[an error occurred while processing this directive]  

Izdaje NIP „GLAS” a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.

Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Nedelja, 21. oktobar 2001.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA

Izbori za najlepšu devojku sve popularniji biznis

Mis uz potpis roditelja

Na izborima često učestvuju maloletne devojke. Kad na televiziji vide polupismene bogataše, ne čudi što devojke žele laku zaradu, kaže dr Zorica Tomić. "Kupuju" san o boljem životu, o slavi, a u isto vreme prodaju iluzije drugima, objašnjava dr Vesna Brzev

Gotovo da nema dana da se ne pojavi reklama koja poziva mlade devojke da se prijave i takmiče za lentu najlepše. Sve izgleda vrlo jednostavno i kao da su otvoreni svi putevi ka slavi i novcu. A poruke su često upućene devojčicama od samo 13 ili 15 godina.

Koliko je telo predmet i roba? Stručnjaci različitih profila, različito gledaju na ovaj fenomen, ali u jednom se slažu - reč je o velikom biznisu.

Odakle toliko interesovanje za izbore lepotica pitali smo sociologa kulture, dr Zoricu Tomić.
- To je upliv dominantnog zapadnog kulturnog modela - narcističke kulture. Kod nas je taj model kulture nekritički prihvaćen, u svrhu ratne ideologije. Stereotip muškarca koji je jak i stereotip žene koja je telesno savršena i odmor za muške oči.

Zorica Tomić smatra da najveću odgovornost za takvo nekritično prihvatanje zapadne kulture ima televizija, pre svih "Pink" i "Palma".
- Do ovakvih izbora za lepotice i na ovakav način došlo je zbog mentalne potrošenosti naroda, pa na drugom mestu i materijalne oskudice. Prethodni period u kojem smo živeli je do te mere ugrožavao sve što je normalno, pa ne čudi što mladi ljudi misle da se sve može postići bez znanja, truda i strpljenja. Jer ako na televiziji vidite bogataše koji su polupismeni, koji su pljačkom došli do bogatstva, onda ne čudi što naša omladina želi laku zaradu, dodaje dr Tomić.

Strah od obrazovanih žena

- Na delu imamo gerontokratsku kulturu koja ima pedofilski odnos prema mladom ženskom telu. Ideologijom Lolite potvrđuje se vladavina staraca koji imaju para. Samim tim se žena postavlja u podređen, pa ženu posle tridesete godine nastoji da marginalizuje. Ona prestaje da bude zanimljiva u telesnom smislu, ali i u svakom drugom. Postoji čitav niz pogrdnih naziva za žene srednjih godina ( matorka, baba, ajkula, aždaja, veštica). To potvrđuje strah muškaraca od ravnopravnosti i emancipovane žene, kaže Zorica Tomić.

- U simboličnom smislu svaki izbor za lepoticu je trgovina telom ili mesom. U tradicionalnim društvima postojala je težnja da se žena dobro uda, u modernim da se dobro proda.

Bavljenje telom i dostizanje ideala u telesnom smislu postoji koliko i čovek, samo se razlikuju kulturni ali i psihološki aspekti tog problema.

Vesna Brzev, klinički psiholog, podseća da se krajem 20. i početkom 21. veka opsednutost telesnim uzdiže do nivoa fetiša. Tako se otvaraju razni fitnes saloni, kupuju i kućne teretane, radi aerobik i slično, pa sve do plastične hirurgije koja se primenjuje bez ikakvih medicinskih potreba.

"Često objekti manipulacije nisu svesni poruka koje im šalju sa TV ekrana. Čitav niz iracionalnih razloga ulazi u igru za dostizanje tako željenog cilja - savršenog tela. Jedna od potvrda za dostizanje tog cilja jeste i izbor za lepoticu - kaže Vesna Brzev.

Mlade devojke "kupuju" san o boljem životu o slavi, a u isto vreme one prodaju iluzije najrazličitije vrste, drugima.
- Postoji predrasuda da su te devojke intelektualno inferiornije ili neobrazovane, to ne mora biti tačno. Ono što ih izdvaja jeste taj iracionalni odnos prema telesnom, tj. ekstremno razvijeni telesni narcizam. Mlade devojke, čija fizička zrelost objektivno nije praćena intelektualnom i emotivnom zrelošću, izložene su pritiscima, ne samo modnih agencija i propagande, nego i ambicijama svojih roditelja. Posledice koje iz takvog odnosa mogu da nastanu, ponekad nisu bezazlene, upozorava naša sagovornica.

"U formiranju telesnog narcizma bitnu ulogu igraju roditelji, pre svega majke koje bodre i podstiču svoju decu da se takmiče. Manji, mada ne i bez značaja, jeste i materijalni momenat. Posledice na psihu devojaka ostavlja i pobeda i poraz. U pitanju su socijalno prestižne uloge, koje bi devojke zauzele ili zauzimaju, a da, pri tom, za tako nešto nema realnog pokrića" ističe Vesna Brzev.
Direktor agencije "Luk models" Ivan Bauer kaže da je za one koji se bave ovim biznisom ugao gledanja drugačiji.

"Mnogo je lakše izabrati lepoticu nego model. Lepotica je definisana kao pojam i zna se šta treba da poseduje. Model zavisi od trenutnih trendova u svetu, a oni se stalno menjaju. Savršena lepota ne mora biti u trendu. Klasična lepota nije u modi, važna je mogućnost transformacije. Inteligencija devojaka nije faktor uspeha. Ako se poklopi i inteligencija i ono što se traži - u redu, ali nije uvek tako. Izbori za lepotice, modele i slično jesu veliki biznis. U našoj zemlji kao i svaki drugi biznis nije naročito isplativ, otkriva Bauer.

Zorica Vuletić


vesti po rubrikama

^dosije

15:08h

"Glas" otkriva: Lista od 67 pitanja na koja se odgovara pred istražiteljima Haškog tribunala našla se i na sajtu

15:16h

Izbori za najlepšu devojku sve popularniji biznis: Mis uz potpis roditelja

 



FastCounter by LinkExchange