[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Nedelja, 6. oktobar 2002.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Reporter "Glasa" leteo motornim zmajem kluba "Airbane" na sportskom aerodromu "Lisičiji jarak"

Bolje od seksa

Sve popularniji sport u našoj zemlji. Zmajevska obuka košta 750 evra, dok je sama letelica mnogo skuplja

Varljivo oktobarsko sunce izmamilo je ljubitelje raznih letelica do obližnjeg sportskog aerodroma "Lisičiji jarak" da se još jednom otisnu u nebeska prostranstva. Odmah po dolasku na aerodrom osećamo onaj neopisivi letački adrenalin. Pored grupe padobranaca koji su se pripremali za let i skokove, naravno.

Tu je i mini avion, spreman za poletanje, vlasnika neke slovenačke banke, kako nam rekoše, kao i žiro kopter koji košta oko 25.000 evra. Vlasnici raznih letelica uglavnom su uspešni sredovečni biznismeni, ljubitelji neobičnih sportova koji se na ovom mestu često okupljaju i razgovaraju o čemu drugom, nego o letenju.

Najbrojniji su, ipak, zmajari predvođeni Branimirom Miljkovićem, višestrukim prvakom Jugoslavije u motornom zmajarenju i predsednikom kluba "Airbane".

Za čitaoce "Glasa"

Prvih pet čitalaca "Glasa" koji se budu javili našoj redakciji imaće prilike da lete motornim zmajem zajedno sa Branimirom Miljkovićem.
Klub "Airbane" telefon 063 708-750.

Nakon vatrenog krštenja letećom spravom, dok se vaš reporter polako ponovo privikavao na čvrsto tlo, razgovaramo o ovom neobičnom sportu.
- Prvi motorni zmajevi u našoj zemlji pojavili su se pre petnaestak godina iz Slovenije i Mađarske. Bili smo opčinjeni njima i počeli odmah da pravimo svoje letelice, što nije bilo nimalo lako. Budžili smo motore od starog "trabanta", dovijali se na razne načine i tako su nastali prvi srpski zmajevi - kaže za "Glas" Branimir Miljković, najpoznatiji zmajar u Srbiji.

Danas su to impresivne letelice koje idu i do 200 km na sat, a mogu da se vinu i do 10 km visine, naravno, uz posebnu opremu.
- Kao što se može videti, svaki zmaj ima svoju trokolicu širine jednog metra i četrdeset santimetara dužine tri metra zavisno od visine letača. Uglavnom su dvosedi u pitanju, tako da pored pilota može da se vozi i jedan putnik koji za vreme vožnje ima prilike da fotografiše ili jednostavno uživa u ambijentu - objašnjava naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, u klubu "Airban" koji postoji deset godina mnogo je zmajara prošlo letačku školu. Posle 30 sati teorijskog leta izlazi se na aerodrom, gde se uči prava veština letenja. Obuku uglavnom završavaju muškarci i do sada se samo jedna žena, profesor slikarstva, našla među njima. U pitanju je, naravno, vrlo skup hobi, jer jedan zmaj košta oko 10.000 evra a obuka oko 750. Uslov je samo da đak ne premašuje 100 kilograma, kako bi zmaj mogao da uzleti.

Kažu da je vožnja vrlo bezbedna, jer ukoliko i dođe do prestanka rada motora letelica, može bezbedno da se spusti na vrlo malu površinu.

Različiti su doživljaji prvog leta. Deca tvrde da je strašno samo u početku, a posle je super, odrasli, kada jednom polete, zauvek ostaju zarobljeni lepotom nebeskog prostranstva, a jedna plavuša je, kako kažu, posle spuštanja na zemlju, oduševljeno rekla: " Ovo je bolje od seksa".

Motornim zmajevima u Srbiji najčešće se leti do Zlatibora, gde postoji registrovano letelište. Putuje se oko dva sata, uglavnom na visini od dva km i sve vreme su u vezi sa kontrolom letanja, što je neophodno za ovu vrstu putovanja. Poljaci, Mađari i Amerikanci uspeli su da uz pomoć motornog zmaja obiđu ceo svet. Naši ljudi bi se rado otisnuli na ovo putešestvije, ali je glavni problem novac.

Priči o zmajarenju, čini se, nikada kraja, ali su počeci svima najdraži. Prvi let zmajem iznad Beograda obavljen je 1993. godine u okviru aero-mitinga na Ušću i ušao je u istoriju. Tada je obavljen i prvi padobranski skok sa ove letelice. Iste godine održano je i prvo državno prvenstvo u staroj Jugoslavije u nekoliko disciplina, kao što je slobodno sletanje na cilj sa ugašenim motorom.

Pobednik je bio Bane Miljković i od tada je, kako tvrdi, zmajarenje za njega postalo bolest neizlečiva.

Žaklina Milenković


vesti po rubrikama

^ljudi i događaji

15:47h

Sve što se da videti u Strazburu svedoči o bogatstvu i moći EU

16:19h

Reporter "Glasa" leteo motornim zmajem kluba "Airbane"

16:52h

Knjiga "Živi i mrtvi" oživela sećanja na Nišliju Miku Aradžiju

 

 


     


FastCounter by LinkExchange