|
 |
 |
  |
 |
 |
REAGOVANJE
„Politika" nije prodata
Nego je s nemačkim partnerom WAZ-om, najvećom izdavačkom kućom
u EU, formirala mešovito preduzeće, s učešćem kapitala 50%:50%
Poštovani gospodine Kačareviću, „Glas javnosti" je u jučerašnjem
broju preneo tekst zagrebačkog "Nacionala", pod naslovom
„Četvrtina "Politike" vlasništvo Hrvata", u kome
se u više navrata na krajnje neprimeren način pominje Komercijalna
banka a.d. Beograd i ja kao prvi čovek Banke, zbog čega tražim
da u prvom narednom broju, u skaldu sa Zakonom o štampi, objavite
ovaj moj tekst:
Tekst "Nacionala", pod naslovom „Četvrtina "Politike"
vlasništvo Hrvata" i nadnaslovom „Šta se krije iza prodaje
najstarije medijske kuće na Balkanu", vrvi od gluposti, neistina
i činjenično, pa i logički neutemeljenih insinuacija, zbog čega
se pre može nazvati običnim pamfletom nego novinarskim tekstom.
Autori teksta iz njima znanih političkih i drugih, ali nimalo
časnih namera, u neprikrivenoj želji da zamute vodu na srpskoj
političkoj i privrednoj sceni, u više navrata su izneli insinuacije
na račun učešća Komercijalne banke i mog ličnog u procesu navodne
prodaje dela "Politike" Nemcima, odnosno Hrvatima. Autor
teksta evidentno ne poseduje neka elementarna znanja vezana za
suštinu i postupak privatizacije, pa taj nedostatak nadoknađuje
obiljem insinuacija, koje će neminovno morati da dokazuje pred
legalnim sudskim organima.
Izneću samo nekoliko primera:
- Politika" nije prodata, nego je s nemačkim partnerom WAZ-om,
najvećom izdavačkom kućom u Evropskoj uniji, formirala mešovito
preduzeće, s učešćem kapitala 50%:50%. Uređivačku politiku u celini
je zadržala "Politika a.d." koja daje i direktora -
po funkciji i glavnog i odgovornog urednika, a WAZ daje zamenika
direktora i preuzima funkciju ekonomskog razvoja i povećanja efikasnosti
poslovanja.
- Vlasništvo na svim nepokretnostima ostalo je u svojini "Politike
a.d.", dok 50 posto učešća u zajedničkoj firmi predstavlja
valorizaciju intelektualne svojine, ugleda i tradicije ove novinske
kuće, uz ulog od samo 1.000 evra, deponovanih kod banke. U mešovito
preduzeće prešle su redakcije svih listova, ali se WAZ obavezao
na preuzimanje zaposlenih, kadrova i vraćanje dugova "Politike"
iz prethodnog perioda.
Da su "Politiku" preuzeli Hrvati, oni o ovome ne bi
ni pisali. Pre će biti da im je krivo što to nije tako.
- Komercijalna banka nije nikada bila vlasnik "Politike",
nego najveći pojedinačni akcionar. O bilo kakvim vlasničkim promenama
ne odlučuje Upravni odbor "Politike", nego Skupština
akcionara, u kojoj ja ne učestvujem.
- Sve insinuacije o učešću Vlade Republike Srbije u formiranju
mešovitog preduzeća su zlonamerne. "Politika a.d." nije
državna kompanija, tako da država nema nikakav uticaj na odluke
koje se donose u Kompaniji.
- Sa osobama iz Hrvatske, koje su navodno učestvovale u postupku
„otuđivanja "Politike", ne samo da se nisam susretao,
kako autori u "Nacionalu" navode, nego sam prvi put
čuo za njihova imena u ovom tekstu.
- Koliko je istinita tvrdnja da je Komercijalna banka, na bazi
svojih nagomilanih potraživanja prema izdavačkim kućama grabila
njihova vlasnička i izdavačka prava, te ih čak i uređivala, najbolje
govori činjenica da Komercijalna banka i od „Glasa javnosti"
ima potraživanja, pa mu to ipak nije smetalo da objavi ovakav
tekst koji je najmanje krajnje nekorektan prema Komercijalnoj
banci.
Ono što je meni najmanje jasno, to je koje su pobude „Glasa javnosti"
da gore navedene insinuacije zagrebačkog "Nacionala"
prenese i da se na taj način uključi u evidentno nečasnu rabotu,
tim pre što je zagrebački "Nacional" poznat u Hrvatskoj
kao pamfletska novina i što je poslednjih meseci dokazano da su
tekstovi koji su objavljivani o stanju u Srbiji bili netačni i
dirigovani iz jednog centra moći.
