[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Nedelja, 6. 7. 2003.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Odnos magije i religije (18)

Vrač nad vračevima

Postoje mnogi potvrđeni slučajevi smrti izazvani magijskim delovanjem

Dionisovi mitovi razrešavaju sukob između onog što je racionalno i onog što je iracionalno u ljudskom životu. Dionisove svete životinje su panteri i lavovi, njemu se žrtvuju jarci i koze. Najstarije Dionisove kultne statue bile su kolac ili drveni stup na koje je stavljena maska ili odelo. Elementi ovoga kulta su kroz razne vidove rituala bili sačuvani kroz istoriju, pa je tako i sa kultom veštica koji je svoju obnovu zabeležio krajem 19. veka u Engleskoj ili sa nizom novih kultova nastalih u 20. veku koji poseduju niz sličnih elemenata sa kultom Dionisa. Milenarizam "seksualne revolucije" odigrane šezdesetih godina prošlog veka sadrži u sebi oslobađajuće crte telesnosti toliko karakteristične za dionizijske misterije.

Ispunjenje želje

Fenomenološki, magijska situacija je stvar konsenzusa između onoga koji vrši magijski čin i kome se priznaju magijske moći i onih, koji verujući u natprirodno činodejstvovanje, dodeljujući magu odgovarajuće povlastice, istovremeno traže adekvatne zadovoljštine. Verujući u moć magije, kojom se teraju ili prizivaju duhovi, magijskim urocima, činima i opčinjavanju, pojedinci od nje očekuju spas, izlečenje ili ispunjenje neke davnašnje želje.

Magija uključuje pored verovanja u delotvornost izvesnih magijskih postupaka i tri dopunska aspekta. Najpre, to je uverenost maga u delotvornost tehnike koju primenjuje, uverenje bolesnika koga leči i poverenje kolektiva u kojem se kroz društvena pravila i običaje situiraju i definišu odnosi između maga i onih koji su predmet njegovog zanimanja.

Šaman Kvesalid

Postoje mnogi potvrđeni slučajevi smrti izazvani magijskim delovanjem u raznim društvima i na sve četiri strane sveta. Pitanje je, na koje se psihofiziološke mehanizme oni oslanjaju, obzirom na to da se stradanje žrtve odvija po unapred utvrđenom obrascu zajedničkom svim zajednicama koje veruju u magiju - bez obzira na to da li pripadali preistorijskom ili istorijskom tipu društva.

Pojedinac, žrtva magovog uroka, intimno je uveren da mu nema spasa - zajednica se udaljava od njega, sugerišući svojim ponašanjem smrt kao žrtvinu neizbežnu sudbinu. Opinjen i izopšten iz zajednice, on popušta pred udruženim delovanjem intenzivnog pritiska koji oseća i postupno, unapred od drugih proglašen mrtvim, umire naprasnom smrću. Autopsija ne može otkriti uzrok smrti - pojedinac je pao kao žrtva nevidljivih magijskih sila.

Franc Boas 1930. godine opisuje slučaj šamana Kvesalida iz regije Vankuver, Kanada koji će kasnije Klod Levi-Stros detaljno obraditi u knjizi "Strukturalna antropologija". Ovaj šaman je svojim vradžbinama i uspešnim tehnikama stekao široku međuplemensku slavu postavši najmoćniji šaman: vrač nad vračevima. Tu ne bi bilo ništa sporno da pomenuti Kvesalid lično nije verovao u moć vračeva, odnosno šamana čija se specifična delatnost sastojala u lečenju saplemenika, a ne u bacanju čini i prokletstva. Njegovu delatnost su navodno pomagali dobri duhovi i ona je služila opštem dobru.

Boasov izveštaj, objavljen u knjizi: "The Religion of the Knjakiutl", do u detalj opisuje Kvesalidovo školovanje koje se uglavnom sastojalo od učenja magijskih pesama, tehnike pantomime i opsenarstva i empirijskih znanja baziranih na savlađivanju rituala (glumljenje transa, nesvestice i bljuvanje različitih predmeta) i upotrebe priručnih rekvizita, sve sa ciljem ubedljivog i uspešnog nastupa. Prvo Kvesalidovo lečenje, nakon nekoliko godina obuke, bilo je izuzetno uspešno i on ubrzo postaje veliki, uvažen šaman. No, on ne gubi kritičan duh i svoj uspeh tumači psihološkim razlozima: "Bolesnik je verovao u svoj san o meni".

Dalja praksa nije znala za neuspeh u vlastitom plemenu Fort Rupert, a Kvasalid putuje u obližnja plemena gde na sastancima prezentuje svoje umeće ne otkrivajući srž same tehnike. Ostali šamani će bez uspeha nastojati da u nju proniknu. Ubrzo će Kvesalidu stići direktan izazov iz susednog klana od moćnog šamana koji ga izaziva na dvoboj - takmičenje po principu: ko izleči više bolesnika, pobeda je njegova.

Kvesalid, zahvaljujući tehnici "krvnog crva", odnosi veličanstvenu pobedu, a posramljeni protivnik, prezren od saplemenika, odlazi u dobrovoljno izgnanstvo gde ubrzo poludi i umire. U svojoj ispovesti, Kvesalid, nastavljajući svoj rad na dobrobit zajednice, priznaje da hini šamanstvo radi materijalnog i socijalnog statusa.

Piše: Miodrag Milanović
Sutra: kako se postaje veliki Šaman


vesti po rubrikama

^feljton

15:00h

Odnos magije i religije (18)

15:25h

Zašto Srbi nestaju (11)

 



     


FastCounter by LinkExchange