|
 |
 |
  |
 |
 |
V A P A J
Puca glava - od doktora prava
U sukobu sa vlastima i zakonom građaninu je najbolje rešenje da
otrpi muku
Ohljestakoveli, obenderisani, ovukadinjeni Beograde,
ne čudi se Hagu ni Kosovu, nego, dok ti i poslednje oko nisu izvadili,
ogledni se u pravdi koja te stiže Foknerovom "kletvom"
- bezobzirnosti došljaka i stradanje starosedelaca!
Poluvekovno pustošenje psihičke strukture od domaćih konkvistadora,
jurišnika iz duhovne pustinje, učini od Nacije pred Svetom sliku:
da smo pre načeti, nego - začeti!
Ojađeni građanine, što ne možeš presuditi sam, proceni: smeš
li potezati za pravdom u Beograd, opasan palisadom doktorskih
pera, a da se ne našiljiš kao tužilja Borjanka, koja pred Sudom
u Vrnjačkoj Banji i Okružnim u Kraljevu, ne uspe da poništi otkaz
od firme dobijen za manjak od 584 dinara, utvrđen 15.11.95. g.,
a nastao od 12.10. - do dana kontrole, što je u disciplinskom
postupku po Odluci firme od 16.10.95.g. uzeto kao razlog za automatski
otkaz, očim prelazi 100 dinara.
Tako majka dvoje maloletne dece osta bez hleba punih 7 godina,
a da li po Zakonu, ili mimo, pogledajmo:
Kakav zakon
Po ranijoj disciplinskoj normi ona ne bi dobila otkaz, ali na
njenu štetu primeniše, možda, retroaktivno Odluku od 16-og, ako
je manjak možda nastao za ona 4 dana pre njenog donošenja (?),
no to je manja nevolja, evo težih u nizu:
Zakon kaže da postupak mora početi u roku od tri meseca od saznanja
za krivicu, a on je počeo 4 dana kasnije, - te da se, kad je već
počeo, mora okončati za tri meseca, a njoj je odluka po prigovoru
zavedena tek 05.07.1996. godine, dakle sa zakašnjenjem od mesec
i po dana!
Po prvoj njenoj reviziji, Veće petorice (u kome nije bilo doktora
prava!), korektno, naloži nižim sudovima da obrate pažnju na zastarelost
vođenja postupka, ali u novom revizijskom postupku Veće Vrhovnog
suda pod predsedništvom dr Zorana Ivoševića, oćuta na prigovor
zastarelosti, uzevši da je datum okončanja 20.03.96.g., a bez
značaja zadovoljenje odluke i dostava iste tek u julu!? I to sve
"u ime naroda"! doktori, brišite tu sintagmu koja diže
dijafragmu!
Ova "visprena" doktorska računica rokova, dade mi razlog
da zažalim nad ovakvom sudanijom, za vremenom kada su nepismeni
domaćini pred licem sela donosili, a polupismene delovođe njihove
presude stavljale na papir! Ovo me asocira na Molijerovog Zganarela
- "Silom lekara", koji seljacima "objasni"
kako je srce na desnoj, a jetra na levoj strani, te da im on ne
zamera na "neznanju medicine"!
Ako sam ušao u ovaj doktorski implicit, čini mi se da se ovde
guslao nepreboljivi nadindividualistički koncept - "kolektivni
subjekt - dobitnička realnost višeg reda"! Znači, u sukobu
sa kolektivom, građaninu je najbolje rešenje - da otrpi što ga
snađe! Ne mislim ovde da devalviram doktorske titule, mada sam
u poluvekovnoj praksi sretao i takve kojima bi u kulturnim sredinama
postavili staraoce!
