|
 |
 |
  |
 |
 |
Znatiželja
Opet 24 plate za otpremninu?
Najviše je onih koji su sa 24 plate otišli iz saveznih organa
Pre nekoliko godina, odmah po raspadu SFRJ, u cilju
smanjenja administracije na saveznom nivou sveden je broj zaposlenih
na razumnu cifru od oko 2.000 zaposlenih. Oni koji su bili višak
dobro su zabrinuti. NJih oko tri do četiri hiljade sa prostora
Srbije. Neki su otišli u prevremenu administrativnu penziju, pod
veoma nepovoljnim uslovima. Drugi su prešli u banke ili republičke
organe (po njih najgora varijanta). Međutim, najbrojniji su bili
oni koji su uz otpremninu od 24 plate otišli iz saveznih organa
bez obaveze države da brine više o njima.
Onda je, početkom 2000. godine, počelo novo punjenje bureta bez
dna, i to sve o trošku samo stanovnika Srbije, bez obzira na veru
i ispovest, podjednako za sve. Savezna administracija je narasla
ponovo na desetak hiljada zaposlenih. Novopostavljeni ministri,
pomoćnici i načelnici morali su da imaju svoju „vojsku",
jer kome bi oni komandovali. Savezna uprava rasla je naočigled
svih iz republičkih organa, kao pečurke posle kiše, iako su svi
znali da se na saveznom nivou ništa ne radi. Pomoćnici ministara
i načelnici nisu imali ništa da rade, pa su za ispomoć u tome
angažovali po desetak činovnika, uglavnom pripravnika, da im u
tome pomažu, a i da im burek ponekad donesu.
Sve ovo pišem jer me živo interesuje hoće li opet i ovi, kad
se ustanovi da su višak, da dobiju po 24 plate ili će kao „veliki
stručnjaci" biti raspoređeni u republičke organe. Možda će
„tatini sinovi i kćeri", koji su se lepo udomili u saveznim
organima, deliti sudbinu hiljada onih koji su se ne svojom krivicom
našli na birou rada (čitaj na ulici, jer „para za socijalu nema"
- reče on)?! Ne verujem.
Stvarno, ljudi, dokle će oni na vlasti da se prave ludi, a mi
zbunjeni? Zatrudnećemo, a priraštaja stanovništva neće biti.
MILE RAJKOV, BEOGRAD
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Reagovanje
Mangupi oko nas na sve strane
„Građani bez ikakve zaštite", „Glas", 20. maj 2002.
Apsolutno se pridružujem protestu građana iz Sremske
i M. Birjuzove ulice u apelu na vlasti Staroga grada da se jednom
zauvek uklone preprodavci i šverceri na kartonskim kutijama iz
najstrožeg centra grada, da se građanima omogući normalan prolaz,
kroz usko grlo, prema Zelenom vencu, da ne moramo jedan iza drugoga
u redu da prolazimo kao da smo u nekom getu, da ne moramo više
da gledamo raznorazne gaćice, u svim bojama, čarape, majice i
drugo, izložene na kartonskim kutijama preprodavaca, što je pre
svega ruglo, a potom i leglo švercovane robe i kriminala.
Ovakav užas u najstrožem centru Beograda, naročito na uglu dveju
gore navedenih ulica, nisam imao prilike da vidim ni u jednom
evropskom gradu, pa čak ni u pojedinim azijskim prestonicama (Istanbul,
Kairo). U drugim velikim metropolama gde se, takođe, živi teško
i dinamično, pa bogami i siromašno, postoje strogo određeni kvartovi
ili pijace ili bazari gde se apsolutno izvan tog određenog prostora
ne može ništa prodavati, dok jedino u centru Beograda svako ima
pravo da prodaje gde hoće, šta hoće i kako hoće. Izgleda da su
kartonske kutije postale veći izazov od tezgi i lokala...
Za tren je otvoriš, još brže zatvoriš, ništa ne koštaju a njihovi
„vlasnici" - kartondžije postavljaju ih u najprometnijim
delovima grada, kao što je na primer ovo „usko grlo" prolaza
prema Zelenom vencu. Kako živim u neposrednoj blizini (Ulica carice
Milice) ovoga dela grada, kako reče g-din Grbović, „okupirane
teritorije", imao sam priliku da uočim, da neki od ovih ljudi
- „kartondžija" u vremenu između 12 i 18 časova, na ovakav
- bespravan način inkasiraju u svoje džepove ne male sume novca.
