[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Nedelja, 12. 10. 2003.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Intervju: Jovan Pejin, Srbin iz Vojvodine, istoričar, donedavno direktor Istorijskog arhiva Srbije

Mađarizacija Vojvodine u toku

- Tvrdi naš sagovornik uz nadu da većinski srpski elemenat ipak neće dozvoliti dokrajčenje tog procesa

Jovan Pejin, istoričar, donedavno direktor Istorijskog arhiva Srbije, ovih dana u žiži je interesovanja javnosti u Vojvodini, ali i u ostalim delovima Srbije. Objavio je dve knjige sa temom Srbi u Vojvodini koje su izazvale burna reagovanja među nacionalnim manjinama, posebno među Mađarima.

Sledila su potom njegova gostovanja na malim ekranima, koja su, utisak je, samo dolila ulje na vatru. Gospodin Pejin je inače veoma ozbiljan istraživač tako da njegovim knjigama, stručno urađenim, teško može da se stavi iole ozbiljnija primedba. Hteli smo da iz prve ruke saznamo šta se sve događa oko knjiga i autora u poslednjih mesec - dva.

Gospodine Pejin, kako je došlo do podizanja prašine oko emisije "Otkopčano" na novosadskoj televiziji 10. septembra?
- Ne znam! Mislim da je u pitanju reagovanje sa "Bradom"!

O čemu je reč?
- Razgovor smo počeli pitanjima i odgovorima o mojoj najnovijoj knjizi "Autonomija Vojvodine - košmar srpskog naroda", koja se pojavila pre mesec dana i odmah izazvala pažnju javnosti Pokrajine. Knjiga je objavljena kao prva u biblioteci "Svetozar Miletić" koja je pokrenuta u Zrenjaninu. Sadržaj knjige je takav da ukazuje na suštinu političkog napora autonomaša a to je destabilizacija i razbijanje Srbije, što je krajnje pogubno za srpski narod. Knjigom sam postavio pitanje da li je moralan zahtev za autonomijom Srba u Srbiji.

Između ostalih pitanja odgovorio sam o prirodi osporavanja prava srpskom narodu na Banat, Bačku, Baranju i Srem. Osporavanja se čuju sa velikomađarskim predznakom.

Održana je i tribina "Vojvođanski nacionalizam" u Novom Sadu na kojoj je raspravljano o vašim stavovima o manjinama. Šta se tamo događalo?
- Ne znam kakva je to tribina bila, ni ko je sve učestvovao, sve je obavijeno velom tajne. Ne znam ni šta su učesnici ukoliko ih je bilo zaključili osim što su doneli neodmerenu osudu koja nema nikakve veze sa onim šta sam izložio u emisiji i a istorijskom istinom u celini.

Zato sumnjam da su neodmerene izjave Lasla Vegela i Jožefa Kase deo dobro razrađene taktike prikrivanja velikomađarske aktivnosti i stanja u Pokrajini.

Primeri

- Kao primer naveo sam Suboticu, Topolu, Kneževac i druga mesta. Istina je pogodila Lasla Vegela i ne samo njega. Zato bih podvukao jednu činjenicu. Sloveni u Panoniji su boravili, to je nepobitno utvrđeno od 2-3.-eg veka. Razni nomadi prošli su Panonijom a toponimi su ostali kao dokaz slovenskog prisustva. Mađari su tek u 9.-om veku došli u Panoniju i "osvojili otadžbinu". Od koga, nije sporno. Primili su hrišćanstvo i tim činom legalizovali osvajanje. Kada neko negira u srednjeistočnoj Evropi slovensko nasleđe u nacionalnom subetratu i kulturi ko je onda rasist i fašista?

Nedavno smo čitali u beogradskom nedeljniku NIN o međunacionalnoj tenziji u severnom delu Vojvodine. Ne bih komentarisao tobož umirujući komentar Andraša Agoštona makar da ona, zajedno sa radom na zaokruživanju osam opština na severu Srbije sa brojnom mađarskom manjinom, zaslužuje veću pažnju od prostog pomena.

Često Vas optužuju da ste ekstreman u stavovima. Da li je to tačno?
- Sve što sam rekao ima osnovu na činjenicama koje su kritičkom metodom utvrdili mađarski, slovački, rumunski, nemačko/austrijski i srpski istoričari i onomastičari. Moje izlaganje ruši opravdanost koncepta širenja nadležnosti autonomaške vlasti i politički program mađarskih manjinskih partija koje u autonomaškom separatizmu vide nadu za ispunjenje svoje maksimalističke ideje - reviziju granice Srbije i Mađarske.

Od potpisivanja Trijanonskog mirovnog ugovora 1920. godine do danas srećemo se sa pokušajima revizije granice država naslednica Austro-Ugarske.

Šta je cilj te politike?
- Cilj je obnova Ugarske, odnosno stvaranje Velike Mađarske. Pokrajinska vlada donela je odluku da vrati "tradicionalna imena naselja u Vojvodini od pre 1918. godine. Oko 300 naselja imaće "tradicionalna" mađarska imena. Zaboravljeno je namerno ili slučajno činjenica da je Ugarska kao država vodila mađarizatorsku politiku te je krajem 19. veka promenila tradicionalna slovenska i druga imena naselja. Čak je u Erdelju ova mera ugarske vlade izazvala Sase da reaguju protiv mađarizacije te je jedna delegacija žena posetila cara i kralja Franca Jozefa ú i protestvovala.

Sada pokrajinska vlada obnavlja ovu politiku u državi Srbiji! Vrši mađarizaciju dela njene teritorije!
Zato je reakcija Lasla Vegela bila brza i žestoka! Pogotovu što sam podvukao činjenicu da Mašari na tlu današnje Vojvodine nije bilo pre kraja 12. i početka 13. veka, da su toponimi u pokrajini slovenski i da današnji oblik neki imaju zbog prilagođavanja slovenske reči mađarskom izgovoru.

Ovo je jasno, ali spomenuli ste kolonizaciju...
- Jesam, već sam pomenuo kolonizaciju s kraja 12-og i u 13-om veku, a zatim od 18-og do 1918. godine. O ovom istorijskom procesu ili procesima, postoji čitava biblioteka. Ugarska država je pratila kako teče i napreduje mađarizacija Bačke, Banata, Baranje, Srema i Slavonije. Kada prelistamo županijske listove možemo da pratimo nastanak "novih Mađara" kako su zvani oni pojedinci Srbi, Bunjevci, Šokci, Slovaci, Rusini ili Nemci koji su prihvatili mađarstvo, menjali neki put veru i porodična prezimena. Ovaj proces praćen je sa odobravanjem vlasti i beležen kao izraz mađarskog patriotizma. Ovu činjenicu Laslo Vegel može da proveri sa lakoćom!

DRAGAN VLAHOVIĆ


vesti po rubrikama

^intervju

15:40h

Doktor Dragan Pantić, profesor nacionalne istorije države i prava

16:05h

Jovan Pejin, Srbin iz Vojvodine, istoričar, donedavno direktor Istorijskog arhiva Srbije

 


     


FastCounter by LinkExchange