Ima li ko šašav
Zbog opšteg stanja pravde u Zemlji, malo je što smo uzajamni
analizanti, sve češći profi -"insuficijenti", "posetioci"
konceptualističkih izložbi, gde piše "Na prodaju bubrezi",
a ispod toga izložena..., već naiđosmo i na Rableove popove urivene
u rize i kukuljače - "da bi bolje varali narod", - postadosmo
i Čehovljevi "klijenti", gde sudija ošamarenog tužioca
natera da okrivljenog doktora moli za oproštenje, gde "gospoda
mnogo mudruju, a samo zapetljavaju stvari", da bi se suđenje
završilo prekorom ošamarenom - "gubi se kući!"
Žrtve smo razlaza ideje i titule, na jednoj i misije na drugoj
strani! Stanje društva nam je takvo da tražimo od slobodnog sveta
da nas brani od - nas, jer šta tek očekivati od "pravde"
kad bude sudovala u vraćanju otete imovine!
Više stotina potpisa otišlo je Komitetu za prava čoveka OUN da
se stavimo pod zaštitu Ujedinjenih nacija, a naši "zaštitnici"
neka potraže neki drugi narod - u Sremčevoj Popisnoj rubrici:
"Ima li ko šašav"!
Zahvalan na pažnji,
Milorad Župac
Vrnjačka banja
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
S T A NJ E
Poniženi i uvređeni
U međunarodnoj saradnji izgleda da svako vodi svoju politiku
U više prilika, posebno kada su u pitanju bili
naši kritični odnosi sa svetom, patrijarh srpski Pavle je isticao
da nas drugi mogu ponižavati, ali da se poniziti možemo samo mi
sami.
Iako ovo moralno upozorenje, pre svega, upućuje na to da se i
u teškim okolnostima može sačuvati suštinsko dostojanstvo, ova
poruka, verujem, u svom podtekstu ne isključuje i našu dužnost
da učinimo sve, kako bi se takva teška iskušenja izbegla, ili
svela na što manju meru. A to se, sudeći po tome kako se razvijaju
naši odnosi sa "međunarodnom zajednicom", često čini
bez dovoljno smotrenosti, samopoštovanja i vođenja računa o vlastitim
interesima.
Ne čudi, otuda, porazan učinak naše spoljne politike. Tako, brzopleto
smo podneli zahtev za "ponovni" prijem u UN, bezuslovno
smo "normalizovali" odnose sa bivšim "zapadnim"
jugo-republikama (da bi nam one, potom, odmah počele bezočno da
isporučuju svoje zahteve za naknadom "ratne štete"),
a široko smo im otvorili i svoje tržište i već zapali u velike
deficite. A i Kosmet, uopšte ne postoji u prioritetima naše spoljne
politike! To, što je "kosovska problematika" data jednom
"unutrašnjem" telu, može da znači da smo olako zanemarili
i širi međunarodni okvir, i korišćenje drugih političkih i diplomatskih
puteva.
Nesređenom stanju u međunarodnoj saradnji doprinosi i to što
tu, izgleda, svako vodi "svoju politiku", čime se dobronamerni
i nama naklonjeni strani partneri samo zbunjuju i odvraćaju, a
oni, drugi, ohrabruju na razne "prodore" i po nas štetne
"pogodbe".
I neke druge pojave izazivaju nedoumice. Tako, mitropolit Amfilohije
(čija umnost je, inače, za veliko uvažavanje) izjavi (po povratku
delegacije SPC iz posete Vatikanu) da papa pozdravlja povratak
Srbije i Crne Gore njihovim srednjovekovnim državnostima. Pošto
je "pozdrav" (ako je tačno registrovan prema kratkom
TV izveštaju) prenet bez ikakvih ograda, znači li to da i SPC
dovodi u pitanje jedinstvene nemanjićke korene srpske srednjovekovne
državnosti i tradiciju svetosavlja, odnosno, da i sama voljno
prihvata rasturanje srpskog plemena i države?
A, poznato je, kako se Vatikan kroz istoriju odnosio prema ujedinjenju
Srba i stvaranju (i rasturanju) jugoslovenske države. Poznato
je i to, da se papa Jovan Pavle II, prilikom svojih mnogobrojnih
putovanja, više puta izvinuo i tražio oprost (verujem iskreno)
za zločine koje je katolička crkva počinila (preko inkvizicije
i dr.) u srednjem veku, kao i prema (takođe, već davno mrtvim)
američkim Indijancima koji nisu prihvatili da se pokrste.
