|
 |
 |
  |
 |
 |
Predlog
Za odeljenje VMA u Kosovskoj Mitrovici!
Vrlo interesantan clanak ste objavili, što dolikuje
ugledu "Glasa javnosti", u utorak, 9. juna 2002. - "Mnogi
ne pitaju za cenu samo da se lece u Srbiji!", gde isti govori
o težim hirurškim zahvatima u koje Albanci nemaju poverenja u
makedonsko i albansko zdravstvo, gde ih Unmik upucuje i vrši participaciju,
dok je u srpskim enklavama zdravstvena zaštita prakticno neuspešna
zato što je u protekle 2-3 godine iz te srpske pokrajine otišlo
oko 12.000 zdravstvenih radnika!
Albanci idu, uspostavljaju direktno vezu s onim lekarima i specijalistima
koji su radili u kosovskometohijskom zdravstvu, gde za dobre usluge,
sigurnost i poverenje placaju ogromne cene!
Covic i Đindic bi trebalo da procitaju ovaj clanak, te da iz
Vašeg teksta izvuku povoljne zakljucke. Mi bismo, isturanjem kvalitetnog
odeljenja VMA - neka to bude Kosovska Mitrovica - zaposlili i
vratili veliki strucni kadar koji nema mesta zaposlenja u Srbiji,
baš u južnu srpsku pokrajinu, gde bi se dogovor oko takvog centra
vrlo lako mogao regulisati s Unmikom i Štajnerom, a privukao bi
i mnoge kosovske Albance da se lece u takvoj medicinskoj instituciji,
gde bi, ujedno, obezbedili i nižu cenu lecenja - zašto baš u takvom
centru participaciju ne bi cinio Unmik (Rezolucija 1244) - i gde
bi srpsko i nealbansko stanovništvo, koje živi po enklavama, imalo
bolju zdravstvenu zaštitu, posebno ako se pode od toga da ce 2003.
godine biti brži povratak izbeglica na teritorije južne srpske
pokrajine.
Istorija nas uci da vreme sve leci! Albanci - Kosovari znaju
da ne mogu opstati uspešno u jednom cisto etnickom društvu, kao
što znaju i Unmik i SB UN! Zašto ovako pogodnu šansu zdravstveni
strucnjaci Srbije ne bi iskoristili, posebno Srpska vlada, kada
je jasno da ce Kosmet biti multietnicki, svidalo se to nekome
ili ne!
ILIJA GARAŠANIN, NIŠ
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Pitanje
Kakva politika nam je (bila) bolja?
Cenjeni gospodine Miodraže Spajicu (iz Beograda),
procitao sam sa pažnjom Vaše pismo u "Glasu" u utorak
6. avgusta 2002. na str. 24, "Procerdali svoju baštinu -
Srbi napravili drugima države", o nepravdama koje su srpskom
narodu nanete u 20. veku. Vi ste za mnogo što - šta u pravu. Ali,
imao sam utisak da citam isto pismo po hiljaditi put, jer vec
mnogi su pisali o tim našim srpskim stradanjima. Ja Vas pitam
da li možete dodati i dva elementa o kojima gotovo da niko od
nas, za sve ove godine, nije uspeo razborito da govori.
Prvo, šta je trebalo da bude srpska politika u 20. veku? Napominjem
da nije rec o dobrim namerama, koje smo u izobilju imali, nego
o rezultatima. Vi kažete da smo krupno grešili, i u tom kontekstu
pominjete cin Gavrila Principa 1914. i dogadaje 27. marta 1941.
ali, molim Vas da precizirate šta je trebalo ciniti. Kad biste
danas mogli da vratite vreme, i da date neke savete (znajuci sve
ovo, što danas znate) Gavrilu Principu, kralju Petru, Nikoli Pašicu,
kralju Aleksandru, Puniši Racicu, a da Vas oni i poslušaju, kakve
biste im savete dali? A kakve onima (bliže našem vremenu) koji
su 1. decembra 1989. proglasili blokadu i totalne sankcije protiv
Slovenije, što je u ime SSRNS potpisala Rada Andelkovic, a "Politika"
objavila ogromnim slovima preko cele prve strane?
