što sam rekao cenim da je samo približno deseti deo raznih mogućnosti koje su nabrojane u slučaju "viđenja" letećih tanjira u dokumentu "Plava knjiga" , koji je objavljen posle simpozijuma održanom decembra 1969. godine u Bostonu, SAD - kaže dr Ajdačić.

U Narodnoj opservatoriji na Kalemegdanu, pitamo astronome da li geomagnetne bure na Suncu od 20. novembra 2003, mogu biti uzrok efektu aurore - svetlosnom fenomenu na noćnom nebu obojenom na velikoj visini purpurno crevnim "flekama". Da li su neki naši astronomi u pomenutom vremenu opazili ovaj fenomen na ovom lokalitetu?

"Snažne erupcije protona na Suncu od 20. novembra mogu biti uzrok posmatranog fenomena, s obzirom da se vreme posmatranja poklapa sa njihovim dolaskom do Zemlje, a aurora posmatrana te noći i znatno južnije. Oblici, boja i intenzitet aurore mogu znatno varirati. Kako je fluks protona bio nekoliko protona u kubnom centimetru, a brzina preko 600 km/s aurora je mogla biti stabilna duže od sata", kaže profesor Aleksandar Tomić, astrofizičar, specijalista za Sunce, saradnik Narodne opservatorije Srbije.

Ipak, u slučaju ovog fenomena, Aurora, ako je o njoj reč, trajala je više od četiri sata, što je prilično neobjašnjivo. Snimak Aurore iz Petnice od pre nekoliko godina, ne ukazuje na sličnost sa opisanom pojavom. Da li će ovaj događaj ostati večna misterija?

Inače, u visokim pećima rudarskog basena "Bor" ne sagoreva se radioaktivni otpad, niti bi to bilo moguće obaviti a da ne bude otkriveno. Takođe, pri svim procesima sagorevanja različitih materijala, pa i pri sagorevanju u visokim pećima, dolazi do koncentrisanja prirodne radioaktivnosti u produktima njihovog sagorevanja (raznih vrsta pepela i šljake). Na adresi Geomagnetskog zavoda i Instituta za fiziku, da zabeležim njihovo mišljenje, mada bi dobrodošlo i da je neka meteorološka služba "otkrila" ovaj fenomen. Nažalost, kako je i "Glas" objavio 27. novembra, dežurni meteorolozi sa stanice na Crnom vrhu, nisu ništa primetili, a zvaničnih izjava još nema. Očevici sa Stare planine i oni iz Knjaževca, nadamo se da valjda neće ostati bez odgovora?

DR MIRJANA NIKOLIĆ