Tako nešto, ipak, nikada nije učinio, ne samo prema srpskim žrtvama
u Jasenovcu i drugde (a dva puta je posetio Hrvatsku), već ni
prema preživelom "ostatku" Srba. Takođe, Vatikan se
nije usprotivio NATO bombardovanju Republike Srpske, a osudio
je NATO bombardovanje Srbije (u ovom slučaju smatrajući, verovatno,
da "istočno od Drine" i nema stvarni "sukob interesa").
Potez princa Čarlsa
Najzad, možda je uputno i ovom prilikom spomenuti protest grupe
naših sugrađana protiv božićne službe u kapeli Patrijaršije za
goste anglikanske vere. Taj protest naišao je, s pravom, na veliko
žaljenje i osudu, ne samo vrha SPC, već i naših najviših državnih
zvaničnika. Međutim, nisam zapazio da je neko izrazio negodovanje,
što je, skoro u isto vreme (prema vesti iz Vašeg lista), u Oksfordu,
i to iz ruku princa Čarlsa, uručena islamska nagrada "za
izuzetnost" (!?) koja nosi ime Alije Izetbegovića, osvedočenog
islamskog fundamentaliste i, po mnogima, glavnog krivca za počinjanje
rata u BiH. A princ Čarls je direktni predstavnik engleske krune,
tj. kraljice Elizabete II, koja je i formalni poglavar Anglikanske
crkve!
Spas naroda
Očigledno, "crno zlato" islamskih zemalja neodoljivo
usmerava i one najmoćnije na Zapadu, a u SAD posebno, pri čemu
se preko njih, ali i neposredno, odlučujuće podržavaju i šire
apetiti onih u Prištini i Sarajevu.
To su ti "strateški interesi" (a ne samo neki "lobiji"),
zapravo interesi "za potkusurivanje", koje naši spoljnopolitički
činioci, u svojoj isključivoj usmerenosti i podređenosti, izgleda,
ne žele da prepoznaju, iako ti interesi već niz godina tako brutalno,
i neprestano, deluju na račun srpskog naroda (odnedavno, i makedonskog).
Sve je izvesnije, ali i bezočnije, da toj "strategiji",
kao politički i moralni instrument, služi i Haški tribunal, koga
upravo te zemlje (a ne većina članica UN) finansiraju i usmeravaju.
Stoga, suočeni sa ovakvim trajnijim "strateškim interesima",
srpske vođe (svetovne i duhovne) moraju da porade predano za spas
svoga naroda i države, da sačuvaju njihovu snagu i jedinstvo i
da neodložno zatraže pomoć od svih blagonaklonih u svetu, velikih
i malih, pravoslavnih i drugih, jer: "Ištite i daće vam se;
tražite i naći ćete; kucajte, i otvoriće vam se".
Blažo Krstajić
Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Z A P A Ž A NJ E
Turbofolk lingvistika
Novinari najčešće ne znaju jezik
Poplava jezičkih grešaka u medijima, nažalost više
nije vest dana. Najčešće su dežurni krivci novinari, pogotovu
sportski, koji su nešto tanjeg znanja maternjeg i stranih jezika.
Kada pri tom "imitiraju" političare, čak bez obzira
na ideološka opredeljenja, takve greške dobijiju neku vrstu "iznuđene"
verifikacije. No, kada se poznati i priznati lingvisti nađu u
toj ulozi, šala prestaje.
Egon Fekete pisac rubrike o jeziku u jednom dnevnom listu pod
naslovom "(Ne)ukorenjene jezičke greške" nas poduči
da se nemački grad Düsseldorf (on ga doduše piše Dusseldorf!)
na srpskom piše i izgovara Dizeldorf! Da ne ostane samo na tvrdnji,
objasnio nam je da jezičko pravilo propisuje "oblik uobičajen
u našem jeziku"(sic!) i da se nemačko "s" ispred
vokala preuzima u pisanju i izgovoru kao naše "z".