Drugo, da li danas, na samom pocetku 21. veka, nešto grešimo?
Šta savetujete izbeglicama? Postoje li ikakve realne šanse da
opet postanemo vecina u svim onim republikama, zemljama i krajinama
gde smo to nekad bili? Ili je bolje povlacenje ka Šumadiji? Ja
koliko vidim, politika sadašnjeg režima sastoji se u tome da koliko-toliko
pokrpimo štete, da dodemo bar malo do daha i do nekog dinara i
priberemo se, i da udemo u Evropsku uniju. To je jedno razumno
ponašanje, ali nije neka duboka strategija. Pa pošto svi mi znao
da od kukanja i cupanja kose nema koristi ama baš nikakve, i pošto
znamo kakva nam je sadašnja situacija, sa cime (i kakvim ljudskim
resursima, kakvom omladinom, kakvom zaposlenom i nezaposlenom
radnom snagom, poštenim i lažnim penzionerima, stvarnim i lažnim
borcima, dijasporom patriotskom ili otudenim) raspolažemo, kakav
nam je natalitet, a koliko kriminala, bolesti, droge, side, alkoholizma,
sekti, bele kuge, neregistrovanih osoba, a bogme i koliko najobicnijeg
neradnickog ponašanja i lenjosti, pa i medusobne mržnje i zagriženosti;
pošto znamo i kakva je ta Evropska unija ciji cemo jednog dana
postati punopravni sastavni deo, ja Vas molim, gospodine Spajicu,
za sažet odgovor: koju biste nacionalnu strategiju srpstva Vi
danas predložili?
PROFESOR ALEKSANDAR B. NEDELJKOVIC
BEOGRAD
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Obracanje
Crkva ne da svetinje
(Republickom zavodu za zaštitu spomenika kulture n/r g. Cedomira
Markovica, direktora)
Poštovani g. Markovicu,
Mitropolija crnogorsko-primorska dobila je u poslednje vreme,
pocevši od pre nekoliko godina, niz rešenja, sa Vašim potpisom,
kojima se ova najstarija ustanova Crne Gore stavlja na optuženicku
klupu i proglašava za ustanovu koja "ruši i devastira"
kulturno i spomenicko blago Crne Gore. Te optužbe i policijske
naredbe došle su do svog vrhunca u Vaša cetiri poslednja "Rešenja"
od jula 2002. g. koja se odnose na cetiri manastira na Skadarskom
jezeru (Moracnik, Beška, Starcevo, Kom) kojima se traži maltene
rušenje svega što je uradeno na obnovi ovih svetinja i "dovodenje
manastirskog kompleksa u prvobitno stanje". S obzirom da
su ta Vaša "rešenja", bolje reci policijske presude,
date u javnost, i pre odgovora na njih (to sistematski radite
poslednjih godina, protivno svakoj pristojnosti u komunikacijama
medu ozbiljnim institucijama), primorani smo da i mi ovaj svoj
odgovor dostavimo javnosti na znanje i uvid.
Odgovarajuci Vam an Vaše dopise osecamo za svoju obavezu da obavestimo
kako Vas tako i relevantne državne organe i javnost sledece:
1. Svaki castan i razuman covek zna da je sve ono što Vi nazivate
"spomenicima kulture" radila Crkva sa svojim krštenim
vladarima i narodom, prvenstveno radi kulta - bogosluženja, sabranja
i prosvecivanja naroda istinom, lepotom, dobrotom i "svetlošcu
bogopoznanja". Takode je svakome jasno, a to potvrduje starija
i novija istorija, kad god se ti "spomenici kulture",
odvoje od svoje prvobitne namene i funkcije, oni postaju mrtvacnice,
osudene neminovno na propast. Crkva je ne samo gradila nego i
cuvala i obnavljala kroz vekove svoje svetinje, ugradujuci u njih
ljubav i kosti citavih pokolenja, koja su ih svojom krvlju branila.
