|  |
 |
  |
 |
 |
UPOZORENJE
Garda i Gardijska brigada nisu isto
Garda je uvek bila ponos svakog naroda pa i našeg
Beta" je, 7. maja 2003. godine, objavila vest "Obeležen
Dan gardijske brigade", a već sutradan neku vrstu korekcije,
pod naslovom "Povodom slave Dana garde"?
Tih nekoliko rečenica (tačnije 15 u obe notice), novinarski su
korektno složene, ali sadržinski i po poruci čitaocima sasvim
protivrečne i problematične. U prvoj stoji da je "svečanosti
prisustvovao i princ Aleksandar Karađorđević...", ali, u
drugoj, da je on bio "jedan od pozvanih na đurđevdansku proslavu
Dana gardijske brigade... iako nema status državnog predstavnika..."
- već "kao komšija".
U redu, oduvek su komšije Gardijske brigade sa Dedinja radosno
dolazile u krug "svoje garde", ali ne i ovaj put! Zašto
je to sada tako, pitaju se? Još je teže odgonetnuti šta sve mogu
da znače ovakve "Betine" notice u vreme kada su se mnogi
usmerili da preoblikuju sve, pa i Vojsku, i stave je pod svoju
kontrolu iliti "šapu"? To samo može da brine, jer je
vojska oduvek bila ponos naroda ovih prostora, atribut suvereniteta
države, simbol sadašnje i buduće sigurnosti i slobode, a garda
posebno!
U prilog razmišljanju o ovako značajnim pitanjima valjalo bi
imati na umu još ponešto:
1. Dan Gardijske brigade je obeležavan gotovo šezdeset
godina 4. novembra, u znak sećanja na dan formiranja Pratećeg
bataljona čije tradicije nosi, ali i u znak 1. novembra '44-te
kada je formirana Gardijska brigada. Ako se u noticama na dva
mesta pominje da je "Gardu na Đurđevdan 1830. godine osnovao
knjaz Miloš", nije osnovao i Gardijsku brigadu, koja u njegovo
ime nije ni postojala kao formacija u vojnoj terminologiji. Onda
bi bilo korektno i ovu činjenicu naznačiti ako hoćemo da u kontinuitetu
gajimo tradicije Gardijske brigade, a druga garda danas i ne postoji.
2. Garda je oduvek bila ponos svakog naroda, pa i našeg,
njena proslava je i narodna svečanost. Zašto se ona danas obeležava
tako interno kako se nikada nije radilo, zašto o toj proslavi
ne zna čak ni Sekcija boraca Pratećeg bataljona, zašto ne znaju
hiljade bivših pripadnika Brigade i ko im uskraćuje radost, a
govori o kontinuitetu Garde?
3. Ako je proslava obeležavana sa znanjem i saglasnošću
GŠ vojske, kako onda da se nije znalo za dolazak princa pa se
to u drugoj notici mora objašnjavati? No, nije ni u tome problem
koliko u sve češćem svojatanju naših slavnih vojničkih tradicija,
pa i same vojske.
4. Gardu je oduvek sačinjavalo ono najbolje što se ima
za vojsku, za lepo lice zemlje, za sigurnost rukovodstva, za čvrstinu
institucija i vitalnih objekata... i takva pitanja ne bi smela
biti privatizovana i prepuštena ideološkim interesima i prljavom
političkom marketingu. Podsetimo da garda pripada najuzvišenijim
simbolima svake države, da je služenje u njoj oduvek bila počast,
da je taj naziv počasno dodeljivan kao stimulans i priznanje jedinicama
za izuzetne uspehe i zasluge za narod. Tako bi trebalo biti i
sa našom gardom.
5. Dan jedinice je uvek u ovom duhu stimulativan za njene
pripadnike, ali i za narod i taj kontinuitet nema pravo niko prekidati,
pa ni u agencijskoj vesti: "... gardu je na Đurđevdan osnovao...",
kao da ništa više ne postoji posle toga? Dodaje se i "...
istorijski značaj dinastije... u formiranju srpske vojske i države...".
Biće bliži istini da se još pamti taj "značaj" iz 1941.
kada je dinastija napustila zemlju, odnevši narodno zlato i samo
putem proglasa obraćala se "svom dragom narodu"!
