|
 |
 |
  |
 |
 |
P I T A NJ E
Gde je otac Tadej?
Reč je o čoveku kod koga su mnogi dolazili da traže pomoć, savet
i tumačenje
Jedan sam od onih mnogobrojnih pravoslavnih vernika
koji su imali sreću da upoznaju oca Tadeja Štrbulovića, starca
monaha, ispisnika našeg patrijarha Pavla. Osamdesetosmogodišnji
starac ušao je u manastir Vitovnicu još kao četrnaestogodišnjak,
1928. godine, jer je rodom iz istoimenog sela pored manastira,
koje se nalazi na obroncima Homoljskih planina, u neposrednoj
blizini Petrovca na Mlavi.
Znači, gotovo čitav svoj životni vek proveo je kao monah, služeći
po raznim manastirima Srbije (Rakovica, Pokajnica), dobivši čin
arhimandrita i postavši iguman manastira Vitovnica. U taj manastir,
sagrađen još u vreme kralja Milutina, zbog oca Tadeja su dolazili
ljudi iz svih krajeva bivše Jugoslavije, pa i inostranstva. Bilo
je vernika svih konfesija (pravoslavni, katolici, protestanti,
čak i muslimani), ateista, radoznalica.
Svi oni su dolazili da ga čuju, vide, da traže pomoć za svoje
probleme, savet, tumačenje. I svi oni su i dobijali to što su
tražili: blagu reč, jevanđelje, Hristovu nauku iz usta čoveka
koji je, to je više nego sigurno, bio nadahnut, darovit, prozorljiv.
Tako je taj manastir, relativno zabačen i neugledan, postao pravo
središte pravoslavne duhovnosti, mesto hodočašća, otkrovenja za
mnoge koji su tu dolazili da čuju propovedi oca Tadeja. Mnogi
su tek tu otkrili šta je hrišćanstvo na živom primeru oca, mnogi
su se i zamonašili zahvaljujući njemu.
Nema spokoja
Istovremeno sa tom idiličnom i harmoničnom pričom tekli su događaji
koji su sve nas vernike zbunjivali i izazivali strepnju. Umesto
da mu i sama srpska crkva bude zahvalna za takav jevanđeljski
i misionarski rad, ocu Tadeju je u više navrata zabranjivano da
komunicira sa vernicima, čak i da ih viđa, bio je smenjen sa mesta
igumana (navodno, na sopstveni zahtev), u manastir su dovedeni
neki novi monasi koji su bili sve, samo to ne. Pričalo se i da
mu je sam život ugrožen.
Problemi su kulminirali kada je za episkopa Braničevske eparhije,
čije je sedište u Požarevcu, izabran Ignatije Midić. Od tada otac
Tadej više nema ni mira ni spokoja. Ponavljam, radi se o starcu
od 88 godina, čija je jedina želja da umre u miru manastira Vitovnica,
blizu mesta rođenja, tu gde je proveo gotovo sav svoj život posvećen
služenju Bogu i ljudima. No, tako ne misle i visoki zvaničnici
Srpske pravoslavne crkve. Počinje pravi progon starca, čak izgon
iz manastira.
Nikakvih zvaničnih odluka ni dopisa, samo tako, saznajemo da
je otac čak negde u Crnoj Gori, u okolini Kolašina, navodno sklonjen
da bi imao mira od mnogobrojnih vernika koji ga opsedaju. I da
je to učinjeno po njegovoj želji. Posle jedne zime provedene tamo,
u potpuno neprikladnim uslovima, oca vraćaju u Vitovnicu. No,
ne zadugo.
Ponovo ga odvode u nepoznatom pravcu. Ipak, saznajemo da je "sklonjen"
u jednu privatnu kuću u Bačkoj Palanci, na samoj granici sa Hrvatskom,
kod izvesnog čoveka, koji mu nije ni rod ni prijatelj, već samo
izvršilac nečijih direktiva.
Pisma patrijarhu
Starca ipak "velikodušno" dovode nedeljom i velikim
crkvenim praznicima da prisustvuje službi u manastiru Kovilj,
koji je ujedno i sedište vikarnog episkopa jegarskog i bačkog
Porfirija. Dovode ga i odvode, tako da mu niko od običnih vernika
ne može prići, zatražiti blagoslov, progovoriti s njim koju reč.