Od svega što je u navedenom tekstu tačno oko Komercijalne banke
i mene lično jeste činjenica da je Komercijalna banka izuzetno
uspešna. Izmišljotine i budalaštine"Nacionala" neće
narušiti reputaciju koju banka uživa ne samo u zemlji nego i u
Evropi i svetu. Završiće (po okončanju sudskog postupka koji ćemo
pokrenuti) suprotno želji autora lažnog teksta.
LJUBOMIR MIHAJLOVIĆ,
PREDSEDNIK KOMERCIJALNE BANKE A.D,
BEOGRAD
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
NOVOST
Konačnu odluku donosi parlament
Vladi Srbije predat Predlog zakona o denacionalizaciji
Veliki deo posla oko pripreme, izrade i donošenja popularno
nazvanog "zakona o denacionalizaciji" je završen. Komisija
Vlade Srbije koja je na tom poslu bila angažovana skoro pet meseci
završila je svoj deo posla i predala predlog Vladi. Zvanični naziv
radnog materijala predloga je Nacrt zakona o povraćaju imovine
i obeštećenju.
U sastavu komisije su bili četiri profesora univerziteta, sudije
Vrhovnog suda, nekoliko avokata, predstavnici Republičkog javnog
pravobranilaštva, predstavnik Lige za zaštitu svojine i ljudskih
prava. Komisijom je rukovodio gospodin Sead Spahović, republički
javni pravobranilac Srbije, a svojim iskustvom i znanjem veliku
pomoć je pružila i gospođa Jordović, iz Republičkog ministarstva
finansija.
Osnovu za rad Komisije na donošenju ovog značajnog zakona predstavljao
je predlog koji je pod nazivom Zakon o povraćaju imovine i obeštećenju
sačinjen u Ministarstvu pravde Srbije 12. juna 2001. godine. Ovaj
materijal je popularno poznat pod imenom "Ninkovićev predlog",
jer je oko njega najviše bio angažovan bivši pomoćnik ministra
pravde gospodin Đurđe Ninković.
Od domaćih radnih materijala u vezi denacionalizacije korišćen
je i set zakona o vraćanju neopravdano oduzete imovine i obeštećenju,
čiji su autori profesor dr Dragor Hiber i dr Boško Mijatović.
Zanimljivo je napomenuti da je prvi predlog zakona o denacionalizaciji
bio podnet Saveznoj skupštini od strane poslanika "Deposa"
dr Vojislava Nedeljkovića, dr Jovana Babića i Zorana Ćirkovića
još 23. decembra 1993. godine.
Svoj predlog Komisija Vlade Srbije sačinila je posle detaljnog
konsultovanja češkog, slovačkog, makedonskog, hrvatskog i crnogorskog
zakona, čija je procedura donošenja u toku. Do prihvatanja i izglasavanja
zakona o povraćaju imovine u parlamentu, predlog treba da prouče
stručnjaci ministarstava finansija, pravde i drugih resornih ministarstava,
posle čega će izbrušeni projekt biti predat najvišem zakonodavnom
telu države. Članovi Komisije očekuju da će zakon biti donet do
kraja ove godine.
Ceo posao oko izrade predloga rađen je u senci dve nepovoljne
okolnosti u odnosu na pravnu utemeljenost i društvenu opravdanost
vraćanja s obzirom na prvorazredni značaj privatne svojine u toku
cele istorije ljudske civilizacije. Prva nepovoljna okolnost je
činjenica da država nastala posle petog oktobra rušenjem Miloševićeve
socijalističke tvorevine nije prekinula pravni kontinuitet sa
svojim prethodnikom, niti su ukinuti brojni anahroni zakoni koji
i danas odišu komunističkim i realsocijalističkim sadržajem. Stoga
puna pravednost restitucije nije mogla da bude postignuta. Ona
bi se sukobljavala sa još uvek važećim propisima. Drugu nepovoljnu
okolnost predstavlja Zakon o privatizaciji koji je donet 29. juna
2001. godine pre zakona o denacionalizaciji umesto da bude obrnuto.
Ovakvim neosocijalističkim političkim potezom izvršena je super-nacionalizacija
jednog dela već nacionalizovane privatne imovine koja, mada je
u državnom vlasništvu i neotuđena, više nikada neće moći biti
vraćena u fizičkom obliku svojim originalnim i pravim titularima.
Oni će moći da dobiju samo novčano obeštećenje.
Stoga je i zakon o povraćaju imovine morao da poštuje ovu političku
bahatost i društvenu nepravdu. U nastojanju da pokuša da ispravi
državni greh prema starim vlasnicima, Komisija je na samom početku
svog rada podnela Vladi Srbije predlog zakona o izmeni i dopuni
zakona o prometu nepokretnosti, kojim se predviđa zabrana pravnim
licima promet nepokretnosti u državnoj i društvenoj svojini koja
je oduzeta od bivših vlasnika zakonom o nacionalizaciji i drugim
sličnim propisima sve do donošenja zakona o denacionalizaciji.
