[an error occurred while processing this directive]  

Izdaje NIP „GLAS” a.d.
„GLAS JAVNOSTI“ d.d.

Vlajkovićeva br. 8, Beograd, Jugoslavija

[an error occurred while processing this directive]  

I n t e r n e t   i z d a n j e

Subota-Nedelja, 2-3. septembar 2000.

 
 
[an error occurred while processing this directive]
 

rubrike

politika

društvo

ekonomija

svet

hronika

reportaža

kultura

sport

feljton

intervju

slobodno vreme

   
 

video galerija

[an error occurred while processing this directive]


Glavni meni:
 -vesti dana
 -arhiva
 -vaša pisma
 -istorijat
 -redakcija
 -kontakt Kako da koristim ovaj sajt? Pošaljite nam pismo... Vesti dana Arhiva Vaša pisma Istorijat našeg lista Redakcija Stupite u kontakt sa nama


Links

Srpsko nasleđe

Glas nedelje

SINA

SNAGA

01. Sep 2000 17:25 (GMT+01:00)

Dr Vladimir Goati o predizbornim aktivnostima predsedničkih kandidata u Srbiji

Trka između fijakera i taksija

Dok aktuelni predsednik SRJ dopušta da njegovu promociju "odrađuju" verni sledbenici, predsednički kandidat glavnine opozicije ulazi u "klinč" javnog mnjenja u kojem se pod lupu stavlja svaka javno izgovorena reč

Kako je planirano da se izborno nadmetanje u Srbiji ravnopravno odvija na tri nivoa, predsednička trka kao da je postala biti il' ne biti i za vladajući režim i za opozicione partije. Najviši partijski i državnički funkcioneri trude se da izgledaju nadmoćno u promociji svog kandidata, njegovu pobedu ne dovode u pitanje, i pri tome ne štede reči kad govore o oponentima - koji su, prema njihovom uverenju, na strani zla, žele ropstvo i pri tome hoće rat umesto mira. I dok aktuelni predsednik SRJ, koji pretenduje na istu funkciju i u sledećem mandatu, dopušta da njegovu promociju "odrađuju" verni sledbenici, predsednički kandidat glavnine opozicije ulazi u "klinč" javnog mnjenja u kome se pod lupu stavlja svaka javno izgovorena reč.

Sudeći po izbornim pobedama, do sada je uvek "prolazio" imidž Slobodana Miloševića kao ozbiljnog i distanciranog predsednika, koji velikodušno ustupa svoje TV termine drugim kandidatima, jer on zauzet državničkim poslovima i nije baš imao mnogo vremena za takve nastupe. Za razliku od nas, takva javna nadmetanja između glavnih pretendenata na vlast su sasvim normalna pojava za vreme izbora u velikim, bogatim i razvijenim zemljama. U Americi se, na primer, upravo vodi pravi medijski rat u predsedničkoj kampanji između dva kandidata, a javnost je najoštrije sankcionisala pokušaje Buša mlađeg da izvrda duele pred TV kamerama sa protivkandidatom Gorom.

U Srbiji se zna da predizborni nastup SPS i JUL nailazi na topao prijem kod jednog dela biračkog tela. Kako bi trebalo da izgleda medijska kampanja Vojislava Koštunice, predsedničkog kandidata udružene opozicije, da bi njegove poruke doprle do onih kojima su namenjene?
- S obzirom na izrazitu zatvorenost koja postoji u medijskom prostoru Srbije, Vojislav Koštunica će se u svojoj kampanji suočiti sa Kineskim zidom, koji mora da "preskoči" da bi uopšte mogao da komunicira sa biračima. Zato on treba da planira drugu vrstu kampanje, koja je bila karakteristična za predtelevizijsku eru u evropskim zemljama. To znači da predsednički kandidat udružene opozicije mora da ide od "vrata do vrata", jer samo na taj način njegove poruke mogu da "razbiju" podignute barijere - kaže za "Glas" sociolog dr Vladimir Goati iz Instituta društvenih nauka u Beogradu.

- U takvom nastupu Koštunica bi morao da izloži vlastitu platformu, koja bi trebalo da bude dovoljno evropska i demokratska da privuče demokratski opredeljene birače. Uspešna može da bude samo kapanja koja će biti u stanju da pokaže da će jednog dana i u Srbiji ekonomski tokovi da budu bolji. Svaki drugačiji pristup biće na strani vladajuće koalicije.

Kako vreme odmiče, dnevnici državne televizije postaju sve žešći promoteri kandidata SPS i JUL na predstojećim predsedničkim izborima. Koliko takva kampanja ostavlja traga u biračkim glavama?
- Ovde više nije reč o tehnologiji, jer su istraživanja pokazala da se izborna baza aktuelne vlasti osula, tek jedna petina biračkog tela van Kosova ostala je verna režimu, koji je u čitavom razdoblju propadanja nalazio načine da reši svoje probleme. Ali mislim da tu ipak postoji granica do koje Slobodan Milošević može da "igra". Druga mogućnost na koju Milošević može da računa u svojoj veri u pobedu na izborima jesu strahovi velikog broja ljudi kojima plate i penzije ne dozvoljavaju normalno da žive, a koji se boje da ne izgube i to što ustvari nemaju.

Zašto se ljudi toliko plaše promena i zbog čega veruju da ta reč uvek označava promenu na gore?
- Imamo iskustva da su sve promene od 1990. bile na gore. A vlast je razvila svoju moć u zatvorenom informativnom sistemu, u zemlji u kojoj je veliki broj birača polupismen ili živi u nerealnom svetu, svetu strašila, svetu opasnih suseda, koji jedva čekaju da nasrnu samo na Srbiju i ni na jednu drugu državu više. To je virtuelna stvarnost koju je režim 10 godina propagirao i usađivao u glave ljudi. I bilo bi nerealno očekivati da to vlast neće da iskoristi.
Uslovi za izbor jesu izrazito neravnopravni, vi na kraju 20. veka elektronskoj kampanji suprotstavljate pešačku kampanju "od vrata do vrata". To jeste borba koja može da se poredi sa trkom između fijakera i taksija, ali tu je uverenje da će neposredna životna saznanja biti najveći protivnik vladajućih partija.

Olga Nikolić


vesti po rubrikama

^intervju

17:34h Dr Dušan Bataković priređivač i prvi autor knjige "Nova istorija srpskog naroda"
18:01h

Dr Vladimir Goati o predizbornim aktivnostima predsedničkih kandidata u Srbiji

   


     


FastCounter by LinkExchange