6. U vreme stvaranja nove države, mnogo se govori za i
protiv monarhije ili republike: "monarhija je retrogradna
za sadašnje vreme, monarh se ne bira već nasleđuje vlast, ne bira
ga narod - što nije demokratski"; ili: "monarhija je
srpska tradicija, Srbiji treba domaćin" i slično. Kao da
je to svršena stvar. Zaboravlja se da će se taj narod za Ustav
i poredak morati pitati na referendumu (50 odsto plus 1). Ideološki
stereotipi moraju otpasti.
Vlast iza koje ne stoji narod i koji nije spreman da je brani
- nema budućnosti, pa makar bila okrunjena i princom "zaslužne"
dinastije. I tako, kad je u pitanju tradicija Garde, nužna je
modernizacija pozitivne tradicije, a ne njeno privatno svojatanje.
I sa nekih drugih aspekata ovo nije bezazleno: u srpskoj istoriji
Garda je vršila i prevrate (sem Gardijske brigade), pa ako je
neko privatizuje - sve je moguće!
7. U izvornom pojmu "garde", preuzetog od Francuza,
sadrži se "nešto izabrano i posebno - za odbranu", ali
i nešto časno i najpoštenije u vojnom pozivu. Svoje zadatke gardisti
su oduvek obavljali svetla lika i obraza čista, njihova počasna
uniforma je nešto najlepše što vojnik može dobiti da nosi. Plava
uniforma Gardijske brigade stvorena je sa tim ciljem, rezultat
je decenijskog rada više stvaralaca i spada među najlepše u svetu.
Ali ne samo ta plava, nego i uniforma drugih rodova.
Umesto te skladne, udobne i funkcionalne uniforme, nekritički
se "nakalemila šatorijada", nastala posle zloglasne
"pustinjske oluje", potpuno suprotna drugoj tradiciji
srpske vojske, pa i JNA. Uniforma koja se danas nosi, "l'
art pur l' art" - pomodarski, nagrdila je dostojanstvo vojnog
poziva i do nedopustivog nivoa oskrnavila svetlo lice naših mladića
koji obavljaju vojne dužnosti. Videsmo i gardiste za vreme vanrednog
stanja? Ko im na lice navuče rešetkaste mreže i pancir? Oni nemaju
zbog čega da skrivaju svoj obraz! To nije za njih, već za "čarapaše"
kriminalce i ubice, čije maske i nisu ništa drugo do izvrnuto
lice njihove nečiste savesti, zlih namera i trule duše.
Poziv vojnika u našoj tradiciji je uvek bio častan i ponosit,
posebno gardijski, onda nema niko pravo da svetlo lice naših sinova
presvlači u morbidne crne mreže, kao da su kiborzi sa neke druge
planete. Čak i sa profesionalnih i sigurnosnih razloga, nema opravdanja
da se vojniku koji javno obavlja svoju dužnost navlače ovakve
"kljuse"! Narod ne puca u svoju vojsku niti ga ona svojim
izgledom sme plašiti.
Navedeno, i novinske vesti, ukazuje da ovo nisu bezazlene stvari
da se Gardijska brigada ne sme "svojatati". Treba i
u vezi uniforme poštovati sjajna rešenja iz naše prošlosti, nužno
je korektno modernizovati i gardijske tradicije, u duhu kulture,
demokratije, slobode i bolje budućnosti.
Branko Kosić,
Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
RAZMIŠLJANJE
Sačuvaj Bože i sakloni!
U sećanju mi je, kao osmoškolcu, kad moja majka,
pokojna Stevana, i njene druge razgovaraju, pa kad slušaju o nekim
čudnovatim, naopakim, tužnim i ružnim stvarima, udari šakom o
koleno i klikne: Sačuvaj Bože i sakloni! Onda se prekrsti i kaže:
Pomenulo se, ne povratilo se! Setio sam se svega ovoga ovih dana,
a povod su bile sledeće činjenice: Prvo, Srpski pokret obnove
organizovao je 10. maja 03. g. na Ravnoj gori skup, tradicionalni,
posvećen ravnogorskom pokretu, pod parolom, velikom parolom na
velikome posteru - plakatu: "S, Bogom, za kralja i otadžbinu!".
