- Pre tri godine je iz naše zemlje mogao da izađe
samo naš predsednik i fudbalska reprezentacija, a danas to mogu
"Torpedo" i fudbalska reprezentacija, "skromno"
tvrdi za "Glas javnosti" Darjan Mihajlović, jedan od
reditelja trupe "Torpedo". S bendom "Vrooom"
ova trupa pravi drugačiji teatar, bliži spektaklu, nabijen pozitivnom
energijom, koja pleni ne samo našu, već i evropsku publiku.
-
Probili smo medijsku blokadu Srbije, u vreme (1997) kada su odavde
u svet odlazile samo vesti o ratu i izbeglicama. Niko tada nije
očekivao da odavde neko može da pruži nešto iole kvalitetno...
Razlog uspeha je mnogo uloženog truda, izdata dva CD-a, mnogo
predstava i koncerata održanih u Jugoslaviji i Evropi. Ali, nikada
nismo zaboravili da moramo podjednako postojati ovde i van zemlje.
Ne učestvujete na ovogodišnjem Belefu, ali zato gostujete
na nekoliko značajnih evropskih festivala.
- Naš muzički deo, grupa "Vrooom", održaće koncert
26. avgusta u Cirihu, čime će otpočeti saradnja sa švajcarskim
festivalom, ciriškim "Teateršpektaklom". Iz toga će
proizaći naš novi projekat "Boj na Kosovu". Teško je
uspeti u Beogradu, ali je lakše to učiniti u Cirihu, Londonu,
Parizu... Naša sredina teško prihvata da neko sopstvenim snagama,
pod podjednako teškim uslovima, uspe nešto da postigne. Čovek
se pita o sopstvenim sposobnostima...
Komadom iz naše nacionalne mitologije pridružujete se aktuelnoj
izbornoj kampanji?
- "Boj na Kosovu" sam upravo napisao! U mom komadu
Vuk Branković, koji je u našoj mitologiji predstavljen na jedan
način, najpozitivniji je lik, jer mi se čini da je danas vreme
da se od Kosovskog boja nastavi putem Vuka Brankovića. Tako će
nam svima biti bolje...
Predstavama i muzikom proizvodite zarazni optimizam, a ipak
uspevate da ostanete kritični prema okruženju?
- Mi smo neurotični umetnici, koji svoje neuroze uspešno leče
na sceni. To je naša terapija kojom lečimo stvarnost, pa smo tako
pronašli način da budemo opušteniji. To je razlog i zašto dobro
komuniciramo sa Evropom. Količina energije skupljena u nama svuda
je i uvek prepoznatljiva. Ljudi u zemlji Srbiji generalno su,
s razlogom, nezadovoljni i razočarani. Mi smo usmerili nezadovoljstvo
i time olakšali našu poziciju, za razliku od ostatka nacije koji
će to, nadamo se, uskoro učiniti (24. septembra). To što nemamo
ništa, hoćemo mnogo i znamo da ćemo u tome uspeti u "Torpedu"
proizvodi optimizam. Ovo možda zvuči kao recept za odvikavanje
od pušenja, ali se loših navika treba oslobađati...
Ove godine režirali ste dve predstave van Beograda. Vaša režija
"Lakog komada" izazvala je skandal. Da li će ta stvar
stići do suda?
- Pozorište je dužno da čuva autorska prava pisca. Duboko
poštujem tekst, inače ga ne bih ni uzimao da radim. Sebi nikada
ne bih dao tekst da režiram, jer volim da dekonstruišem, izvrćem
stvari, koje posle ne znam da vratim na mesto. Pozorište je za
mene zasnovano na dešavanju, slici, muzici, a mnogo manje na reči.
Nažalost, ovde se svaki umetnički tektonski poremećaj svodi na
blagi povetarac koji ne okrzne instituciju...
Da li vas je taj slučaj uznemirio?
- Predstave koje sam režirao ove sezone smatram pošteno urađenim
poslom. Nikom se nisam ulagivao, čak ni sebi. Za sebe volim da
kažem da sam "reditelj u odlasku", neko ko u svakom
trenutku može da radi nešto drugo, pere sudove, bere pomorandže,
tako da bih na svaki znak umetničke neslobode prestao da se bavim
ovim poslom. To je neka vrsta moje ucene - ako me ne pustite da
radim šta hoću, neću raditi!
Kakve su materijalne posledice takvog čina?
- Katastrofalne! Sve što zaradim od jednog posla, uložim u
drugi (sa "Torpedom"), kojim sve izgubim, ali - sve
ostaje umetnost. Glupo mi je da radim nešto što volim i uz to
još i zarađujem!
Gabrijela Stanković
foto: Branko Pantelić