Prevođenje preglašenog samoglasnika u naše "i" ostavio
je uz grešku u transkripciji originala, bez objašnjenja. Kako
lingvista može od "ss" da amputira samo jedno "s"
da bi sproveo svoju akrobaciju ostaje nejasno. Jer, u nemčkom
"ss" odgovara tzv."oštro s" koje se piše posebnim
znakom "ß" a izgovara isključivo kao naše "s".
Toliko o pravilima.
Što se tiče uobičajenosti ili možda bolje rasprostranjenosti,
sigurno da je tip motora sa unutrašnjim sagorevanjem DIZEL (nazvan
po svom nemačkom tvorcu Diesel-u), možda mnogo poznatiji nego
grad u Nemčkoj, no "takva uobičajenost" nema nikakve
veze sa navedenim primerom niti može da isfabrikuje neku "analogiju".
Do sada mi nije poznat slučaj uvođenja u srpski jezik (barem ono
što se smatra standardnim) naziva Dizeldorf. Naprotiv, u Rečniku
jezičkih nedoumica Ivana Klajna stoji izričito Diseldorf a ne
Dizeldorf.
Pored toga, gospodin Fekete u daljem tekstu navodi da se "Dresden"
i "Schlesswig" (na nemačkom) pišu i izgovaraju na srpskom
kao Drezden i Šlezvig ali da je dozvoljeno i Dresden i Šlesvig.
Neverovatno je da lingvista ne zna kako se piše na nemačkom Šlezvig!
Verovatno da bi opravdao ono što je opovrgao kod Diseldorfa, sad
ubacuje jedno nepostojeće "s". Jednostavno, Šlezvig
se na nemačkom piše "Schlesnjig".
Međutim, grad i pokrajina Šlezvig imaju i svoju dansku verziju
"Slesvig" sa nama najpribližnijem izgovorom Slesvig.
Kako je gospodin Fekete došao do potpuno nepoznatog Dresdena nije
objasnio, što se tiče Šlezviga, mi smo ga preuzeli od Nemaca,
pa ako poštujemo "uobičajenost", tu dualizma nema. I
kad smo već kod lingvističke "turbofolkizacije" da navedem
još nekoliko novih bisera iz medija.
Skorašnje rukometno prvenstvo održano u Danskoj u nepostojećem
gradu Arhusu (umesto Orhusu). Preko TV reklama nas bombarduju
"PAJERO-om" ili čak "PADŽIRO-m" umesto "PAHERO"(na
španskom transporter sena, pojam snage). Ovdašnji Micubišijev
zastupnik ne haje na ovu primedbu.
"Najčuveniji kviz na svetu" BK televizije nam navodi
nekog fatamorganičnog italijanskog proizvođača sportskih automobila
"LAMBORDžINI-ja" umesto LAMBORGINI-ja (zar je čak obično
čitanje italijanskog, za kuću BK nepremostiva prepreka?).
I tako, kad se slične besmislice ponove dovoljno puta, proglasićemo
ih "uobičajenim", a odgovarajući lingvisti će ih zamotati
u jezička pravila i norme, zatim možemo "svi da idemo na
more", što reče Melina Merkuri.
Vladimir Lapčević, dipl. maš. inž
Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
R E A L N O S T
Potrebna je hladna glava
Naš problem je daleko širi, pa su opstanak i ostanak pod znakom
pitanja
Mi Srbi imamo jednu, ne baš pametnu, osobinu. Vrlo
često su nam reakcije nepromišljene, pogrešne, ostrašćene, i slično.
Ne vidimo od drveta šumu, a hoćemo i da, što kaže narod, istrčimo
pred rudu. Razum i realnost (čitaj: hladna glava) nisu nam baš
jaka strana. Takvi su, izgleda, mnogi Srbi - od Beograda do NJujorka.
