Je l' komšija, što ne odeš na pumpu da natočiš gorivo",
"More, nemoj da je'š... kad ti nije nužda..."
Bio je to jedan od najefektnijih predizbornih spotova koji je
pre nekoliko godina na najbolji mogući način predstavio tužnu
srpsku svakodnevicu.
Međutim, ovako jasnu poruku biračima pred septembarske izbore
- zasad - nije uputio nijedan predsednički kandidat, ali ni stranka
i koalicija.
Kandidat SPS-a i JUL-a za predsednika SRJ, Slobodan Milošević,
ne vodi (bar ne zvanično) kampanju, ako ne računamo povremene
istupe na kojima dosledno ponavlja da ćemo se odupreti novom svetskom
poretku.
Socijalisti i JUL kažu da će kampanju zasnivati na sedam tačaka:
sloboda, nezavisnost, okončanje misije Unmik i Kfor na Kosovu,
SRJ kao država ravnopravnih građana, naroda i republika, obnova,
razvoj i povećanje standarda, kao i socijalna sigurnost. Bračni
duet Izolda Barudžija - Zlatko Manojlović otpevali su, povodom
deset godina SPS-a, "Idemo dalje, u nove pobede", odakle
se izdvojio slogan: "Uvek kad vam treba mi smo tu".
"Mudrost, hrabrost, poverenje", "Pamet, znanje
i poštenje", slogani su s kojima favorit SRS za predsednika,
Tomislav Nikolić, i njegove stranačke kolege (Šešelj, Vučić, Todorović,
Gojković, Dragišić), čekaju 24. septembar. Tu su i slogani "Svoj
na svome" i "Uvek uz svoj narod". Prestonica je
nedavno osvanula išarana grafitima: "Danas Zemun, sutra Srbija",
"Mi dolazimo - SRS" i "Radikali, snaga naroda".
Po odluci da samostalno izađu na sve izbore (osim saveznih parlamentarnih
koje bojkotuju), SPO i njegov favorit za prvog čoveka SRJ imaju
najskromniju kampanju. "Vojislav Mihailović, naš čovek",
poruka je kojom se nadaju da će pridobiti birače.
Ni Demokratska opozicija Srbije nije mnogo odmakla. Osim slogana
"Vojislav Koštunica, čovek iz komšiluka", DOS nema još
nijednu parolu. Kako saznajemo, u tome će im ovih dana pomoći
stručnjaci Instituta društvenih nauka u Beogradu.
Međutim, na Glavnom odboru DSS-a već je najavljeno da će kampanja
biti skromna.
Međutim, Vojislav Žanetić, ekspert za komunikacije, smatra je
da je opozicija već izgubila propagandni rat jer je ovaj posao
poverila "priučenim ljudima, čija se briga, uglavnom, svodi
na izbor kravate i frizure kandidata".
"Poruke vlasti zasnovane su na otporu agresiji i novom svetskom
poretku, a kao glavni protivnici su SAD i NATO, a ne opozicija,
koja je samo 'marioneta' zapadnih gazda", objasnio je Žanetić.
"Opozicija svoju kampanju zasniva na priči o Miloševiću kao
'tiraninu', koji je jedini krivac za loše ekonomsko stanje koje
će se poboljšati čim neko drugi dođe na njegovo mesto", dodaje
Žanetić.
Zato Narodni pokret Otpor (koji će se u prvom krugom predsedničkih
izbora držati po strani a u drugom, ako ga bude, podržati onog
kandidata opozicije koji do njega stigne) ima dovoljno slogana
za sve: "Gotov je", "Nas je više", "Narod
je otpor", "Otpor, jer volim Srbiju", "Širi
se"....
Najviše neopredeljenih kojima bi - bar kako kažu stručnjaci -
trebalo da se upute jasne poruke, ima među ženama, mladima do
30 godina i poljoprivrednicima. Koliko su razumeli ovogodišnje
poruke, videće se već 24. septembra.
N. Mijušković