Kad pitate episkopa Porfirija za dozvolu da to uradite, dobijate
neodređen i smušen odgovor, u stilu: "Otac je star i iscrpljen,
potreban mu je mir". Pa, zar je to mir, kada ga proteraju
iz manastira, crkve, hrama, kod ljudi koji su nevernici, i rade
za državnu bezbednost, po onim informacijama kojima raspolažemo?
Malo čudno, gotovo neverovatno!
Po poslednjim informacijama otac Tadej je ponovo odveden u nepoznatom
pravcu, jer je suviše ljudi saznalo gde ga kriju, te su dolazili
u Bačku Palanku pokušavajući da stupe u kontakt s njim.
Episkop Ignatije ne želi ni da razgovara na tu temu, iako su
mu vernici iz njegove eparhije pisali peticije sa zahtevima da
se otac Tadej vrati u manastir Vitovnicu. Oba episkopa bačka,
Irinej i Porfirije, čine to isto. Brojni vernici su pisali i patrijarhu
Pavlu, obaveštavajući ga šta se događa sa ocem Tadejom, no bez
ikakva odgovora.
Zato se obraćam medijima, u ime mnogobrojnih vernika, tražeći
odgovor od zvaničnika SPC: gde je otac Tadej, i zašto mu se sve
to čini? Ukoliko se, naravno, neki od medija usudi da objavi ovo
pismo.
NENAD MARKOVIĆ
BEOGRAD
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
B R U K A
Nepažnja prema starima
Briga o starim licima nigde nije bila zanemarena kao u ovo doba,
doba velikog siromaštva
Naš ugledni profesor dr Mladen Davidović, direktor
Instituta za gerontologiju KBC "Zvezdara", izjavi: "Stare
osobe, i po božjim i po ljudskim zakonima, imaju ista prava kao
i svi ostali ljudi".
Tog pravila se ne držimo. Evo kako: u gerontološkim centrima
na području Srbije, cena usluga u domovima, od decembra 2001.
godine do decembra 2002. godine, povećana je za 61,44 odsto. Septembarske
penzije, sa kojima korisnici plaćaju novembarske usluge, manje
su od decembarskih za 2,38 odsto.
Ovakva razlika između pada penzija i povećanja cene usluga u
gerontološkim centrima, za svaku je osudu Ministarstva za socijalna
pitanja. Budućnost u centrima starih lica se ne nazire. Korisnici
usluga u GC u 70 odsto slučajeva su lica sa penzijama ispod prosečnih
u republici. Korisnici domova nisu u mogućnosti da redovno plaćaju,
pa se gerontološkim centrima duguje ogroman novac.
Time se smanjuje kvalitet ishrane i povećava broj obolelih lica.
Zdravstvena zaštita je oslabila. Novca nema za kupovinu lekova.
Lekarima u gerontološkim centrima zabranjeno je pisanje recepata,
pa su u nemogućnostima da adekvatno leče. Ministarstvo za socijalna
pitanja dalo je mnogo obećanja penzionerima i starim licima. Ministarka
Matković i predsednik Vlade Srbije Đinđić opravdavaju način donošenja
zakona pritiskom međunarodne zajednice i MMF-a. Gladnih stomaka
u EU!
RADOMIR MILUNOVIĆ
PANČEVO
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
LIČNI STAV
Protiv kiča u evropi
U toku mog boravka u matici bilo je mnogo socijalno-političkih
"nagrada i kazni". Dobili smo tako "naj-Evropljanina"
i "najevropskijeg govornika", trubadure u turbulenciji
tranzicije, verovatno zato da bi isti ohrabrili tranziciju zemlje
i bili uzor drugima, odnosno narodu.
