Iako je brzina jedna od najvećih vrlina Internet
pretraživača Google, istraživači sa kalifornijskog univerziteta
Stenford pronašli su način i objavili rad o tome kako da ga učine
još pet puta bržim. Svodi se na to da bi se povećanjem brzine
personalizovao odabir korisnih stranica što znači da bi Google
na primer ljubitelju golfa u potrazi za pojmom "Tiger"
ponudio samo stranice na kojima se nalaze informacije o Tiger
Woodsu, a ne i hiljade onih koje se odnose na zver iz porodice
mačaka.
Trenutno Google stranice rangira po PageRank metodi, izumu Larry
Pagea, jednog od svojih osnivača. PageRank kalkuliše popularnost
i važnost stranice prema broju linkova koji vode prema njoj. Da
bi ubrzali pretraživanje tri milijarde veb stranica, koliko ih
Gugl ovih dana ima u svojoj bazi, studenti sa Stenforda su razvili
tri metode koje se baziraju na matematičkoj grani koja se zove
numerička linearna algebra.
Prva i najznačajnija se zove BlankRank i samo njenom primenom
pretraživanje bi se ubrzalo tri puta. Metoda je to koja kreće
od saznanja istraživača da je 80 odsto linkova na veb stranicama
samo putokaz na druge sadržaje na istoj stranici. I dok PageRank
proučava svaki link pojedinačno, daleko efikasnija BlankRank sve
linkove koji upućuju na stranicu na kojoj se nalaze grupiše, proučava
i sortira kao jedan. Druga metoda uključuje ekstrapolaciju ili
u prevodu određuje nepoznate vrednosti na temelju poznatih.
To znači da se pre skeniranja sadržaja na nekoj stranici donesu
neke pretpostavke koje se tokom pregledavanja pokažu tačnima ili
netačnima. Na temelju tih razlika donose se određene procene o
važnosti stranice. Treća metoda se naziva Adaptive PageRank, a
temelji se na činjenici da se niže rangiranim stranicama daleko
brže pristupa od onih više pozicioniranih. Odustajanjem od ovih
niže rangiranih automatski se poveća brzina pretraživanja važnijih
stranica.
P. B.