BEOGRAD - Srbija u zadnjih godinu dana
nije zemlja poreskog raja, kao što je bila u vreme Miloševica,
ali ce, sa zahuktavanjem poreske reforme, koja ce zapoceti od
jeseni nalikovati na zemlje, slicne SAD, gde je gradanina najlakše
uplašiti opomenom - "ocinkaricu te poreskim organima".
Cilj novih fiskalnih mera koje se pripremaju je prevodenje sive
ekonomije u legalne tokove, stroža kontrola i obuhvat šireg kruga
poreskih obveznika što je uslov da se u proseku smanje porezi.
O tome kako je teško naplatiti porez u Srbiji, najbolje govori
podatak da se polovina naplate ostvaruje prinudnim putem, dok
na Zapadu to iznosi ispod pet odsto.
O tome šta sadrži drugi paket poreskih reformi koji se odnosi
na podsticaj investicija i zapošljavanja, a najavio ga je prošle
nedelje u Kragujevcu ministar finansija, Božidar Đelic, razgovaramo
sa Duškom Stojkovim, konsultantom Ministarstva za finansije, koji
ovaj posao obavlja pod patronatom organizacije Ujedinjenih nacija
za razvoj.
- Ministarstvo finansija priprema nacrt fiskalnih mera za podsticaj
investicija u okviru kojeg je predvideno smanjenje poreza na dobit
sa sadašnjih 20, na manje od 15 odsto. O kojem iznosu se tacno
radi, znacemo nakon završene fiskalne analize. Ovo ce biti praceno
i novim Zakonom o racunovodstvu koji ce važiti od 1. januara naredne
godine.
Pored toga, aktiviracemo postojece fiskalne mere kroz neku vrstu
kredita za zapošljavanje. Za svakog novog zaposlenog, poslodavac
ce biti subvencionisan kroz smanjenje poreza na dobit u toku dvogodišnjeg
perioda. To znaci, ako vlasnik firme zaposli dva radnika sa platom
od 150 evra mesecno, za dvogodišnji iznos njihovih zarada koji
iznosi 7.200 evra, poslodavcu se smanjuje porez na dobit - kaže
Stojkov.
Treca mera za podsticaj investicija je intenziviranje postojeceg
investicionog kredita kroz dodatno smanjenje poreza na dobit.
Za mala preduzeca, predlog je da se nove investicije stimulišu
sa 40, a srednja i velika preduzeca sa 20 odsto. Tako, na primer,
ako poslodavac kupi mašinu od 100.000 evra za 40.000 evra mu se
umanjuje porez na dobit, odnosno za 20.000 evra, ako je rec o
srednjim i velikim firmama, kaže Stojkov. On dodaje da se, posebno
razmišlja o fiskalnim podsticajima za velike strateške investitore
kao i o onima koji su spremni da ulažu u podrucja od posebnog
znacaja za Srbiju.
- Da bi se privukli veliki strateški partneri razmišlja se i
o tome da budu oslobodeni placanja poreza na dobit preduzeca u
toku 10 godina. Rec je o krupnim investitorima koji zapošljavaju
veliki broj radnika i investiraju u SRJ znacajna sredstva. Slicnu
olakšicu dobice, verovatno i sva ona preduzeca koja su spremna
da investiraju u podrucja u Srbiji u kojima je zbog tranzicije
veliki broj radnika otpušten, kao što su Kragujevac, Majdanpek,
i Bor. Svejedno da li ce njihova investicija biti usmerena u osnivanje
novih firmi ili dokapitalizaciju postojecih. Prethodno ce se zakonom
utvrditi koja su to podrucja i koji je to nivo predvidenih investicija
i broj zaposlenih, neophodan da bi preduzece ostvarilo ove privilegije.
Ovi investitori bi bili, takode oslobodeni placanja poreza na
dobit, ali za nešto kraci period u odnosu na velike strateške
investitore, precizira Stojkov.
Nacrt novog Zakona o porezu na dobit, prema recima Stojkova, na
jesen ce razmatrati Vlada Srbije s tim da još nije izvesno kada
ce poceti i da se primenjuje ovaj novi fiskalni paket. Postoje
dva predloga, jedan je da sa primenom treba poceti što pre, dok
je druga varijanta da se uvodenje ovih fiskalnih podsticaja odloži
do januara, odnosno do pocetka nove fiskalne godine.
- Pre donošenja ovih mera konsultovali smo veliki broj privrednika
da bi znali šta ih najviše tišti. Znamo da je to porez na promet
koji cini, kao i svuda u svetu od 30 do 40 odsto svih fiskalnih
prihoda. Zato cemo pokušati da i u oblasti sadašnje jedinstvene
stope poreza na promet koja iznosi 20 odsto smanjimo njen iznos
za odredene grupe privrednika. Naša ideja nije da se ponovo uvodu
razlicite poreske stope, vec da se, eventualno u oblasti usluga
i velikoprodaje iznadu mehanizmi za umanjenje ovog poreskog opterecenja.
Ipak, pre konacne odluke, moramo uraditi opsežnu fiskalnu analizu
da bi videli šta možemo da uradimo.
Z. Mihajlovic