[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Ponedeljak, 15. april 2002.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA

Đurđija Cvetić o pozorišnoj radosti, lepoti i godinama strpljenja

Ne umem da stiskam zube

Čovekove slabosti naročito dolaze do izražaja kad je teško i kad se bori za egzistenciju. To ne znači da je mnogo bolji u drugim okolnostima. Po prirodi i suštini stvari, čovek nije naročito dobro biće

Poslednjih nekoliko sezona Đurđija Cvetić odigrala je značajne uloge u produkcijama koje su obeležile pozorišni repertoar u Beogradu i Podgorici. Prošlog meseca animirala je kritičare i publiku u Držićevom "Skupu", u režiji Jagoša Markovića, koji joj je doneo i Godišnju nagradu Jugoslovenskog dramskog pozorišta.

Tu je i uloga Majke u drami Juna Fosea "Majka i dete", u režiji Stevana Bodrože, u Beogradskom dramskom pozorištu.
- "Skup" je dramska literatura za sva vremena i sve prostore, naročito one zatvorene, gde ljudi osećaju teskobu, gde su raznim okolnostima omeđeni i sputani, posebno svojim porivima, nedoumicama, neznanjem, strahom. Nije Držić pisao samo o nama - negde se zbog nečega dogodila nekakva velika kataklizma, i more se isušilo.

Ljudi koji su pre toga živeli na obali, verovatno lepo i srećno, odjednom su se našli u "malom mistu" od pustinje i soli, sa svim svojim slabostima i manama, koje naročito dolaze do izražaja kad je čoveku teško i kad se bori za egzistenciju. To ne znači da je čovek mnogo bolji u drugim okolnostima. Po prirodi i suštini stvari, on nije naročito dobro biće.

Strpljenje

Koliko vam znači što ste danas jedna od najboljih karakternih glumica i što ste još vrlo lepi?
- Ne razmišljam na taj način. Nisam ništa drugačija nego pre deset godina - niti sam talentovanija, niti mnogo pametnija. Možda sam samo malo strpljivija i malo tolerantnija, to je jedino što su mi donele godine. Ostalo je u meni već sve postojalo, samo je bilo trenutaka kada bi se iskazalo ili ne. A ako neko misli da još izgledam dobro, onda je to za mene veliki kompliment.

Prvi put u karijeri igrate mušku ulogu. Da li je ta travestija samo simbol bolesnog društva ili je možda reč o još nečemu?
- Verovatno je Jagoš Marković smatrao da mogu doneti tu paletu osećanja - od nežnosti prema blagu koju Skup ima, do grubosti prema ljudima. Sama priča o starcu koji je sebičan, ima ćup zlata koji ne da nikome, potpuno je nezanimljiva. Mi smo hteli nešto drugo - priču o čoveku koji je našao kovčežić u kome se nalazi neka lepota, nešto čega nema u njegovom okruženju. I upravo ta lepota postaje njegovo bogatstvo, iako ona nije nikakvo zlato, nije tezoro, i nema objektivnu vrednost.

Sećam se da sam kao dete sakupljala folije od bombona i zvala ih "zlatom". Stavljala sam ih između listova svezaka, i što sam više folija imala, osećala sam se "bogatijom". Ta ljudska čežnja za lepotom je vanvremenska i svevremenska. Kad dođu neke okolnosti, istorijske ili intimne, koje vas otrgnu od mogućnosti da pravite izbor, onda nađete ćup sa kamenčićima, kao Skup, i srećni ste zbog "bogatstva".

Bez žrtve karijeri

U predstavi "Majka i dete" igrate ženu koja je ceo život posvetila karijeri. Koliko vam je bliska?
- Taj lik mi nije blizak, zato što svoju privatnost nikako nisam žrtvovala profesiji. A kako nemam dece, nisam mogla ni da se poistovetim kao majka koja je svoje dete ostavila roditeljima i otišla da pravi karijeru. Uloga me je privukla jer sam setila da u nju mogu da proniknem kroz neke tokove i ponornice, koje idu ispod reči koje se izgovore. A to su vrlo tanane glumačke igre, koje mene vrlo zanimaju. To je i razlog zašto sam je radila uporedo sa "Skupom".

"Parti tajm" (deo trilogije "Rekvijem za 20. vijek", produkcija CNP - a), u režiji Eduarda Milera, takođe se bavi ljudskim slabostima, ali kroz prizmu represije i totalitarnih režima. Da li je taj period naše istorije ostao za nama?
- Ta predstava izazvala je veliku pozornost javnosti, i kao ideja i kao pozorišni čin. Ona otvara pitanja represije u svim oblicima, počev od one koju država i društvo sprovode nad pojedincem. Ali, žrtve i zločinci naizmenično menjaju mesta, u zavisnosti od društvenih, kulturnih i istorijskih okolnosti, upravo zato jer je čovek slab. Mislim da je potez upravnika CNP - a, Branislava Mićunovića, da se napravi jedan takav projekat, bio vrlo hrabar.

Ako je reč o našoj istoriji, srećna sam da je jedan čovek za nama, mada se mnogo stvari nije promenilo. Nažalost, prepoznajem slične manire i u novoj vlasti, prepoznajem stari rečnik, aroganciju koja mi se ne dopada. Ako nas bude dovoljno kojima se ne dopada, nova vlast će morati da se zamisli. Umesto slogana "DOS je najgori", koji pišu pripadnici bivše vlasti, trebalo bi više da se afirmiše jedan drugi - "samo vas gledamo". Možda bi to novu vlast malo otreznilo u opijenosti i obožavanju sebe.

Šta vam je danas važno u pozorištu?
- Da radim sa dobrom ekipom, sa ljudima koji će se poštovati, voleti jedan drugog i s radošću raditi jedan za drugog. Naravno, važno mi je i šta radim. Ne inspirišem reditelje za "komercijalne" uloge, što mi je drago, ali zato i ne zarađujem. Gledala sam neke predstave koje pune kase i bilo me je stid od mojih kolega. Ali, ako pristaneš da radiš u takvom projektu, onda stisneš zube i ideš dalje. Nikada nisam mogla da stiskam zube.

R. Radosavljević


vesti po rubrikama

^kultura

15:19h

Dragan Radosavljević Loford, violinista, o životu u Berlinu, Brazilskoj turneji

15:31h

Zrenjanin: Počinje 52. festival profesionalnih pozorišta Vojvodine

15:46h

Počinju Hercegnovske aprilske pozorišne svečanosti

15:58h

Čuvena slika Hijeronimusa Boša prvi put pred publikom

16:04h

Đurđija Cvetić o pozorišnoj radosti , lepoti i godinama strpljenja

16:17h

Koncert Aleksandra Knjazeva u Kolarčevoj zadužbini

16:25h

Niško i Beogradsko pozorište potpisali protokol o saradnji

16:38h

Zajednička izložba Gorana Kosanovića i Damnjana u Galeriji "Zvono"

16:53h

Britanska nagrada Džordžu Lukasu

17:07h

Izložba karikarura u Galeriji Stara kapetanija

 



     


FastCounter by LinkExchange