[an error occurred while processing this directive]  

Izdaje NIP „GLAS” a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.

Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Nedelja, 4. novembar 2001.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA

GLAS INTERVJU

Predrag Marković, predsednik Političkog saveta G17 plus

Ako treba pobedićemo na izborima

Nikakve izbore ne priželjkujemo, ali od njih i ne bežimo. Sudbinu zemlje ne smeju ugrožavati lični sukobi. Vlasti nam opet kradu vreme

Ekspertska organizacija G17 plus najavila je da bi u sledeću izbornu trku mogla da uđe samostalno. Predsednik Političkog saveta Predrag Marković uslovio je tu mogućnost sa nekoliko ograda, ali, prema reakcijama funkcionera DS i DSS, novom takmacu nisu se baš obradovali. Jedan od razloga treba tražiti i u ispitivanjima javnog mnjenja, koja u novije vreme pokazuju da članovi G17 plus, pre svih Miroljub Labus, Mlađan Dinkić i Božidar Đelić, imaju sve veći rejting.

Zato je prvo pitanje za Predraga Markovića da li i kako G17 plus planira da valorizuje tu popularnost?
- Popularnost nije razlog da neko vlada. To što su i Labus i Dinkić i Đelić među prvih šest, šta god da se dešavalo s drugim javnim ličnostima, potvrda je da, uprkos teškom poslu, oni to dobro rade.

Imamo još jednu šansu

Mi smo kao država ispustili istorijsku šansu - govorim o prevratu 5. oktobra. To je toliko impresioniralo svet, nije bilo krvoprolića, sve je imalo jasan cilj. Cela međunarodna zajednica imala je jedinstven, dobronameran stav, a pritom su i građani imali strpljenja. Ljudi su znali da su promene nešto teško, ali su glasali protiv bivšeg režima.
Srećom, postoji još jedna šansa. Ako na sledećim izborima ojača želja za stvarnim reformama, mi bismo od međunarodne zajednice dobili još nekoliko meseci za reforme u koje se međunarodni faktor ne bi mešao. To ova zemlja ne bi smela da propusti.

Mi smo se zalagali za to da sve što bude rađeno u javnosti bude i kritikovano. Zato smo kritikovali sve nivoe vlasti, nezavisno od toga da li naši članovi u njima učestvuju. Odavno smo videli da ne postoji mogućnost političke krize ako imate koaliciju sa 75 odsto poslanika u parlamentu. Dakle, postoji mogućnost ideološke krize. Sukobi su lični, a sudbina jedne zemlje ne može da zavisi od toga. Suviše smo ozbiljni ljudi da bismo to prihvatili i zato smo rekli da ćemo u tom slučaju obezbediti zakonodavnu podršku za osnovne projekte reforme.

Možete li to da obezbedite?
Sami ćemo je obezbediti. Ne želimo da nam se desi da naši ljudi dobro rade, a nemaju podršku poslanika. Ako do toga dođe, mi nećemo nastupati protiv nekoga, već za ono zašta se inače zalažemo.

Ovo kao da je vreme mimikrije - sada imamo nevladine organizacije koje učestvuju u vlasti i apsolutnu vlast koja neće da promeni ime i još se naziva opozicijom?
- Jedna od mimikrija je i to da postoje nevladine organizacije koje učestvuju u vlasti. To ne postoji. Ako biste prihvatili da je G17 plus nevladina organizacija, a nije ili nije samo to, još ne znači da učestvuje u vlasti.

Naši ljudi su, čim su izabrani na mesta u vlasti, podneli ostavke na izvršne funkcije u G17 plus. Svi naši ljudi koji su na vlasti ne voze nove kola, nemaju skupe stanove. Tamo su gde su bili. Ostali u našoj organizaciji su nešto dodatno osiromašili. Treba reći da su mnogi od nas i bili dobrostojeći. Ja sam se među svojima šalio objašnjavajući zašto neću u vlast. Mnogi hoće na vlast da bi uskočili u odela, stavili kravate i vozili crna kola. Ja sve to imam i jedino mogu da promenim boju kola ili da uskočim u farmerke.

U susret karijerama

Naš dogovor je bio da svako od nas, ko smatra da je za punu karijeru neophodna državna funkcija, to može da prihvati, a ponude su bile primamljive. Dogovor je bio i da svako može da se povuče čim primeti da je ugrožen preduslov za reforme.
To smo mogli da proverimo već krajem novembra prošle godine, kada su koalicionim sporazumom hteli da imenuju zamenika guvernera NBJ. Vaše kolege tada su se iznenadile mojoj izjavom da će se u tom slučaju svi članovi G17 plus povući. To je bilo čudno jer su ljudi dotad navikli na pojmove discipline i nediscipline, a kod nas je jednostavno ispoštovan raniji dogovor.

U slučaju da se kriza vlasti na saveznom i republičkom nivou produbi?
- Mi nikakve izbore ne priželjkujemo, jer je ova zemlja iscrpljena i osiromašena od čestih glasanja. Drugo, mi verujemo da među onima koji su izabrani ima dovoljno kvalitetnih ljudi koji su sposobni da iznesu reforme. DOS treba da ispuni sve na šta se obavezao, ako želi da ostane ozbiljan subjekt na političkoj sceni. I onda nema potrebe da se mi pojavljujemo.

U slučaju potrebe da se izađe na izbore, Politički savet naše organizacije vodiće računa o svim potezima. Taj Savet je tek sada izazvao pažnju javnosti, najavom mogućnosti da izađemo na izbore. Ako bude potrebe, spremni smo i da pobedimo na tim izborima, ma šta to značilo. Jednostavno, ne želimo da dozvolimo da se marginalizuju reformska krila koja postoje u svim strankama.

