BEOGRAD - Nezvanična kampanja za predsedničke
izbore u Srbiji već se dobro zahuktala, iako će ih predsednica
Narodne skupštine, Nataša Mićić, raspisati verovatno tek za desetak
dana.
Neka od imena za koja će birači na jesen moći da se opredele
već su poznata, a mnogi pretendenti na predsedničku fotelju uključiće
se u izbornu utakmicu kada ona i zvanično bude počela.
Osim kandidata kojima razna ispitivanja javnog mnjenja daju velike
šanse, ako ne za pobedu, a onda bar za odlazak u drugi krug, na
izbornoj listi obično se nađu i oni koji teško da imaju ikakve
šanse da sakupe više od nekoliko hiljada glasova. U jednu grupu
onih koji gotovo sigurno ostaju "ispod crte" spadaju
upečatljive pojave poput Nikole Šećeroskog ili Radivoja Milutinovića
- Muje Lopova. Oni obično zadobijaju "poverenje" glasača
koji imaju pomalo prezriv stav prema celoj izbornoj "gunguli".
U drugu grupu mogli bi se svrstati oni kojima ni ankete, ni raspoloženje
birača, ni rejting na političkoj sceni ne daju mnogo razloga za
optimizam. Iza njih ne stoje partije sa velikim brojem članova
ili poslanika, a često pripadaju vanparlamentarnim strankama ili
nastupaju ispred grupe građana. Uz poštovanje principa da svako
ko ispunjava zakonom propisane uslove može da se kandiduje, mnogi
se pitaju šta ih navodi da uđu u unapred izgubljenu utakmicu.
- Postoje dve vrste razloga za to - kaže politički sociolog Vukašin
Pavlović i objašnjava:
- Pre svega, kandidat time dobija mogućnost da promoviše sebe
i svoju političku grupaciju. Drugi motiv je finansijski, jer svaki
kandidat dobija određenu svotu novca.
Na pitanje gde je tu računica, s obzirom da skromna budžetska
sredstva pokrivaju tek delić troškova iole ozbiljnije kampanje,
Pavlović odgovara da kandidati verovatno misle da će ipak vratiti
uloženo i da je to rizik sa kojim se mora računati.
U javnim nastupima tokom kampanje, svi kandidati samouvereno
tvrde da će osvojiti potrebnu većinu. Svoje adute vide u raznim
socijalnim strukturama - jedni u podršci ženskog biračkog tela,
drugi među mladima, treći veruju da će presudna biti podrška gradskog
ili seoskog stanovništva... Da li su zaista ubeđeni u svoju pobedu
ili se radi o pukom političkom marketingu?
- Sve je to deo političke igre, ali sigurno je da postoji i izvesna
doza subjektivne zaslepljenosti, koja ih navodi da daju takve
izjave - smatra Pavlović.
J. Mitić