Nažalost, predlog još nije iznet pred parlament.
Sledeće su osnovne karakteristike predloženog zakona:
1. Vraća se u naturi bivšim vlasnicima na teritoriji Republike
Srbije imovina podržavljena oduzimanjem primenom propisa o agrarnoj
reformi, konfiskaciji, sekvestraciji, nacionalizaciji i eksproprijaciji.
Ako to nije moguće, primenjuju se drugi oblici restitucije, kao
što su davanje druge imovine, kapitalski udeli, akcije, obveznice,
hartije od vrednosti, novac.
2. Pravo vraćanja imaju bivši vlasnici ili njihovi naslednici
po zakonu o nasleđivanju.
3. Obveznik vraćanja je država ili drugo pravno lice koje je u
trenutku denacionalizacije nosilac prava korišćenja i raspolaganja.
4. Vraćaju se: poljoprivredno zemljište, šume, građevinsko zemljište,
stambene i poslovne zgrade, stanovi i poslovne prostorije, preduzeća,
udruženja i fondovi, intelektualna svojina, pokretne stvari, hartije
od vrednosti i novčana sredstva.
5. Ne može se vratiti imovina na kojoj postoji pravo svojine
fizičkih lica (otkup stana) već bivši vlasnik u tom slučaju ima
pravo na vraćanje druge imovine, odnosno pravo na tržišnu naknadu.
6. Nepokretnosti se ne vraćaju samo u izuzetnim slučajevima višeg
državnog i javnog interesa kada sleduje obeštećenje.
7. Nepokretnosti na kojima postoji zakup trećeg lica vraćaju se
u vlasništvo odmah, a u posed u roku od jedne godine od pravosnažnosti
rešenja o vraćanju, a najviše od tri godine od dana stupanja na
snagu zakona. U tom periodu ostaje na snazi ugovoreni zakup.
8. U slučaju plaćanja tržišne naknade za nepokretnost koja ne
može biti vraćena, rok plaćanja naknade ne može da bude duži od
10 godina.
9. Poslovne zgrade i poslovne prostorije na kojima postoji zakupni
i srodni odnos, vraćaju se bivšem vlasniku u svojinu i državinu.
10. Podržavljena neizgrađena građevinska zemljišta vraćaju se
u vlasništvo i posed bivšem vlasniku, kao i građevinsko zemljište
na kome bivši vlasnik ima zgradu u svojini. Vraćaju se i građevinska
zemljišta koja su opštini ili pravnim licima ustupljena za izgradnju
pre dve ili više godina ukoliko investitor do stupanja na snagu
zakona nije izveo radove u znatnijem obimu.
11. Postupak za povraćaj imovine pokreće bivši vlasnik, a vodi
se pred opštinskim organom uprave po pravilima upravnog postupka.
Po žalbi odlučuje Ministarstvo finansija.
12. Od dana stupanja na snagu zakona nije dozvoljeno bilo kakvo
raspolaganje nepokretnostima, odnosno imovinom u vezi koje po
odredbama zakona postoji dužnost vraćanja, kao ni zakup, zaloga
ili hipotekarno opterećenje.
PRIJEZDA POPOVIĆ, ADVOKAT,
ČLAN KOMISIJE VLADE SRBIJE ZA POVRAĆAJ IMOVINE I PREDSEDNIK "APEL
50"
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
MOLBA
Objavite, ako nema cenzure
Poštovana redakcijo, odlučio sam da Vam napišem ovo pismo zgranut izjavom
glavnog i odgovornog urednika RTS-a gospođe Bojane Lekić, koju
je dala listu "Nacional" i u kojoj kaže: "Šešelja
nismo zvali u emisiju zato što je siledžija". Za neupućene,
reč je o nedavno održanoj emisiji na državnoj televiziji, pod
nazivom "Za i protiv", čija je tema bila dešavanja u
srpskom parlamentu. U toj emisiji učestvovali su predstavnici
svih parlamentarnih stranaka, samo niko nije bio pozvan od predstavnika
Srpske radikalne stranke.
Ovim pismom ja ne bih da branim postupke predstavnika dotične
stranke u srpskom parlamentu, ali mi nije jasno odakle gospođi
Lekić pravo da ocenjuje ko se kako ponaša. Odmah da naglasim da
nisam pristalica SRS, ali predstavnike te stranke je birao narod
(čini mi se da imaju 23 poslanika). Taj narod koji je birao predstavnike
SRS takođe plaća taksu za državnu televiziju i, samim tim, RTS
je morao da pozove bilo kog predstavnika SRS na okrugli sto o
tako važnoj temi. Nije gospođa Lekić zadužena da ocenjuje ponašanje
poslanika, već je narod taj koji će dati svoj sud na izborima.
