BEOGRAD - Mediji u Srbiji poslednjih meseci
su sve češće zloupotrebljeni na razne načine. To svakodnevno čine
političari, ekonomisti, biznismeni. U moru informacija koje stižu
redakcijama svakodnevno, urednici i novinari često su u dilemi
kada treba da procene šta je zapravo informacija od opšteg društvenog
značaja, a šta propaganda.
Većina ljudi koja se pojavljuje u medijima zna da je to jedini
način da utiču na druge ljude, tačnije na širu javnost. Onaj ko
utiče na javnost ima moć. Javno mnjenje je sve, ako je na strani
onog koji iznosi svoj stav o nečemu, znači da ništa ne može propasti,
a ako nije, onda ništa ne može uspeti. Ovo su samo neke od krilatica
i stavova koje primenjuju brojni srpski političari, a koji u javnosti
najčešće tvrde drugačije - da svi mediji moraju biti nezavisni.
Ali, da li su svi mediji nezavisni i ko su ljudi koji ih na razne
načine zloupotrebljavaju za " Glas" govori Miroslav
Nastić, jedan od istraživača privatne beogradske agencije "Plan
medijum", koja radi istraživanje javnog mnjenja u različitim
oblastima
- Smatram da političari i biznismeni najviše zloupotrebljavaju
medije. Pre svega, zbog toga jer se većina srpskih političara
sve više utrkuje ko će svoj stav da iznese u javnosti. Mnogi od
njih merkaju koji su mediji najpopularniji, pa se trude da u tim
medijima budu što zastupljeniji.
Biznismeni i političari više od ostalih kategorija u društvu
ne podnose kada ih mediji kritikuju. Onda prete i tvrde kako novinari
lažu i "naduvavaju" informacije. Naravno, dešava se
da pojedini novinari, u želji za velikim senzacijama, ponekad
i "nafiluju informacije". Veoma često se dešava da oni
koji su "prozvani " u javnosti reaguju i na dobro proverene
informacije potkovane dokazima, ne želeći da se istina sazna.
U pojedinim slučajevima informacije mogu biti dvojako plasirane
i kao informacija, ali i propaganda. Često se dogodi da, na primer,
direktor neke fabrike priča o njenom radu i poslovanju, što predstavlja
informaciju od opšteg značaja ali i propagandu za to preduzeće.
Zato prava istina, potpuno objektivna, zavisi isključivo od novinara
i teksta koji on predstavi u javnosti.
Kako
PR menadžeri, čija je profesija sve zastupljenija u javnosti,
mogu da utiču na to da mediji budu manje zloupotrebljeni, za "Glas"
priča Marina Lazarević, PR direktor agencije "Ogilvy &
Mather"
- Mnoga istraživanja pokazuju da mladi ljudi veliki deo svog
vremena provode pored TV-a, radija ili interneta, tako da mediji
na njih vrše veliki pritisak i utiču na formiranje njihovih stavova.
Smatram da su mediji najvažniji za realizaciju PR ciljeva i nikako
ne smeju biti zloupotrebljeni. Misija PR profesije je izgradnja
poslovnog morala bez koga nema tržišta.
Mi smo tu da uspostavimo odnos poverenja i razumevanja između
organizacije i pojedinca, mi radimo u interesu naših klijenata,
ali ne po svaku cenu. Šteta koju mogu da izazovu, nepotpune, neproverene
i olako date informacije višestruka je, a mi koji se bavimo ovim
poslom odgovorni smo pred najširom zajednicom, medijima, klijentom
i pred strukom. Tipičan primer nepotpune informacije i štete koju
je ona izazvala je koncert Goce Tržan u "Sava" centru.
Sve domaće i brojne svetske medijske kuće prenele su ovaj nesvakidašnji
medijski događaj.
Ubrzo posle toga krenule su sšpekulacije da je sve bilo namešteno
i da je u pozadini svega marketinški trik. A sve zbog toga jer
je javnost bila uskraćena za bitne informacije, jer mediji nisu
dobili odgovor na mnoga pitanja. PR i marketinške kampanje koje
rade od danas do sutra računaju na kratko pamćenje širokih masa.
Smatram da ni jedna PR kampanja ne bi mogla da vrati ugled i reputaciju
Dafini i Jezdi, čak ni u slučaju da oni svim štedišama vrate novac.
Šteta koju su oni proizveli plasirajući netačne i olako date informacije
ne mogu se popraviti.
Nenad Đorđević, akaunt direktor agencije Ogilvy & Mather
smatra da zaposleni u advertajsingu upotrebljavaju najčešće izraz
"korišćenje" medija u plasiranju propagandne poruke,
ali to ne znači da medijima manipulišu, već tako samo predstavljaju
komercijalnu poruku sa ciljem da navedu potrošača da kupi proizvod
ili koristi uslugu koja se reklamira.
- U našem poslu postoji jedno svetlo pravilo koje tvrdi da potrošača
možete reklamnom porukom prevariti samo jedanput, ali ukoliko
kvalitet reklamnog brenda nije odgovarajući, nema te propagandne
poruke koja će naterati prevarenog potrošača da ponovo kupi proizvod
i postane lojalan brendu. Zato ozbiljne marketing agencije, pre
promotivnog nastupa, mnogo vremena provode analizirajući kvalitet
brenda i proizvođača i predviđajući uspeh na tržištu, smatra Đorđević.
Tamara Birač