Ona i danas to isto radi. Otuda, proglašavati one koji su svoje
glave položili na trupinu radi svetinja i koji u njih ugraduju
svoju mladost, život i sve što imaju, - za "devastatore",
a one kojima je to mrtvi spomenik i prosti izvor prihoda, - za
njihove jedine zaštitnike i brižnike, - predstavlja, najblaže
receno, lažljivu sliku stvari i obmanjivanje sebe i drugih.
2. Ta lažna predstava i obmana nesumnjivo je izdanak i relikt
nedavne prošlosti i bezbožnog sistema koji je iznedrio "Zavode
za zaštitu spomenika" ovakvog duha. Pošto su Crkva i vera
bili osudeni na uništenje i išceznuce, to su ustanove ovakve vrste
trebale da ih nadomeste. Pošto kult više nece biti, saglasno marksizmu,
potrebni su zaštitnici i cuvari obezbožene kulture kao jedine
vrednosti ljudske. No, šta da radimo, g. Markovicu? Proroštvo
se pokazalo lažno, Crkva i vera su se vratile na široka vrata
u svim bivšim komunistickim zemljama! I namesto da se Vaš Zavod,
kao što to cine mnoge druge društvene ustanove, - promeni na bolje,
on ostaje, nažalost, zarobljenik jedne propale ideologije i njenog
shvatanja kulture i kulturnih vrednosti, uvek spremniji da služi
sitno sopstvenickim interesima, partijama i vlastodršcima nego
li struci pokušavajuci da i dalje namece prokrustovsku mrtvacku
košulju vecno živom, dinamicnom i stvaralackom organizmu Crkve.
3. Da se razumemo: Crkva nikada nije zanemarivala, pa ni danas
to ne cini, struku i strucne ljude. To potvrduje i cinjenica da
je najtrajnije upravo ono što je ona radila i najljepše ono što
je slikano kroz vekove u njenim hramovima. Verujem da cete priznati,
g. Markovicu, da je i Mitropolija Crnogorskoprimorska kako ranije
tako i poslednje decenije, u više mahova tražila strucnu pomoc
od Zavoda u želji da uspostavi zdravu saradnju sa ovom ustanovom
zaduženom i ovlašcenom od države da pomogne zaštitu naše kulturne
baštine. Nažalost, Mitropolija je vremenom sve više gubila i gubi
poverenje upravo u strucnost, u stav prema kulturi kao i nacin
ponašanja prema crkvi i dobronamernost Zavoda za zaštitu spomenika
Crne Gore. Uz svo poštovanje prema casnim i vrednim ljudima u
Zavodu, Zavod danas, po svojoj strukturi, mentalitetu, nedostatku
istinskih strucnjaka, odnosu prema kulturi i Crkvi, nacinu obavljanja
svoje dužnosti, po svojoj upravi - lici na ovcu koja ima lepo
zvanje i prizvanje, koja lepo bleji ali malo mleka daje.
Mitropolija je skretala pažnju na to ne jednom resornim ministrima
kulture. No, pošto nije bilo nikakve promene ni u Zavodu ni u
odnosu resornog ministra prema Zavodu - Mitropolija je bila primorana
u poslednje vreme da u nekim slucajevima traži drugde strucnu
pomoc. Nekad uz saglasnost Zavoda a nekad i bez nje.
4. S obzirom, medutim, na gore navede razloge, a posebno na vlastodržacka
"rešenja" g. direktora Markovica u kojima se odnosi
prema Mitropoliji crnogorsko-primorskoj kao prema sebi potcinjenim
uslužnom servisu, od sada pa ubuduce Mitropolija crnogorsko-primorska
i druge eparhije naše Crkve na tlu Crne Gore, sve više ce se obracati
drugim strucnim službama za pomoc pri obnovi hramova i manastira.