Pomenuli ste reformske struje u svakoj stranci, možete li da ih okupite?
- Naravno, to je neka vrsta naloga svim našim kancelarijama. NJihov zadatak je da u svojim sredinama označe ljude koji su sposobni za određena mesta u lokalnoj vlasti, a isto to radimo na nivou Republike. Sa svim tim ljudima sarađujemo i nastojimo da im pomognemo u njihovom poslu.

Koji su najveći promašaji na saveznom i na republičkom nivou?
- Mi za prvih šest meseci nismo uspeli da uspostavimo jedinstvenu vlast na svim nivoima i da rešimo neka od osnovnih vidljivih pitanja - recimo da uskladimo privatizaciju i fiskalnu reformu, pa se vidi da će to kočiti Vladu u mnogim delatnostima i ona će stalno gubiti vreme.

Tri saveta

Od 19. maja postoje različiti segmenti ove organizacije, jedan je Savet poverenika koji brine o kancelarijama, drugi je Projektni savet i treći je Politički savet.

Na nivou savezne države nisu uređeni odnosi između Srbije i Crne Gore i to je preraslo u klasični politički marketing. Prethodnih godinu dana nije viđeno da svi koji se zalažu za ustavne reforme ozbiljno rade na tome. Mnogo se govorilo ono što je politički isplativo.
Jedini izuzetak je Koordinacioni centar za Kosmet, koji je već samim formiranjem počeo da daje rezultate. Toliko je to bilo prazno polje. Sve što su uradili i Nebojša Čović i vojska i policija, isplatilo se.

Raskorak postoji između onoga što je urađeno na ekonomsko-finansijskom planu i na spoljno-političkom. Postigli smo neverovatno rezultate u povratku zemlje u međunarodne institucije. Sve što je urađeno u međunarodnim odnosima je sjajno, ali to nije moglo da bude sprovedeno zbog trzavica između Srbije i Crne Gore. Sve što je SMIP uradio u brzini povratka ugleda zemlje nije praćeno promenama u samom ministarstvu, niti načinom školovanja ljudi koji odlaze za ambasadore.

To je epohalna Pirova pobeda. Recimo, lakše je dobiti kredit od MMF-a, nego taj novac podeliti između Srbije i Crne Gore. Sednice saveznog parlamenta, na kojima treba samo ratifikovati već sklopljene ugovore, važne za funkcionisanje države, odlažu se jer se sa partnerom ne može dogovoriti tehnička stvar kao što je oduzimanje mandata.

Da li je reč o opstrukciji, nenaviknutosti novih ljudi na vlast ili aparatu prethodnog režima?
- Postoji spontana opstrukcija činovničkog aparata. Da smo 10. oktobra rekli- ko se ogrešio da dođe na to i to mesto sa ćebetom preko ramena - zaprepastili biste se koliko bi ljudi došlo. Ako se ništa nije dogodilo na "krupnom" nivou, prirodno čovek kaže što ja prvi da stradam.

Stranke koje čine pobedničku koaliciju su suviše dugo na političkoj sceni, postale su mašine za osvajanje vlasti i one nisu bile u situaciji da u svojim organizacijama prepoznaju i u prvom planu zadrže ljude ljude za vršenje vlasti.

I treće, svi lideri DOS-a pokazali su da se neozbiljno ponašaju prema svojim funkcijama. Svi su čvrsto zadržali pozicije u svojim strankama i tako pokazali da državne funkcije shvataju privremenim. To je bio signal za ostale da ne moraju promene da se odnose odmah na njih, i tako se došlo do nipodaštavanja državnih funkcija.

Najveća zamerka ozbiljnih ljudi na rad prošle vlasti nije bila što su nam krali pare, nego što su nam krali vreme. Zato mnogi ljudi nisu u stanju da podnesu toliku sporost.

Da li vam smeta što su se pojedini lideri okružili ljudima bivšeg režima?
- Ne smeta mi koncentracija ljudi bivšeg režima, smeta mi kad njihov način rada prevagne. Jedan od ciljeva je bio da novi lideri budu privlačni za sve koji bi svoje znanje mogli da stave na raspolaganje. Mnogi "privučeni" su, nažalost, doneli stari način razmišljanja. Politički lideri sami preuzimaju rizik za svoje okruženje, ali sve to ipak uništava zemlju.

Kako komentarišete sukobe DS i DSS-a?
- Sve je to loše tempiran politički marketing, koji će se smiriti. DOS nije preuzeo vlast na svim nivoima i opasno je da se zavarava da je to uradio, pa sad može ubrzano da se razilazi. Ne treba se zavaravati ni veličinom sopstvene stranke. Stalno podsećam na primer Srpskog pokreta obnove, koji je u aprilu 1999. godine, prema istraživanju javnog mnjenja, imao podršku više od 30 odsto građana. A na izborima prošle godine nije prešao ni cenzus za parlamentarnu stranku. Za ovu zemlju bi bilo opasno ako bi se podelila po bilo kom principu - oko dva lidera, dve dinastije. Kad god se to dogodilo, ova zemlja je isključivana iz civilizacijskih tokova.

Mensur Šačić
Dragutin Stevanović


vesti po rubrikama

^intervju

15:05h

Predrag Marković: Ako treba pobedićemo na izborima

15:20h

Francuski geopolitičar Iv Bataj o "trusnim" područjima: Naftovod trese Balkan

 



     


FastCounter by LinkExchange