Tokom istorije Rimokatolička crkva pribegavala
je različitoj tehnici kontrole nad vernicima i različitim sredstvima
radi povećanja kapaciteta svog delovanja. Religiozne organizacije
različitog profila imaju dugu tradiciju u okviru rimokatoličanstva.
Na duhovnom talasu ranog hrišćanstva pojavili su se najpre monaški
redovi, organizovani najčešće oko harizmatskih ličnosti. Njihova
aktivnost bila je usredsređena na duhovni život, na kultivisanje
religije. Tokom razvoja pojedini redovi opredelili su se za profesionalni
rad, u raznim granama zanatstva, nešto kasnije za prosvetni poziv,
zdravstvo itd.
Danas su ti redovi u padu u Evropi i u SAD, ali ne i u Africi
ili Aziji. U Evropi je npr. u poslednjih 30 godina broj muških
redova opao za 30 odsto a ženskih "časnih sestara" za
više od 50 odsto. U Aziji je obrnut slučaj. Po rečima Patricije
Vajtberg: "Ako se taj proces nastavi, Indija će imati više
članova jezuitskog reda u HHú veku nego bilo koja zemlja u svetu".
Ista situacija je u odnosu i na ženske redove. Majka Tereza formirala
je 1949. u Indiji svoj red "Misionare milosrđa" sa kuhinjama
i bolnicama. Danas je taj red proširen na mnoge delove Azije i
Afrike; posle sloma Istočnog bloka centri su osnovani u zemljama
Istočne Evrope i danas broje oko 3.000 članova.
Kada je Rimokatolička crkva krenula u osvajačke pohode u XI veku
pojavile su se religiozno-vojne organizacije. Najstarija među
njima "Vitezovi sv. Jovana od Jerusalima, Rodosa i Malte"
poznatiji pod nazivom "Malteški vitezovi", koji je opstao
do danas i aktivno je uključen u život međunarodne zajednice.
Red je osnovao "veliki majstor fra Gerard" 1080. godine,
u vreme Prvog krstaškog rata, posle što su krstaši osvojili Jerusalim.
U rimokatoličkoj literaturi krstaški ratovi opisuju se kao "sveti
ratovi" vođeni za oslobađanje "svetih mesta" Hristovog
rođenja i raspeća. Istoričar Bretford navodi da su bitke koje
su vodili krstaši bile "tako krvoločne i okrutne da je teško
poverovati da su feudalni vladari i njihovi sledbenici imali i
minimalni koncept o veri u čije su ime preduzimane ekspedicije".
Pozicije istočne crkve u odnosu na "oslobođenje svetih mesta",
dodaje Bretford, bile su drugačije. "Istočna vizantijska
crkva posmatrala je rat kao zlo, greh i kao krajnji ishod nakon
što su propali svi diplomatski pokušaji... Vojnik koji je izvršio
ubistvo, čak i u odbrani svoje sopstvene zemlje, kažnjen je zabranom
pričešća u naredne tri godine... Agresivni, poluvarvarski narodi
sa severa nisu mogli da shvate prefinjen i sofisticiran zakon
Vizantije" zaključuje Bretford. Formiranje "viteškog
reda" bilo je u funkciji stvaranja predstave o uzvišenoj
misiji krstaša, što je imalo pozitivan psihološki efekat i na
same članove, u smislu osećanja superiornosti u odnosu na okolinu.
Ali u suštini, po preovlađujućem stavu u nauci, krstaši su bili
instrument papske politike, po Bretfordu deo "večnog neprijateljstva
Zapada prema Istoku". U prilog ovog stava govori i ekskomunikacija
imperatora Fridriha úúú od strane pape Gregora úH, 21. marta 1228.
zbog odbijanja da povede novi krstaški rat. Diran ubraja u glavne
uzroke krstaških ratova kontrolu nad Bliskim istokom i proširenje
trgovine uz naglasak da je slabljenje Vizantije papa ocenio kao
pogodan trenutak da Istočnu crkvu stavi pod svoju vlast.
Papa Paskval II bulom od 15. februara 1113. godine potvrdio je
pravni status vitezova a organizaciji je priznat nezavisan status
u odnosu na sve crkvene vlasti, izuzev ličnosti pape; drugim rečima
članovi i sama organizacija stavljeni su pod direktnu vlast pape.
Krstaški ratovi, koje Diran ubraja u najveću srednjovekovnu dramu,
nisu uspeli. Jerusalim i druga sveta mesta pali su u ruke muslimana.
Krstaši su doživeli tragičnu sudbinu, ubijani su na najsvirepiji
način. Oni koji su preživeli masakr krenuli su ka Kipru i Rodosu.
Posle osvajanja Rodosa 1310, koji je bio pod turskom vlašću, proglasili
su ostrvo svojim "suverenim posedom", održavajući veze
s papom. Na ovom ostrvu, nastanjenom grčkim stanovništvom, osnovali
su verske zajednice sa latinskim obredom i ritualima. Uz pomoć
evropskih vladara izgradili su moćnu pomorsku silu i razvili trgovinu
u bazenu Mediterana. Kada su Turci ponovo osvojili ostrvo 1522,
prognani vitezovi prešli su na ostrvo Maltu, koje im je ustupio
habzburški imperator Karlo n kao "suvereni posed malteških
vitezova". "Veliki majstor" kome je Sv. stolica
dodelila 1620. godine titulu "princa" predstavljao je
značajnu političku ličnost u službi vere.
Na svom osvajačkom pohodu ka Egiptu, Napoleon je 1789. osvojio
i razorio ostrvo i raspustio red vitezova koji nisu prihvatili
saradnju sa njim. "Velikom majstoru" dozvoljeno je da
sa ostalim vitezovima napusti ostrvo i ponese relikvije, kao npr.
deliće drvenog krsta na kome je razapet Hristos, ruku sv. Jovana
Krstitelja, ali bez zlata i dragog kamenja kojima je bila obavijena.
Vitezovi su se nastanili po raznim gradovima Evrope, tražeći novog
zaštitnika. Ruski car Pavle ú dočekao ih je raširenih ruku i proglasio
je sebe za "velikog majstora malteškog reda", videći
u tome mogućnost prodora ka Sredozemlju. Međutim, Rim mu je osporio
titulu budući da nije bio katolik. Papa Leon Húúú obnovio je red
"vitezova od Malte" 1879. i imenovao Italijana fra Českija
za velikog majstora sa sedištem organizacije u Rimu. Međutim,
ostale su mnoge sumnje i osporavanja u pogledu statusa organizacije
i njenih funkcija. Spor je okončan donošenjem novog kodeksa koga
je potvrdio papa Jovan XXIII 1961, po kome malteški vitezovi predstavljaju
"suverenu međunarodnu jedinku", sa diplomatskim aparatom,
sopstvenim pasošem, koji se koristi samo u službenoj misiji.