U toku je organizovanje i strucne službe pri Mitropoliji.
Pri tome Vam se stavlja do znanja, g. Markovicu, da cemo zvanicno
obavestiti sve uprave manastira, hramova i crkvenih opština da
ubuduce bez pismenog odobrenja Mitropolije Crnogorsko-primorske
odnosno Eparhije budimljansko-nikšicke i drugih Eparhija nece
biti dozvoljeno bilo kakvo mešanje zavoda u poslove i vlasništvo
Crkve , ugrožavanje njene imovine i elementarnih verskih prava,
zakonom zagarantovanih. Ovo sa razloga, g. Markovicu, Vašeg nekulturnog
da ne kažemo besprizornog ponašanja prema crkvenoj službi i vernicima
na Beškoj i Komu za crkveni praznik Vidovdana prilikom Vaše nedavne
policijske "inspekcije" najprimitivnije vrste.
Vi kao da zaboravljate da je vec prošlo vreme komesarske "zaštite"
kulture, gaženjem elementarnih ljudskih i verskih prava!?
5. Tržište u Vašim "rešenjima" dovodenje "kompleksa
manastira" u prvobitno stanje "u roku od 120 dana".
To bi u stvari znacilo sledece: vracanje u hramove na Skadarskom
jezeru gomila kozijeg dubreta iznad kolena; ponovno razbijanje
vrata i prozora na njima i razotkrivanje njihovih krovov; vracanje
mrtve ucrvljane koze na grob Božidara Vukovica, uništavanje elementarnih
mukotrpno ostvarenih uslova z dugorocnu obnovu i zaštitu ove jedinstvene
Zetske Svete Gore. Dovodenje "u prvobitno stanje" zaraslosti
u šiprag i dracu znaci - progon kaludera iz manastira koji su
im se vratili posle trista godina pustoši, skrnavljenja i napuštenosti
da bi ih gradili i obnavljali i sebe u njih ugradivali. Znaci
vratiti goveda dodoška i balege na grobove Crnojevica Komskog
manastira; vratiti smetlište u Obodski manastir, pretvoriti kucu
Sv. Petra u Rijeci Crnojevica u jazbinu kartaroša i pijanica...
Saglasno ovom Vašem "strucnom" nacelu "zaštite"
treba ici i dalje: Obnovljeni i oživjeli Manastir Duljevo ponovo
pretvoriti u razvalinu. Obnovljene i posle 163. g. vaskrsnute
Manastire Podmaine i Stanjevice povratiti u pustoline u kojima
se legu zmije i akrepi. To isto uciniti sa decenijama zapustelim
i zapuštenim a sada obnovljenim Manastirima Dugom Morackom, Ždrebaonikom,
Bijelom, Podmalinskom, Manastirom Majstorovinom, Voljavcem, Đurdevim
stupovima, Kosijerovom, Man. Miholjskom Prevlakom, Žanjicom, Dobriskom
Celijom... Nije Vam zasmetalo što je manastir Župa Nikšicka godinama
služio za bludilište, bircuz i kockarnicu ali Vam je zasmetalo
što su u njega došle cestite i obrazovane devojke koje ga obnavljaju
za castan hrišcanski život i pretvaraju u najznacajniji duhovni
i kulturni centar nikšicke oblasti, nesebicno ugradujuci svoju
mladost i umece u ovu svetinju! Tako bi trebalo ponovo pretvoriti
u štale i ruševine stotine hramova koje je Mitropolija obnavljala
i obnovila sa narodom poslednju deceniju velike siromaštine a
koji su došli u takvo stanje u vremenu kada je Zavod i njegovi
mudri mentori vodio glavnu rece o "zaštiti kulturnih spomenika".
6. Slobodan sam, uvaženi g. Markovicu, na kraju da Vas priupitam
samo nekoliko pitanja (a more ih je takvih):
- Cijim "rješenjem" je srušen najstariji hram Svetog
Petra Cetinjskog na Lovcenu i pogaženo zavještanje vladike Rada?
