[an error occurred while processing this directive]  

Izdaje NIP „GLAS” a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.

Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Ponedeljak, 05. februar 2001.

 
 
[an error occurred while processing this directive]

vesti dana

arhiva

vaša pisma

istorijat

redakcija

kontakt

pomoć

pišite nam


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA

04. Feb 2001 18:21 (GMT+01:00)

Konzorcijum "Rast" u zastoju s izgradnjom autoputa Novi Sad - Beograd

Za završetak radova nedostaje 20 miliona maraka

Posao dobijen na osnovu najbolje ponude. "Beogradska banka" kao članica konzorcijuma nije ni započela radove

BEOGRAD - Prošlo je gotovo šest meseci od kada je bivša srpska Vlada na čelu sa premijerom Mirkom Marjanovićem, svečano otvorila, i iskoristila kao politički marketing, radove na izgradnji, odnosno proširenju auto puta Novi Sad - Beograd.

Na javnoj licitaciji, u maju prošle godine, koju je organizovala Vlada, posao je dobio Konzorcijum "Rast", preduzeće sačinjeno od tri firme sa ne baš velikim iskustvom i renomeom u izgradnji savremenih saobraćajnica, kako tvrde stručnjaci za saobraćaj.

Provera računice

- Da bi napravili poređenje, koliko će koštati kilometar finalnog puta, angažovali smo nekoliko preduzeća. Prema "Energoprojekt"- ovoj ponudi, radovi ove firme bi koštali 2,3 miliona maraka, dok je naša računica bila samo milion, kaže Vukajlović.

Ko sačinjava "Rast", o kakvom je ugovoru reč između bivše Vlade i ovog preduzeća, dokle se stiglo s radovima i gde je nastao problem u izgradnji jednog od najznačajnijih tranzitnih putnih pravaca kroz našu zemlju, za "Glas javnosti" priča Ljubomir Vukajlović, direktor "Rasta".

- Konzorcijum "Rast" predstavljaju tri preduzeća "Borovica", PIM "Ivan Milutinović" i Beogradska banka, a na licitaciji za izgradnju treće trake autoputa Novi Sad - Beograd i revitalizaciju površinskog sloja već postojećeg asfalta u dužini od 66 kilometara, naša ponuda je bila najpovoljnija i od Vlade smo dobili koncesiju (naplata putarine) na šest godina, pod uslovom da se u roku od 23 meseca posao privede kraju.

Prema proračunima sva tri preduzeća, posao bi nas koštao 66 miliona maraka pod uslovom da sami izvodimo radove, a svako od pomenutih preduzeća preuzima obavezu da finansira ili završi trećinu puta, kaže Vukajlović i navodi primer kako je za isti posao Konzorcijum MBG (NIS Jugopetrol) tražio period koncesije od 25 godina, što je za Vladu bilo presudno da posao dodeli "Rast"-u.

Tajna

Vukajlović kaže da su u "Rastu"- u svesni da je 66 milina maraka nerealna cena za ovako obimne radove.
- Objektivno, vrednost radova dostiže 100 miliona pa i više, ali naša prednost je u jeftinijoj nabavci kamena, kao i u tome što sami izvodimo radove pa izbegavamo da nas izvođači potkradaju, otkriva tajnu Vukajlović.

Ovaj posao, kako kaže Vukajlović, nije trebao da ima politički prizvuk jer je državu, da raspiše koncesiju, naterao obim saobraćaja, očajno stanje druma i pretnja da autoput Novi Sad - Beograd pređe u regionalne puteve zbog, samo jedne upotrebljive kolovozne trake, ali "kamerama i pompeznom otvaranju radova nisu odoleli".

Izgradnja je počela 6. juna, kada je startovala koncesija, a preduzeće "Borovica" je najžustrije krenulo u ispunjavanje svojih obaveza i do sada je odradilo gotovo 60 odsto radova. Zaduženo je za deonicu od zrenjaninske petlje do mosta kod Beške. U martu će, najverovatnije početi s asfaltiranjem i za nešto više od dva meseca potpuno završiti svoj deo posla, a nedavno je u čitav posao uključilo i dodatni 18 mašina.

Preduzeće PIM nešto sporije odrađuje svoj posao. Njihovo glavno zaduženje je nabavka kamena, peska i mehanizacije, ali bi uz malu materijalnu pomoć i ono moglo završiti, ako ne sve, bar 10 kilometara svoje deonice, precizira Vukajlović i dodaje da su radovi trenutno u prekidu kod Batajnice zbog porasta nivoa Dunava.

Ocena stručnjaka

- Ceo postupak oko raspisivanja licitacije za drugu jugoslovensku koncesiju izveden je prilično brzopleto i bez potrebnih idejnih projekata. Ne znam gde su se žurili poslodavci, ali znam da su posao dobila preduzeća koja za izgradnju savremenih puteva nisu imala licencu, a čak se mogu usuditi da kažem da su nepismeni za takvu vrstu posla. Međutim, projekat koji su započeli trebalo bi i da nastave jer je ovo najpovoljnija koncesija koja se mogla ugovoriti, ocenio je jedan od najboljih stručnjaka za ovu oblast saobraćaja koji je želeo da ostane anoniman.

S novosadske strane se, za sada samo prevlači kamen. Vukajlović ističe da završetak posla najviše koči Beogradska banka, jer još nije počela radove na svojoj deonici, ali se i ne izjašnjava da li će i dalje učestvovati u koncesiji.
- Čak nam je i novac od naplaćene drumarine bio zarobljen na njihovom računu, a reč je o 3,5 miliona maraka, naplaćenih u periodu od tri meseca. Konzorcijumu "Rast" je neophodna finansijska "injekcija" od dvadesetak miliona maraka za završetak radova, taman toliko koliki je ulog Beogradske banke. Najkasnije do kraja februara očekujemo dogovor i odmršenje "Gordijevog" čvora sa novom Vladom Srbije, jer je izgradnja autoputa od državnog interesa - tvrdi Vukajlović.

Na pitanje da li je moguće da Vlada raskine ugovor o koncesiji, Vukajlović kaže da je to moguće, ali da nije u interesu države, jer bi morali da isplate novac za do sada završene radove. Osim toga i ugovor na šest godina koncesije je više nego povoljan za državu.

U Beogradskoj banci saznajemo da je u vreme zaključivanja Ugovora o koncesiji ova banka imala status centralne banke s velikim brojem filijala. Njena finansijska pozicija bila je u povoljnijem položaju nego danas kada joj je interes da i dalje učestvuje u koncesiji sveden na nulu.

Međutim, u banci su razmatrane i druge mogućnosti, poput angažovanja inopartnera, domaćih preduzeća i konzorcijuma banaka koje bi omogućile da Beogradska banka i dalje učestvuje u realizaciji ugovorenih ili redukovanih prava, ali je i na Upravnom odboru banke dogovoreno da se obave neophodne konsultacije s Vladom Srbije kako bi se pronašao izlaz iz "tunela".

Igor Krasnić


vesti po rubrikama

^ekonomija

18:05h

Slobodan Milosavljević, republički ministar trgovine, o uvođenju reda na tržištu

18:21h

Konzorcijum "Rast" u zastoju s izgradnjom autoputa Novi Sad - Beograd

18:36h

Zamena nacionalnih valuta za evro u Evropi počinje 2002. godine

18:48h

Radnici "Investbanke" protive se ugovoru Borke Vučić

22:02h

JAT pregovora sa "Lufthanzom"

 



     


FastCounter by LinkExchange