Gospodine Bjeliću, zašto crkva na Menhetnu (pretpostavljam pravoslavna,
jer je zovete "našom") ne radi na (naš) Božić je stvar
između Vas i Vašeg sveštenika, to rešite sa njim. Sumnjam da to
nekog ovde posebno zanima. Uzgred, jeste li pokucali? Ako bih
ja naišao na zatvorena crkvena vrata (makar to bilo i na Menhetnu)
nikad se ne bih osećao ugroženim Srbinom, a daleko od toga da
bih pomislio da mi neko, na taj način, oduzima moje srpstvo, veru
ili tradiciju. Valjda su te stvari jače od jednih zatvorenih vrata.
Budite i ubeđeni da odlično znam (zbog svoje struke) koliko ima
manastira i crkava na Kosmetu (ne samo na Kosovu, g-dine Bjeliću),
a koje Šiptari redom ruše, ali to nije sada tema.
Gospodine Živkoviću, promašili ste (opet) temu. Šta je to (istorijski)
pogrešno u stavu da su Turci ostali Turci, iako su odustali od
svog starog pisma (i to bez sečenja glava)? Naravno, ništa - to
je činjenica. Izgleda da ipak, niste shvatili suštinu onoga što
sam napisao. Onaj koji je iz mog teksta izvukao naslov "Kako
opstati i ostati?" je pogodio u sam centar - to je tema,
g-dine Živkoviću. Kako to kod Vas poređenje raznih pisama sa ćirilicom
postade "čisto bogohuljenje"? Jedino, ako je sam bogočovek
Isus koristio isključivo ćirilicu i zabranio bilo šta drugo.
Ali, šalu na stranu. Ja pišem jedino ćirilicom, a i svi moji
u porodici. Moj komšija (inače Šumadinac) piše latinicom - ja
mu zbog toga nikad ne bih rekao da nije Srbin. Tu je suština.
Vezivanje srpstva (samo) za ćirilicu, kalendare, pa čak i pravoslavlje,
dovelo je do toga da su svi koji su, milom ili silom, primili
drugu veru automatski postali pripadnici drugih (i neprijateljskih)
naroda. Da li je, g-dine Živkoviću, ikad zabeleženo nešto slično
kod Šiptara, iako su pripadnici tri vere? Nasuprot tome, mnogi
Šiptari su poreklom Srbi.
I na kraju, rasrbljivanje je od 1941. godine na delu - trajalo
je, traje i trajaće. Pored naroda, rasrbljuju se danas Kosmet,
Raška, pa i Bujanovac i Preševo. Da ne govorimo o srpskim krajevima
u Hrvatskoj. Mi smo narod u nestajanju - svi to vidimo. Mladi
idu, teritorije se otkidaju - to je srpska tragedija. Ja sebe
(a ni druge) nikad ne bih smatrao ozbiljnomislećim Srbinom ako
bi sve to posmatrao jedino kroz vrlo uski okvir pitanja ćirilice
ili kalendara. Da je samo to u pitanju sve probleme bismo brzo
rešili. Naš problem je, međutim, daleko obuhvatniji, pa su i opstanak
i ostanak pod velikim znakom pitanja. Na potrebu takvog gledanja
sam, gospodo, hteo da ukažem.
Miodrag Spajić
Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
P I T A NJ E
Zoco - gde su testere?
Otvoreno pismo premijeru Srbije gospodinu Zoranu Đinđiću
Premijer Zoran Đinđić me više ne interesuje. Ali,
pre nego što zaklopim u sebi svako interesovanje za njega, da
mu se, za svaki slučaj, ipak, obratim. Povod je njegova izjava
da u sklopu Bora i Majdanpeka više nema ničega, da su to ispražnjeni
rudnici kao i ona druga, da ga guverner NBS više ne interesuje
jer će nas, veruje premijer, njegovo odbijanje da ga posluša,
dovesti do daljeg rasta deficita u našem platnom prometu.
Naravno, guverner na to, odgovara svojim shvatanjima događaja
uz tvrdnju da se kod nas moraju preduzeti mere, kako bi se kreditnom
aktivnošću banaka povećala proizvodnja, a ne uvoz iz inostranstva.