Taman da je neko od radikala i bombu bacio u Skupštini, oni su
predstavnici naroda.
Čini mi se da bi to gospođa Lekić morala da shvati, a ne da emisije
uređuje po zahtevu Bebe Popovića ili Gorana Vesića. Petog oktobra
smo se valjda borili za slobodu govora, i sukob različitih mišljenja,
ali ovde od opozicije nema ni "o" na medijima, osim
ako ne izuzmete Borisava Pelevića koji je, očigledno, Vesićev
prijatelj. Ja o radikalima ne mislim ništa pozitivno, ali prosto
želim da ih vidim na televizijskim duelima. U stvari, želim da
vidim da li ih neko od predstavnika režima može pobediti argumentima,
a ne zabranama i šikaniranjima. Posebno bih voleo to da vidim
na RTS-u, jer će se time pokazati diskontinuitet sa onim Miloševićevim
RTS-om.
Na kraju Vas molim da ovo pismo objavite, ako nemate neke cenzure!
Uz dužno poštovanje,
VLADIMIR ĐUKANOVIĆ,
BEOGRAD
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
PREDLOG
Ukinite porez na dečiju garderobu
Pročitala sam pre neki dan u Vašem listu članak o novčanoj stimulaciji
majkama da rađaju drugo, treće i četvrto dete. Imam već jedno
dete od godinu i po dana i pošto razmišljam o drugom u skorije
vreme - članak mi privuče pažnju. Reči je bilo o nekih 50.000
dinara.
Ali - kaži dragička! Da bi se dobio ovaj "stimulans",
nije lak put. Potrebno je da se sakupi određena dokumentacija
koju lično majka, tj. porodilja mora da preda, a, s obzirom na
broj dokumenata, treba da počne da ih sakuplja bar od trećeg meseca
trudnoće. Naime, potrebno je predati krštenicu i majke i bebe
(dobro), fotokopiju lične karte (dobro), državljanstvo (dobro),
izjavu da ne plaća porez iznad određene sume (dobro) i potvrdu
iz socijalne službe da je podobna majka - ovo već nije dobro,
već je ponižavajuće.
Samo mi nije jasno koliki budžet je planiran za ovu svrhu, jer,
valjda, treba platiti socijalne radnike da odrade njihov deo posla,
koji - nije isključeno - sigurno obuhvata i to da proglase što
više majki kao nepodobne.
Eto šarene laže za buduće majke. Predlažem da buduće majke odmah
na početku trudnoće idu kod socijalnog radnika da provere svoju
"podobnost", da se ne bi mučile devet meseci a ni posle
toga, jer i ako neka od majki i dobije "stimulans",
šta će sa njim? Tih 50.000 dinara neće trajati do osnovne škole,
srednje škole, a fakultet da ne pominjemo. Niko se ne seti da
ukine porez na dečju garderobu, cipele, veštačka mleka. To bi
pomoglo budućim majkama da se odluče na taj korak, a ne nekih
50.000 dinara kojima mašu ispred nosa kao magarcu šargarepom,
pa da na kraju socijalna služba kaže: "Izvinite, ali nema
više šargarepe".
Ne treba meni "stimulacija" od strane države da bih
rodila drugo, ni treće dete. Meni je stimulacija ljubav prema
mom mužu, a rodiću ja i peto dete, samo što ćemo tad, kako sam
razumela gospodina Đelića, biti "nefunkcionalna porodica",
pa se bojim, ako u međuvremenu dobijem pomenuti novac, da ga ne
traže nazad.
DIPL. ECC. MILA ANĐELKOVIĆ,
BEOGRAD
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
POGLED
Nivo rizika - ključno pitanje
Ne znam da li je profesor Stojiljković ekonomista, ali sam mnogo
više očekivao od tog pisma počevši da ga čitam. Investiranje samo
jednom naziva "plasmanom rizika" te, zatim, rizik uopšte
i ne pominje, već naglašava da je jedina i osnovna motivacija
pri investiranju - profit.
Nažalost, ne slažem se. Nekoliko godina sam radio na istraživanju
finansijskoj tržišta pri NJall St. comp. "Andrenjs Research
& associates". Brojni klijenti su, pre svega, bili zainteresovani
za nivo rizika dugoročno gledano, a ne za "profit, profit
i profit", kako profesor Stojiljković piše.
Ovo napominjem upravo zbog naše situacije u zemlji, koja je još
uvek nestabilna i neizvesna (da i ne pominjem stvoren negativni
imidž).
Investitori imaju pristup brojnim informacijama ("Para vrti
gde burgija neće"), te će povećano investiranje dolaziti
sa većom stabilnošću na Balkanu; pozivi, licitacije i ljubazni
osmesi političara ih neće olako privući.
MIODRAG BJELIĆ,
NJUJORK, SAD
|
 |
  |
|
|