Ko je dozvolio "rješenjem" da se u sklopu NJegoševe
Biljarde sagradi ono ruglo od stakla i celika?
- Ko je dozvolio da se u jezgru Cetinja postavi betonski tunel
koji srce prestolnog grada rascijepa na pola? Ko je odobrio svojim
potpisom da se najznacajniji arheološki rimski lokalitet u Budvi
uništi radi gradnje hotela, po nalogu ondašnjih vlastodržaca?
- Da li Vi stvarno želite i tražite da se prinudno vrate manastiri
na Skadarskom jezeru u "prethodno stanje", a to znaci
u stanje u koje ste Vi doveli recimo Precistu Krajinsku pretvorenu
u smetlište, a njen pirg u bazen za žabe? Smeta Vam obnova Vlaške
crkve, a ne smeta kao ustanovi koja je prizvana da štiti i njeguje
kulturu - najnovije bijenalno pretvaranje kraljevskog Cetinja
u "umjetnicke" štenare, predvorja kraljevog dvora u
umjetnicku "volovodicu" i druge postmodernisticke skaradnosti
koje ponižavaju ovaj drevni grad, a njegove žitelje svode na nivo
primitivnih africkih domorodaca koje kao neznalice treba vaspitavati
takvim "dometima" moderne umjetnosti. Kako to, g. direktore,
da ste na Beškoj vidjeli i odmah na smrt osudili novosagradenu
zgradicu koja ce poslužiti za obnovu nicim nedirnutog manastirskog
kompleksa, a nijeste primjetili srušeni zvonik na hramu Bogorodice
i ocajno stanje u kome se nalaze oba hrama. Utoliko prije što
je Mitropolija prije nekoliko mjeseci molila Ministarstvo kulture,
a to znaci Vašu službu, da se pod hitno obnovi srušeni zvonik.
Da li je ovo rješenje odgovor Vaš i Vašeg Ministarstva i briga
o zaštiti spomenika kulture!? Ili je na tu molbenicu odgovor bio,
uz Vašu dozvolu, kako je tvrdeno i nikad demantovano gradenje
brvnare na Beškoj od strane ni od koga ovlašcene grupe besprizornika
koji sebe proglašavaju za CPC?
Na kraju bih Vas pripitao još po nešto: u kome podrumu cetinjske
opštine decenijama držite davno izvadene kosti Ivana Crnojevica,
pa su kustosi primorani da obmanjuju narod kako je on pohranjen
na Cipuru ispod ploce sa njegovim imenom? Gdje su kosti Božidara
Vukovica sa Starceva, Jelene Balšic sa Beške i mnogih drugih koje
je Zavod iskopao pa ih odnio u muzejske škafove (ili ko zna gdje
drugo!). Zar smo do toga dna necovjecnosti dospjeli da je za Vas
važnije da li je neki kaluder ugradio po neki kamen - ne po Vašem
ukusu, nego li svetinja ljudske kosti i ljudskog groba, necega
najsvetijeg u svim civilizacijama do danas, i kod svih naroda
- od najprostijih do najobrazovanijih? Ako je i od obezboženog
nihilizma i antihumanizma - mnogo je!
