[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Četvrtak, 12. 6. 2003.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Ivan Tasovac, direktor Beogradske filharmonije, povodom osam decenija ovog elitnog orkestra

U "jugu" je teško dobiti trku

Kad je reč o parama, ako nađete direktora bilo koje institucije kulture koji vam kaže da ima dovoljno novca, onda ste verovatno taj razgovor vodili u nekom od apartmana "Laze Lazarevića"

Rano je za sumiranje, to radim na kraju kad je posao završen, a ovde ima još dosta toga da se uradi. Dovoljno je reći: na dobrom smo putu. Za prethodne dve godine, koliko sam direktor Beogradske filharmonije, zahvalnost dugujem čitavom orkestru, maestru Urošu Lajovicu i gospođi Branki Vuković...

Evidentan je pomak u kvalitetu orkestra što se može videti po gudačima, sekcijama limenih duvača, mnogi mladi koji su nam pristupili pokazali su se ne samo kao sjajni muzičari već i vrhunski profesionalci - kaže Ivan Tasovac, direktor Beogradske filharmonije najavljujući svečani koncert sutra u Kolarčevoj zadužbini, kojim će biti obeleženo 80 godina postojanja našeg najelitnijeg orkestra.

Nekadašnji diplomac Konzervatorijuma "Čajkovski" u klasi Dorenjskog, potom vrsni pijanista angažovan na poznatim domaćim i inostranim scenama, Ivan Tasovac je devedesetih godina u okviru ciklusa "Beograd prestonica pijanizma" doveo vrhunske inostrane muzičare u našu zemlju. Pre dve godine prekinuo je karijeru pijaniste i postao prvi čovek Beogradske filharmonije. Tu se susreo sa brojnim problemima, nezadovoljstvom muzičara, dotrajalom zgradom, zastarelim instrumentima...

- Parafraziraću Karla Antona Rihenbahera, dirigenta koji je rekao da bi Beogradska filharmonija bila najkonkurentnija u evropskim razmerama kada bi imala kvalitetne instrumente. U tom smislu je značajna donacija japanske vlade koju očekujemo početkom iduće sezone, a sastoji se od instrumenata u vrednosti od milion maraka. To nam je neophodno. Teško je voziti trku "formule 1" ako sedite u "jugu". Nalazimo se na samom kraju rekonstrukcije zgrade i iduću sezonu ćemo započetu u našem obnovljenom prostoru, a Beograd će dobiti jednu ekskluzivnu dvoranu sa 212 mesta. Prioritet će nam biti rešavanje statusa i socijalnog položaja muzičara u Beogradskoj filharmoniji. Najbolji orkestri moraju biti najbolje plaćeni, mi svakog petka u stvari imamo premijeru. Iduće sezone ćemo imati tri ciklusa od po osam koncerata. Biće izvedeno svih devet Betovenovih simfonija, a ogromno interesovanje već izaziva ciklus dela napisanih 1933.

Početkom prošle sezone bilo je najavljeno otvaranje obnovljene zgrade upravo 13. juna, to se neće dogoditi. Prošle godine ste na početku radova izjavljivali u šali "opljačkaću banku". Da li para ima dovoljno?
- Mogli smo da isforsiramo otvaranje obnovljene zgrade 13. juna. Odlično se sećam te svoje izjave, najavio sam da će zgrada biti završena tog datuma ali nisam rekao koje godine (smeh). Uz božju pomoć i svesrdnu podršku Ministarstva za kulturu iduću sezonu ćemo započeti u novoj zgradi. Kad je reč o parama, ako nađete direktora bilo koje institucije kulture koji vam kaže da ima dovoljno novca onda ste verovatno taj razgovor vodili u nekom od apartmana "Laze Lazarevića".

Kako se onda direktori institucija dovijaju da nađu sredstva, da li je potrebno da budu i politički angažovani, da li je to slučaj sa vama?
- Svaki javni posao je neka vrsta političkog stava, a mi ćemo biti normalna zemlja kad se politički stavovi budu iskazivali kroz profesionalni posao koji čovek obavlja. Određene funkcije kao što su direktori nacionalnih institucija snose posebnu odgovornost, jer zaposleni u institucijama i u oni u publici se ne dele po političkoj pripadnosti ili simpatijama.

Šta se događa sa vašom pijanističkom karijerom?
- Svoju pijanističku karijeru sam u potpunosti zamrzao. Prihvatajući ovu funkciju nisam mogao ni da pretpostavim koliko je obim posla koji me očekuje. Ipak, nadam skorom povratku za klavir ne toliko zbog karijere nego zbog mentalnog zdravlja. U Beogradu neću nastupati kao pijanista dok sam direktor filharmonije, jer smatram da je to sukob interesa. Kajem se što sam prihvatio ovaj posao, ali ja sam čovek koji voli kad se prihvati nekog posla i da ga završi. Postoji i ona narodna: dala baba groš da uđe u kolo, a treba da da pet da izađe. S obzirom na primanja u kulturi nisam u stanju da izdvojim tako značajna sredstva od direktorske plate.

Biljana Lijeskić
Foto: D. Stanković


vesti po rubrikama

^kultura

15:26h

Ivan Tasovac, direktor Beogradske filharmonije, povodom osam decenija ovog elitnog orkestra

15:34h

Među 100 najboljih pesama u poslednjih 25 godina

15:40h

Sto jedna poznata ličnost u Srbiji

15:48h

Roman Davida Albaharija: "Mamac" na holandskom

15:57h

Može li ugledni izdavač kao što je Književna opština Vršac da bude izbačen iz kuće u kojoj je već 30. godina?

16:05h

Siniša Kovačević, povodom jubilarnog izvođenja "Velike drame"

16:12h

Borisu Miljkoviću "Isidora Sekulić"

16:21h

Solistički koncert Nede Ukraden u Centru "Sava"

16:30h

Naši kostimografi i scenografi u svetu

 



     


FastCounter by LinkExchange