[an error occurred while processing this directive]  

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Subota, 23. mart 2002.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA

Zašto Vlada Srbije ne da više para železničarima

Država preti silom

Zakonski minimum znači 70 odsto redovnog saobraćaja, a ne deset, kako su sami železničari propisali

BEOGRAD - Železničari koji štrajkuju moraju da poštuju zakonski minimum procesa rada, a to znači da se na domaćim prugama mora odvijati najmanje 70 odsto redovnog železničkog saobraćaja, a ne 10 odsto, kako su sami odredili i što nema nikakve veze sa zakonom, komentarišu u Ministarstvu saobraćaja najnovije događaje u ŽTP-u.

Na tu obavezu ih je "podsetio" i generalni direktor preduzeća koji je u noći između četvrtka i petka izdao naredbu da se u toku štrajka mora poštovati minimum procesa rada. Inače, slede kazne. Povodom toga u Ministarstvu kažu da se naredba, odnosno zakon mora sprovoditi "milom ili silom". Oni koji ih ubuduće budu kršili, moraće da računaju na "sve mere koje stoje na raspolaganju", ali i otkaze.

- Naredba je već počela da se sprovodi, kažu u Ministarstvu saobraćaja.
- To proističe iz uredbe iz marta 1997. godine, koja je bila usaglašena sa sindikatima, koju su godinama poštovali. A, onda su odlučili da donesu neka "svoja pravila i tumačenja" o minimumu rada za vreme štrajka, što nije u njihovoj nadležnosti, podsećaju u Vladi.

Ima se
Sindikatima u ovim štrajkačkim danima, izgleda, novac i ne nedostaje, jer su, kažu, obezbedili sredstva za štrajkačke dnevnice u "dužem periodu". Neke informacije govore da je reč o sumi od oko 35-40 miliona dinara. U Vladi nisu bili upoznati s tim podatkom, niti da li su to pare od sindikalne članarine ili od solidarnosti železničara iz drugih zemalja. Šta god da je u pitanju, ima se para, jer svoje konferencije za štampu štrajkači drže u iznajmljenim prostorijama Tanjugovog Pres centra, gde se novinarima nudi i posluženje.

U toku jučerašnjeg dana je bio "otčepljen" čvor u Užicu. Tamo je, prema nekim informacijama, probleme pravio samo jedan otpravnik, dok su radnici i mašinovođe bili protiv. Nije sve, međutim, išlo glatko, pa je u Makišu, na primer, došlo do sukoba.

- Mi, jednostavno, ne možemo dozvoliti da nastanu ogromne štete u privredi koja je ugovorila poslove i gde ima stranog kapitala. Vozovi moraju da idu zbog Sartida, Petrohemije, Bora i drugih, kažu u Vladi.
- Tih 6-7 vozova moraju da voze, izričiti su.
Štrajk radnika ŽTP, koji je juče ušao u peti dan, pokrenula su dva njihova najveća sindikata. Pregovarajući s Vladom, izneli su 12 zahteva od kojih je zapelo kod jednog, najvažnijeg - kod plata.

Sindikat je tražio 15, pa deset odsto, pa promenu osnovice po kojoj im
se obračunava masa zarada... Vlada je nudila 3 odsto, što su, kao što se sada tvrdi, železničari već dobili u vidu plate za februar. Sada se zapravo i ne zna šta je ostalo neusaglašeno, ali sindikati nastavljaju protest. Podaci koji se plasiraju o njihovim zaradama toliko su različiti, da su takoreći neupotrebljivi za razumevanje čitavog slučaja.
- Ma izgleda da ni oni ne znaju šta hoće i šta bi dalje tražili, komentarišu u Ministarstvu.
- Treba razumeti da ne postoji mogućnost pregovaranja oko mase sredstava koja se izdvaja iz budžeta. U februaru je to bilo 439.810 dinara i da im ne dajemo taj novac, ni polovina od oko 33.000 radnika u ŽTP ne bi više bili na njihovom platnom spisku. Prosek bruto zarada u februaru je bio 14.589 dinara, odnosno 9.609 dinara neto.
- ŽTP je neprofitan sistem i Vlada pokušava da ih postavi na noge. Naš je cilj da do 1. oktobra postavimo novu organizacionu šemu železnice, a da do tada sprovedemo konsolidaciju, uz socijalni program.

Oko 17.500 ljudi u ŽTP-u su višak i država je odlučila da ga "ispegla" uz pomoć stranog zajma. Za to će biti potrebno oko 50 miliona evra. U samom ŽTP-u, međutim, mnogi će reći: "Kakvi 17.000 višak radnika, ovde je višak neradnika..."

Predsednik Sindikata železničara Srbije Vukašin Cvetković izjavio je sinoć da će, ako Vlada Srbije ostvari pretnju i otpusti radnike u štrajku, svi železničari raskinuti radni odnos. "Pa da vidimo kako će železnica funkcionisati", rekao je Cvetković Radio Pančevu.

G. J.


vesti po rubrikama

^društvo

18:02h

Seljaci ne odustaju od zahteva, blokada puteva se nastavlja

18:04h

Anđelka Mihajlov, direktor Uprave za zaštitu životne sredine

18:08h Sonja Cagronov i Dragoljub Kavran o reformi državne uprave
18:10h Zaposleni u KBC "Zvezdara" ugroženi delovanjem nepoznatog gasa
18:11h Gordana Matković o zakonu koji će stimulisati rađanje
18:13h Posle šest meseci od početka verske nastave
18:15h Zaposleni u zdravstvu najavili za 29. mart
19:26h Salmonela umešana u majonez
19:28h U nedelju u Ljuboviji
19:33h Seljaci ne odustaju od zahteva i protesta
19:34h Mašinovođe u Užicu nisu uspele da pokrenu voz
19:35h Tri sindikata železničara traže ostavku direktora
19:36h Zašto Vlada Srbije ne da više para železničarima
   


     


FastCounter by LinkExchange