Ništa bez Čede
Kada je reč o ovoj polemici između dva čoveka naše političke
i finansijske scene, sklonija sam da poverujem rečima Mlađana
Dinkića, a daleko manje rečima čoveka koji ovih dana oštri testere
i uz saradnju svojih ministara bespoštedno rasprodaje ovu malu
Srbiju i sve što ima značaja u njoj, kako bi sutra ili prekosutra,
što kažu mangupi "digao sidro" i...
Ne znam da li ima kuću, ali znam da sve njegove priče, od onih
da nikada nije poznavao neke sumnjive ljude poput Čumeta, pa sve
do onih pitanja, poput ovog - zašto je Srbiji toliko potreban
Čedomir Jovanović, pa je, skoro, prva ličnost naše političke scene,
a pritom ovaj momak, sem što ima svoj pešački prelaz ispred zgrade
Skupštine Srbije, ne poseduje ni jednu diplomu koja bi me uverila
da baš on mora da sedi u Skupštini Srbije kao prvi čovek, kao
čovek koji, a kako mi je rekla Neda Arnerić, pred svako zasedanje,
poziva poslanike DOS na konsultacije i određuje im sadržaj i teme
njihovih istupanja za govornicom, a povodom svih mogućih tema
o kojima se raspravlja u srpskom Parlamentu.
Put maršala
Verujem lepoj poslanici, glumici, kao što sam podjednako ubeđena
da nikada više za života Zorana Đinđića, Srbija neće imati svoj
dan glasanja i javnog izjašnjavanja o tome ko će upravljati njome
i ko će ovom jadnom narodu i dalje "krojiti kape", kao
što sam uverena da će Zoran Đinđić, do kraja svog života, poput
Josipa Broza nekada, vladati Srbijom.
Dakle, premijera više ne interesuje guverner. Narod se i inače,
više ne interesuje za premijera, a pogotovu, ne onda, kada za
govornicom Parlamenta ugleda Čedu Jovanovića. Dakle, dete Čeda
nam skroji sudbinu, Đinđić je tu i tamo malo skreše i podseče
a, kada je Zoran Đinđić u pitanju jedino ti Srbija ostaje da tupiš
testere i gledaš kako se smanjuješ, jer premijer sve polako rasprodaje.
Mirjana Vlajić, novinar
Beograd
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
P R O T E S T
Zašto ne piše Maja Petrović
Onda, sada i svagda ... odličan tekst Maje Petrović
, kao i uvek. Običnom čitaocu su potrebne takve informacije da
bi bolje i jasnije shvatao irealnost sopstvene zemlje. Svakako,
tekst se pozabavio mnogim aspektima socio/ekonomskog života, a
prostora malo. Ne znam zašto je prestala da vam piše poslednjih
godinu dana.
Uzgred, da spomenem pismo g-dina Stanojčića: stiče se utisak
da se ona "famozna" inflacija desila, jedino sa ciljem
da se opljačka stanovništvo... sa čime se uopšte, ne slažem. Prvenstveni
cilj je bio finansiranje rata i održavanje socijalnog mira, onda
kada je privreda bila sasvim posustala. Čak i onda su penzije
stizale na vreme, a sada?
Dakle, lepo je setiti se toga i svih aspekata tih vremena, pozabaviti
se time i reći: "ne ponovilo se". No, naglašavati "da
je polit-elita pljačkala narod, tamo nekada u prošlosti "je
odista naivno. To je stalan i trajan proces svuda u svetu i...
odvajkada.
Dakle, gledajmo da nas ovi SADAŠNJI što manje pljačkaju, dok
je vreme, da ne bismo 2013-te, uz uzdah i vajkanje govorili: "
KAKO NAS JEFTINO RASPRODAŠE PRE DESETAK GODINA , UZEŠE PROVIZIJE,
itd."
Pozdrav,
Miodrag Bjelić
Njujork, SAD
|
 |
  |
|
|