Hilandarce
ne muči strah od smrti, već pitanje da li su učinili podvig za
koji su bili predodređeni i odabrani. I u Hilandaru se, nažalost,
umire. Od moje prve posete već tri hilandarska monaha su se upokojila
u Gospodu. I to Justin, Pavle i Mitrofan. Naravno, i čin umiranja
na teritoriji Svete gore je po vekovnim propisima i kanonima (i
u Hilandaru je tako). Zato je vladika Nikolaj Velimirović upokoj-čas
i pogreb na Svetoj gori nazvao "smrću bez žaljenja".
Pre nego se monah upokoji, bitno je da se ispovedi i pričesti.
Čuo sam da je poželjno i da monah boluje izvesno vreme pre smrti,
da bi se njegov duh smirio. I tako smiren uputio u večni život.
Kažu, naprasna smrt nije ono što hilandarci priželjkuju.
Monaška kelija i Milutinov hram su monaške kapele, u kojima se
vrši opelo. Ko kaže da svetogorski monasi nemaju privilegije (makar
na oproštaju od ovozemaljskog života). Posle obreda, monahovo
telo se pohranjuje u zemlju. U dvorištu je grobljanska crkva,
posvećena Blagoveštenju i izgrađena u četrnaestom veku, namenski
za monaški pogreb. I tome već šest vekova koristi.
Posle
tri godine, mlađi crnorisci vade iz privremenog pokojišta monaške
mošti. Vinom ih "kupaju". Zagleduju u njih. Kao da šapuću
jedan drugome. Možda se ponovo ispovedaju ili razmenjuju vesti.
Lobanju na kojoj ispisuju ime, godinu i krst ostavljaju na jednoj
od drvenih polica u kosturnici, koja je u sklopu crkve. Praveći
na taj način još jednu našu Ćele-kulu. Ostale se kosti polažu
u podrumskom mraku kosturnice.
Pretpostavljam da se monaški duh penje na nebo uz pomoć dva hilandarska
kiparisa, koja su već nadvisila Milutinovu crkvu i uveliko se
takmiče sa Savinim pirgom. Ne mogu, ipak, da prihvatim da monaška
duša apsolutno napušta manastirsko utvrđenje. Makar deo, koji
je prešao u bajku i legendu. I koje stariji monasi svakodnevno
pominju hodočasnicima. Prikazuje mi se da krpa kiparisa nije ništa
drugo do monaška odora. A smola na kori monaška sočiva, ostavljena
da kroz njih gledaju Hilandar. U kojem su proveli deo ovozemaljskog
života.
Iz razgovora s hilandarskim monasima (vođenim obično noću) očito
je da u monaškoj zajednici (i među monasima starim osam ili devet
leta) nema straha od smrti. Pojedini od njih čak je i prizivaju.
Na primer monasi, nemoćni da fizički pruže pomoć bratiji, spremni
su za umor-čas.
Mnogo je razloga za ovakav sud hilandaraca. Prvo, što oni uče
da je smrt prirodna pojava i znak Božje volje, te joj se ne treba
suprotstavljati. Zatim, crnorisci uzvišeni u molitvi znaju da
su ispunili svoj zadatak kroz postove, ispovedi, okajanja i pokušaja
očišćenja od ovozemaljskih iskušenja i slabosti, koje nas na svakom
koraku vrebaju i pokušavaju navesti na greh.
Treći je razlog što inoci očekuju, i pretpostavljam, raduju se
odlasku u večni život. Potvrđujući svoju veru. I pronalazeći opravdanje
za duga "molebanija".
Očekivao sam, ipak, i tragove bojazni, znajući da put u raj teže
obezbeđuju monasi, nego mirjani. Jedan hilandarski crnorizac je,
pozivajući se na svete knjige i zapise, tvrdio da će pre monaha
i sveštenika ući u raj, čak i fariseji, bludnice i drugi grešnici.
Tome se zaista nisam nadao. I nisam mogao da poverujem. Iskreno,
ni danas nisam ubeđen u takav stav.
Valjda zato, osmatrajući tokom službe jednog od starijih hilandarskih
podvižnika (lica poput svetaca s fresaka što nas okružuju), nisam
se mogao oteti pitanju, na koje nisam imao odgovor tog trenutka.
A pitanje je: čemu bi on rad bio. Da se ujutru pomolimo i sveću
zapalimo za njegovo zdravlje ili za pokoj njegove duše. Bojim
se da ni danas (posle toliko godina) nemam odgovor. Nisam uspeo
da razrešim nedoumicu ni u kasnijem druženju s prozvanim hilandarskim
velikoshimnikom.
Moram priznati da su na mene upečatljiv utisak ostavile reči
jednog (već upokojenog) mudrog "starca", dok smo tokom
jednog hodočašća Hilandaru i Svetoj gori, do kasno u noć, govorili
s njim o činu umiranja. I o mišljenju i čuvstvu svetogorskih monaha
o smrti. Hilandarski mudrac nam je te večeri skrenuo pažnju da
nas (sve) na kraju puta neće sačekati mrak, tunel, bodeži, škrgut
zuba, udarci i plameni jezici. I da se tih surovih nasrtaja ne
moramo plašiti.
Svakoga čoveka, kad bude usamljen na kraju ovog životnog puta,
treba da brine odgovor na pitanje koje mora sam sebi da postavi.
I pokuša da na njega odgovori. I od tog odgovora sve zavisi. Pitanje
na kraju puta glasi: da li je čovek za prvog života uspeo da postigne
ono što je mogao i trebao, a ne ono što je hteo. Da li je realizovao
ciljeve za koje je bio predodređen? Da li je opravdao svoje postojanje?
Da li je ispunio, odnosno napisao, ovozemaljski "domaći zadatak"?
I s koliko grešaka.
Preporučio nam je (u vidu saveta, a nikako pretnje) da na ovo
pitanje moramo blagovremeno razmisliti. I računati s njim kao
izvesnim znakom pitanja i upozorenja. Samo zbog ovog mišljenja
poštovanog "starca" vredelo je doći u Hilandar. Ja ovaj
razgovor i dalje nastavljam s njim u Hilandaru. Svakog leta. Iako
on nije tu.
Verovatno sam zato i sumnjičav kad je reč o potpunom odlasku
s ovog sveta. Deo njegovog duha je uvek u Hilandaru. Povremeno
je sa mnom i van Hilandara. Jer ga pominjem, parafraziram i pozivam
se na njega kao pouzdanog svedoka. Često. I opravdano. Zbog pitanja
na kraju puta.
Aleksandar B. Laković
Nastavlja se