Istoga dana, 10. maja u "Politici" objavljen je tekst
profesora Pravnoga fakulteta u Beogradu u penziji Radoslava Stojanovića,
pod naslovom: "Monarhija ili republika". Stojanović
opisuje okolnosti pred donošenje novoga ustava Srbije, Republike
Srbije, i u tome tekstu snažno pledira za prethodno referendumsko
izjašnjavanje naroda Srbije je li za monarhiju ili republiku.
Nejasnoće
Treće, u poslednjem broju "Pravoslavlja", broj 867.
prikazuje se i reklamira knjiga "Monarhija" - zbornik
radova u izdanju Hrišćanske misli, 2002. godine. Apeluje se na
formiranu ustavnu komisiju da prouči pažljivo sve okolnosti, pa
i ideje iznete u tome zborniku da u Srbiji treba vratiti monarhiju.
Moje su nedoumice i razmišljanja o svemu ovome brojna, a ovom
prilikom pominjem samo sledeće:
Prvo, kako autori zamišljaju da Srbija bude kraljevina (ili možda
carevina?), kad je u državnoj zajednici sa Crnom Gorom, a ustavna
povelja o toj novoj državnoj tvorevini izričito govori o Srbiji
kao republici, i Crnoj Gori, takođe. Kakvu bi to bio kralj Srbije
(ili car) ako ne može da potpisuje rešenja, ukaze o imenovanju
i (ili razrešenju ambasadora, ako ne može da prima akreditive
stranih ambasadora, ako nema nikakve ingerencije nad oružanim
snagama u zemlji, itd. jer su sve te prerogative u nadležnosti
državne zajednice Srbija i Crna Gora, konkretno Svetozara Marovića
i Vrhovnog saveta vojnog... Dakle, kakav bi to bio kralj i (ili
car ako su mu na vitalnim područjima potkresana krila, a zna se
- kraljevska vlast je bez ograničenja, suverena (da parlament
ima neke ingerencije).
Šta čine ostali
Drugo, pomenuti autori ideje o monarhiji, a pre svega gospoda
Radoslav Stojanović i Pavle Nikolić (autor nacrt na ustav Kraljevine
Srbije, koji reklamira "Pravoslavlje") su profesori
i to međunarodnoga prava (Stojanović) i ustavnoga prava (Nikolić),
koji je još i potpredsednik Međunarodnog udruženja za ustavno
pravo), pa nije jasno kako objasniti: a) da sve zemlje oko nas:
Austrija, Italija, Albanija, Grčka, Bugarska, Rumunija i Mađarska,
pa sada: Hrvatska, Bosna i Hercegovina i Crna Gora, pa zatim:
Nemačka, Francuska, Rusija, Iran, Kina, Egipat, Etiopija, itd.
su bile monarhije - kraljevine, carevine, kneževine... da niti
ijedna zemlja od pomenutih danas ne pomišlja na vraćanje monarhije,
b) zašto pomenuta gospoda ne agituju da se u tim zemljama vrate
monarhije, da pokažu rezultate u privrednom, i svekolikom društvenom
razvoju pa da to nama posluži kao stimulans za vraćanje monarhije,
c) zašto pomenuta gospoda ne pišu protiv glasova iz Velike Britanije,
koji su sve češći i snažniji, da se u toj zemlji napusti monarhija,
kao feudalni ostatak društvenoga uređenja, ergo nedemokratska
tvorevina po savremenim kriterijumima, i d) da nam pomenuta gospoda
objasne da li će eventualni povratak monarhije u Srbiji biti dočekan
aplauzima u međunarodnoj zajednici, od drugih država i tamošnjih
institucija i pojedinaca, ili će i to biti još jedan dokaz za
njihove snažne teze o konzervativizmu Srbije, o prevelikom pozivanju
na istoriju, tradiciju, ergo-regres!?
Razume se, nikako se ovde ne radi o tzv. ideološkim stereotipima,
već pre svega o civilizacijskim i kulturnim dostignućima savremenog
sveta, Evrope kojima mi stremimo, nažalost, ne tako retko, samo
verbalno. Radi svega toga moj uzvik: Sačuvaj bože i sakloni!
Milentije Pešaković,
Beograd
|
 |
  |
|
|