7. Bilo kako bilo, Vi ili neko na osnovu Vašeg "rješenja"
možete da rušite sve sagradeno i obnovljeno ne samo na Skadarskom
jezeru nego širom Crne Gore. Samo, pri tom, jedno budite sigurni:
svaki takav cin nece biti ni kultura ni zaštita kulture, nego
nastavak bezbožnog i antihumanistickog rušilaštva druge polovine
20. vijeka i znak nasilja nad elementarnim vjerskim i ljudskim
pravima. Pri tome, ako država ima novca da i dalje drži na svojoj
grbaci ovakve i slicne parazite, u šta se, nažalost, po svemu
sudeci, pretvorio Zavod za zaštitu spomenika - to je njena odgovornost
i problem. Crkva, medutim, sa punom odgovornošcu izjavljuje: poštujuci
državu i njene organe, uvijek spremna na casnu saradnju, ne pristaje
da bude prirepak jedne, ma koje, nekrofilske ustanove koja svojim
paganskim duhom i sitnošicardžijskim nastrojenjem prijeti svjesno
ili nesvjesno da sadašnjost i buducnost, tj. sveukupnu ljudsku
kulturu liši živog života istorijsko-živonosnog predanja, a prošlost
pretvori u mrtvi okamenjeni fosil kromanjskog pracovjeka. Utemeljena
na Hristovoj istini: "Gle, sve cinim novim", crkva sve
što je staro cuva ne kao fosil, vec kao žilu kucavicu sadašnjeg
i buduceg života; i cuvajuci obnavlja i obogacuje neprolaznom
novinom, vjecnim dinamizmom i stvaralaštvom.
U to ime, primite g. Markovicu izraze poštovanja,
PRAVOSLAVNI MITROPOLIT CRNOGORSKO-PRIMORSKI AMFILOHIJE, CETINJE
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Izazov
Izbori su odgovor na poskupljenja
Enormnim povecanjem cene struje, Vlada je sirotinji
- što ce reci dvotrecinskom stanovništvu Srbije - otvoreno bacila
rukavicu u lice. A da ironija bude veca, posebno se potrudila
gospoda Kori Udovicka.
Ona je, uz punu podršku svog kolege Božidara Đelica, "strucno"
objasnila izgladnelom narodu neophodnost novih cena, poucavajuci
ga istovremeno da tome može doskociti prodajom sopstvenih stanova.
"Strucna" objašnjenja, pozivajuci se najcešce na evropske
cene energenata, stizale su, i još uvek stižu, i od drugih clanova
Vlade i predstavnika stranaka na vlasti. Svi se oni utrkuju da
neuke i neinformisane ljude ubede kako su poskupljenje struje,
železnickog transporta i najavljeno uvodenje TV pretplate nacionalni
interes i patriotski cin. Kao krunski dokaz za svoje tvrdnje,
navodi aplauze koji im za te poteze stižu iz MMF-a i drugih institucija
evropske i svetske zajednice koje se, opet, ubiše od dokazivanja
da im je na srcu dobrobit srpskog naroda. Posebnu podršku, što
nas je ganulo do suza, pruža nam osvedoceni srpski "dobrotvor"
Havijer Solana.
Srbi, medutim, nikako da shvate, a to niko i ne pokušava da objasni,
kako to da se i domaci i svetski "eksperti" tvrdoglavo
pozivaju na evropske cene energenata, roba i usluga, a da, takode
tvrdoglavo, izbegavaju svako uporedenje s visinom cene rada, plata
i penzija u evropskim zemljama. Po obicaju, Srbi trpe, cute, gundaju
i na ulicama, pijacama, u kafanama i na drugim javnim mestima
psuju i olajavaju vlast.
Nikako da se institucionalno udruže i preko pravnih, nekorumpiranih
sindikata, raznih udruženja, esnafa i drugih profesionalnih konfesija
pokušaju da se izbore za svoja egzistencijalna prava i interese.
Jer, dosadašnji pokušaji borbe preko sindikata, ciji celnici jedu
iz ruke vladinih ljudi i organizacija i udruženja privezanih uz
jasla belosvetskih "nevladinih", "humanitarnih"
i ko zna kakvih sve organizacija ne obecavaju nikakve promene
na bolje.
Poslednja poskupljenja struje, železnice, mineralnih voda i osvežavajucih
napitaka, TV pretplate... konacno su, izgleda, prelila cašu, što
neminovno vodi osvešcivanju ljudi koji ce na sledecim izborima
znati da definitivno i dostojno odgovore na bacenu rukavicu...
RADISLAV RISTIC, BEOGRAD
|
 |
  |
|
|