Neka niko ne bude u zabludi da je ovde reč o pukim siromasima,
jer mnogi od njih voze privatna kola (kojima obično dovoze robu
oko 11 sati), što uopšte nije teško uočiti, mada se ponekad nađe
među njima i poneki penzioner. Dok drugi zaposleni ljudi u preduzećima,
lokalima, prodavnicama rade legalno za nekoliko stotina maraka,
plaćajući pri tom velike poreze i dažbine državi (opštini), investirajući
ogromna sredstva, ovi na kartonima nemaju nikakve rashode niti
troškove. Pitam se, kao što se pitaju građani Sremske i Birjuzove
ulice... kako radi komunalna inspekcija u saradnji sa MUP-om Starog
grada na ovom problemu? Ne može se poreći činjenica da oni ne
obilaze taj teren dva-tri puta u toku dana... ali od toga nema
nikakvog efekta, osim što se desi da ponekad zaplene nekome robu
(što je sve ređe). Zar je veliki problem formirati stalni punkt
na „granici" između dve gore navedene ulice u periodu između
12 i 18 časova, u vidu kabine-kućice ili nešto slično sa dežurnim
licem koje bi kontrolisalo kritični deo zone? Činjenica je da
povremeni obilasci dežurnih ekipa ne daju, u ovom slučaju, nikakve
rezultate, dok bi osnivanje stalnog punkta bilo mnogo racionalnije,
mislimo jeftinije a sigurno i efikasnije (na primer, nešto slično
kao kabine ispred ambasada), jer bi praktično jedan čovek zamenio
ekipu od dvoje-troje ljudi. Pridružujem se ovoj inicijativi i
očekujem da će nadležni u opštini Stari grad razmotriti ovaj predlog
i da će preduzeti neku akciju da se trajno eliminišu ovi mangupi
iz strogog centra grada.
Hvala na ustupljenom prostoru!
BORIVOJE JAKŠIĆ, BEOGRAD
|
 |
  |
 |
  |
 |
 |
Zabrinutost
Ode još jedna ćirilica
I tako, svak u svom sektoru i vidokrugu - čisti!
U vreme kad su stranke DOS-a ušle u predizbornu
kampanju pred 5. oktobar, sav propagandni materijal štampali su
tada isključivo - ćirilicom, namamljujući time sav srpski narod
da glasa za njih, za, kako su govorili - promene, za bolju Srbiju!
Od časa kad su došli na vlast, prva im je briga bila da te promene
iskažu i time što će masovno i rigorozno gušiti ćirilicu, stvarajući
tako tu svoju „bolju Srbiju", kako bi je rasrbljeniju lakše
umuvali u Evropu. Sad se već i državne ustanove, kao što su ministarstva,
koja su, inače, ustavno obavezna da opšte sa podređenim im narodom
- ćirilicom, ne libe da javni život regulišu latinicom. Tako Ministarstvo
za privatizaciju (a zašto ne i za - denacionalizaciju?!) okitilo
je sav Beograd latiničnim panoima, objašnjavajući narodu kakve
će sve blagodeti da naiđu kad nam stranci sve otkupe! Ili, Ministarstvo
zdravlja, za vreme nedavnog kros kontrija kroz Beograd, sa mnoštvom
latiničnih parola, od Slavije do Kalemegdana, upozorava narod
kako će, kad ovlada latinicom, ovladati i sopstvenim zdravljem!
A već o državnoj televiziji, novinama, žutoj štampi, reklamama,
firmama, afišama, plakatima... da ne govorimo. Sve to forsiranim
maršem galopira u Evropu, odbacujući, pri tom, sve ono što bi
i lečke moglo da zamiriše na srpsko, na šta budno motre DOS-ove
delije, kako ne bi nešto subverzivno promaklo, kao sad, recimo,
taj Batićev referendum! To jest, jasno i glasno kaže Svilanović:
„Ima da nas nema, ako mislimo da uđemo u Evropu!"
I tako, svak na svom sektoru i u svom vidokrugu
- čisti!
Naravno, „svak" je onaj koji pripada DOS-u, koji mu je omogućio
da bude - vlast, tj. da ima svoj sektor i svoj vidokrug. I taj
svako ima da vodi strogo računa najpre i najviše o jednom: sve
mora da bude - prozapadno, što i Vlada neprestano ističe i izjavljuje,
na svim belosvetskim skupovima i intimnim susretima, da je ona
sama skroz na skroz - prozapadna.
