[an error occurred while processing this directive] 

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Nedelja, 2. 11. 2003.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Jablan Obradović, predsednik Upravnog odbora ŽTP "Beograd"

Bez para opasni vozovi

BEOGRAD - Železnička infrastruktura Srbije kompletno je ostarela i nije za popravku, već za zamenu, kao što su i vozna sredstava, koja su davno prešla svoju starosnu granicu. Danas nema lokomotiva, putničkih i teretnih vagona mlađih od dvadeset godina, koji zadovoljavaju minimum standarda i sigurnosti. Sve pruge stare su trideset i više godina, a kada su pravljene bilo je predviđeno da traju dvadeset godina. Poslednjih 30 godina u obnovu i izgradnju novih pružnih pravaca ŽTP-a nije bilo investicionih ulaganja.

Osnovni razlog za sve češće incidente na prugama upravo je zastarelost (skretnica, nepostojanje ili loše funkcionisanje signalno-sigurnosnih uređaja, voznih kompozicija). Mada se nesreće na železnici događaju i usled propusta zaposlenih, starost pruga i vozova je primarni uzročnik brojnih ekscesa.

- U ŽTP "Beograd" dotrajalost infrastrukture i voznih sredstava uticala je na ukupno funkcionisanje železničkog saobraćaja u Srbiji. Ovo preduzeće pravljeno je u jednom prethodnom sistemu za ranije potrebe i shvatanja, kao i za mnogo veću teritoriju. Nama su danas svi računi došli na naplatu, a oni su ogromni teret, kako za ŽTP tako i za Vladu Srbije - kaže za "Glas" Jablan Obradović, predsednik Upravnog odbora ŽTP "Beograd".

Veći prihodi

Prihodi ŽTP-a u 2001. pokrivali su oko 30 odsto ukupnih rashoda preduzeća, a ove godine to je oko 60 odsto, što je posledica boljeg rada i disciplinovanijeg trošenja sredstava. Ovo preduzeće, inače, ne kontroliše sve svoje prihode, jer oni iz međunarodne razmene, još uvek, idu preko preduzeća Zajednica JŽ, koje se gasi.

Bez povećanja cena

- Trenutno ne razmišljamo o povećanju cena, jer ih možemo povećati tek ako ponudimo bolji komfor i sigurnost. Sadašnje cene nisu realne, ispod tržišnih su, ali na njih utiče i stanje infrastrukture i standard usluga. Uz to, ŽTP i dalje zapravo pokriva socijalne potrebe stanovništva i nema samostalnost tržišnog poslovanja - tvrdi Obradović.

Zbog toga je ŽTP počeo rekonstrukciju infrastrukture, ali to sam ne može da uradi i potrebna je pomoć države, ističe Obradović.
- Rekonstrukcija koju smo počeli podrazumeva obnovu infrastrukture, voznih sredstava, dovođenje broja zaposlenih na potrebnu meru, organizaciono preuređenje preduzeća. Šta ako ne idemo ka rekonstrukciji? Zatvorićemo firmu i železnice više neće biti. Nama se danas dešava da nam se pružni pravci sami zatvaraju - objašnjava Obradović.

Da li se srpskim železnicama "smeši" svetlija budućnost ili će se "mračno" stanje nastaviti, zavisi od budžetskih sredstava za sledeću godinu.
- Po nalogu Ministarstva finansija uradili smo strateški plan razvoja železnice od 2003. do 2006. godine, u okviru koga je projektovan minimum sredstava koje treba uložiti u obnovu i rekonstrukciju ŽTP-a u 2004. godini, a to je 15 milijardi dinara. Ispod toga, i dalje ćemo tavoriti na ovom nivou na kojem smo sada i ozbiljno dovoditi u pitanje funkcionisanje preduzeća što povlači dalje nivo bezbednosti i redovnost saobraćaja. Saglasni smo pritom sa ministrom Đelićem da sami treba da zarađujemo za plate - dodaje Obradović.

Inače, prošle godine najpre je sa Ministarstvom finansija dogovoren predlog budžeta za ovu godinu u iznosu od 13,6 milijardi dinara, koji je potom ministar Đelić osporio i odredio budžet od 10 milijardi dinara.
- Nemamo nagoveštaje da će iznos za sledeću godinu biti umanjen. Ali, ako se predlog od 15 milijardi dinara ne ispoštuje, ozbiljno se dovodi u pitanje restrukturiranje. To znači još drastičnije ugrožavanje bezbednosti saobraćaja, a sigurno je da će sledeće, i svake naredne godine, naš račun biti mnogo veći - konstatuje predsednik UO ŽTP-a. On apeluje i na poslanike i Skupštinu Srbije da usvoje po hitnom postupku novi Zakon o železnici, jer je važeći kočnica za dalje restrukturiranje ŽTP-a, koje je opet uslov za dalju realizaciju kredita EIB i EBRD, u iznosu 50 i 70 miliona evra. Inače, u Skupštini Srbije već 18 meseci stoji predlog ovog novog zakona.

A. Matić


vesti po rubrikama

^ekonomija

17:16h

Predsednik Upravnog odbora ŽTP "Beograd":Bez para opasni vozovi

17:24h

Šta se menja u konceptu privatizacije na Kosovu i Metohiji

17:32h

Ministarstvo za poljoprivredu traži uvoz kukuruza i pšenice

 


     


FastCounter by LinkExchange