O nagradama
Jeste da ni jedan ni drugi laureat nikada nisu živeli u Evropi
(zato su često leteli evropskim avio-kompanijama), ali mi smo
time potvrdili utopiju: laureati misle da znaju šta je Evropa,
a matica ih je nagradila jer oni tako misle. Organizatori nagrada
se verovatno sećaju vremena u kome je Josip Broz Tito dobijao
plakete od venecijanskog zlata svake nedelje, koje je, kada je
već bio izgubio šarm i mladost, redovno primao, zaboravivši da
je elegantnije bilo odbiti ih (naročito jer su se ponavljale).
Psihološki je uopšte zanimljivo zašto neko prima nagradu (osim
u slučaju kada je ona novčana), a i zašto je onaj drugi daje.
Statueta "naj-državnik" je barem mogla biti ozvučena
mikrofonima, pa i korisna za davaoce, ali nagrada "naj-Evropljanin"
i bez ozvučenja zvuči kao primitivna mitomanija.
Kada su za ova naimenovanja čuli naši Srbi iz rasejanja, smejali
su se. Ali, najsmešnije je, verovatno, to što naše demokrate nisu
shvatile samu filozofiju demokratije. Ona teži velikom broju,
umerenoj količini sreće za veliki broj, proseku, čak i nekom poravnjenju,
pa kategorija "naj" tu ima najmanje smisla. Srbi iz
Francuske misle, osim toga, da bi ova priznanja mogla da uvrede
"naj-Amerikanca", jer je "naj-Evropljanin"
u odnosu na "naj-Amerikanca" nešto kao "naj-Šiptar"
ili "naj-Srbin" u odnosu na "naj-Balkanca".
Možda bi se to moglo tumačiti i kao partikularni govor mržnje.
Jedan od laureata se toliko približio Evropi da je na svoju zastavu
stavio simbol NATO saveza, koji visi u Briselu kao simbol okupirane
Evrope, a drugi valjda još nije pročitao najbolje evropske oratore
i besednike, čim je pristao da primi nagradu za "najevropskiji
govor".
Pored tolikih umnih ljudi iz matice i rasejanja, mi smo se opet
zatvorili u totalitarnu estetiku i incestuozni krug u kome stranački
prijatelji jedni drugima uručuju plakete.
Ostaje nam sada "naj-NATO vojnik", "naj-partner
za mir", "naj-antiterorista", a možda i "naj-haški
svedok". I Mao Cedung bi pozavideo.
Mnogo narcizma
Ne samo što smo, jedva se oslobodivši azijatske depresije, uzeli
baš ono najgore iz zapadne idiotije, nego smo dobili i novinske
referente koji vode spoljnu politiku zemlje i okupiraju strateška
mesta u ravni jednog Kisindžera, stjuardese konzule, ministre
za dušu - stručnjake za telekomunikacije, upravnike i savetnike
koji se jedva izražavaju (ne toliko zbog govornih mana, koliko
zbog nedostatka štiva), već sada imamo i autentične laureate.
Tačno je da je čovek osetljivo biće.
Ali, nije baš ni tako teško odbiti glupa naimenovanja, uz malo
manje infantilnog narcizma i malo više introspekcije. Ipak, izgleda
da laureat Pavlovljeva uslovljavanja najlakše odbije upravo onda
kada veruje u ono za šta mu se ona nude, kao i kada zna da drugi
u to veruju. Sartr je verovao da je dobar pisac i nije hteo Nobelovu
nagradu koja je trebalo da i njega (i publiku) ubedi u isto.
Verovatno da u američkoj narodnoj tradiciji treba zgrabiti sve
što se približi, ponudi, deli, daje, jer je to još uvek produžetak
ideologije osvajanja Zapada, takmičenja i socijalnog "probijanja".
U Evropi, međutim, barem mi koji u njoj živimo to znamo, i te
kako je na ceni akt odbijanja, naročito ako je reč o ideologiji
ili budalaštini. Ako je još uopšte nešto od tog autentičnog evropskoj
duha ostalo, možda je ova estetika i etika odbijanja kiča, najveće
njegovo uporište.
Dobro je ostati "reakcionar" u odnosu na glupost -
rekao bi Leon Dode. Šteta što ga nisu čitali...
DR MILA ALEČKOVIĆ - NIKOLIĆ
FRANCUSKA
|
 |
  |
|
|