I kako svuda gde ima onih sa sopstvenim sektorom i sopstvenim
vidokrugom, tako se i u Pozorišnom muzeju Srbije uspostavi jedna
ženska individua sa ulice, pardon, sa statusom honorarnog otpuštenog
kritičara iz NIN-a, zbog nepismenosti, za direktora, i kao prvo
ukloni ćirilicu sa svog vidika, i muzejski časopis „Teatron"
postade evropski, tj. latinični, svejedno što je sav pozorišni
materijal (doduše, za sada) ćirilični, jer su sva pozorišta u
Srbiji, još narodna, a narod još srpski. Što, dabome, toj gospođici,
po imenu Ksenija Radulović, ne znači ništa, jer je ona postavljena
od g-ce Aleksandre Jovićević, pomoćnika ministra za kulturu, što
javno na državnoj TV izjavljuje da se gadi patriotizma, da nikad
patriota i nije bila. U tom pravcu i smeru, direktorka uzima,
trećeg Crnogorca, za urednika časopisa Ivana Medenicu, što se
sve zajedno ne sviđa srpskom sastavu Muzeuma, i oni, lepo, kolektivno
i pismeno podnesu ostavke na članstvo u Redakciji rečenog „Teatrona".
Dva muzejska savetnika i četiri kustosa, dakle, oni na kojima
počiva cela muzejska aktivnost. Zatražiše i da se njihovo pismeno
zavede u protokol, al' direktorka te formalnosti zabrani i imenova
vanmuzejsku redakciju, koja je, pošto je morala znati razlog svom
imenovanju, prihvatila i preimenovanje časopisa u latinični, koji
kao takvog i potpisuje. Aferim!
Dakle, oduzeše nam još jednu ćirilicu i proglasiše to evropskim
i kulturnim činom, takoreći, dekontaminacijom od srpstva i na
tom sektoru i u tom vidokrugu...
Ja neću da ulazim u sadržaj te „nove serije"
časopisa „Teatron", koja je odmah, u prvi plan, istakla rat
kao srpsku krivicu, pljujući po narodu što nije tražio politički
bunt sa scene, već se, naprotiv, zabavljao Labišom i Fejdoom,
dok je Dubrovnik sravnjen sa zemljom; štaviše, da su Srbi trebali
da bace oružje i ne ubijaju svoje dojučerašnje prijatelje i drugove,
svejedno što su oni jurišali na Srbe, rušeći Pakrace i mostarske
katedrale... jer, svaka štampana stvar ima svoju sudbinu i jednom
će, kad-tad, izaći na čistinu horizonta, tj. ako nama Srbima predstoji
uopšte to i takvo bistro plavetnilo, ali se pitam, zar nije bilo
po njih savetnije, da po nama pljuju - ćirilicom! Jer, ovako,
na tuđem pismu, to nas i ne mora da dotiče, sem ako ne žele da
se dodvore onima koji su nas ubijali i sa vekovnih naših ognjišta
proganjali, jer nismo hteli da priznamo da na njima ne postojimo.
Ali, ni za njih nije baš mnogo savetno, jer oni ne žele da se
sećaju tog što su, uz pomoć sveta, srećno sa nama progurali. Za
njih je to ad acta.
U svakom slučaju, sve je to ružno do gadosti i povraćanja.
Ali, to nije od juče. Dramska akademija, iliti
Fakultet dramske umetnosti, ta heredirano poluintelektualna ustanova,
odavno je leglo antisrpstva. Tu ima profesora, sada rektora tzv.
Univerziteta umetnosti (Mirana Dragićević-Šešić), koji predaju
i pišu, između ostalog, da je proslava Srpske nove godine krajnje
primitivni čin, tu ima profesora koji traže da se Srbi denacifikuju
(Filip David), tu ima profesora koji se odriču sopstvenih prosrpskih
režija (Golubnjača i Valjevska bolnica, Dejan Mijač), tu ima profesora
koji su pobegli u Hrvatsku i tamo se proglasili za hrvatske reditelje
(Arsa Jovanović), tu ima profesora koji se hvale antipatriotizmom
(Aleksandra Jovićević), tu ima profesora koji organizuju Centre
za dekontaminaciju od srpstva (Borka Pavićević), tu ima profesora
koji napuštaju taj Fakultet u vreme kad na sve strane ubijaju
Srbe, tražeći da Srbi ne ratuju, tj. da se ne brane, i to proglašavaju
vrhunskim moralnim činom (Mirjana Miočinović)... da ne nabrajamo,
tu ima profesora koji potpisuju ovaj novi latinički „Teatron",
plasirajući preko njega antisrpsku hajku...
Konačno, tu ima studenata koji magistriraju na
režijama profesora koji se odriče svojih prosrpskih režija!
Taj magistar je, upravo, današnji direktor Pozorišnog muzeja g-ca
Ksenija Radulović.
SLOBODAN TURLAKOV,
BEOGRAD
|
 |
  |
|
|